Belföld

Médianéző: A Fidesz kevesebb pénzből többet ért el az ellenzéknél

A Médianéző Központ az európai parlamenti választás kampánya során folyamatosan feldolgozta a politikai pártoknak a Facebookon mutatott aktivitását. Összességében megállapítható: annak ellenére, hogy az ellenzéki pártok a Fidesznél többet költöttek Facebook-hirdetésekre – ráadásul a nagyobbik kormánypárttól eltérően vezető politikusaik oldalának reklámozásába is jelentős összegeket fektettek – mégis a kormánypárt bizonyult a leghatékonyabbnak. Az ellenzéki oldalon a Gyurcsány-párt dominanciája volt megfigyelhető.

Médianéző: A Fidesz kevesebb pénzből többet ért el az ellenzéknél
A Fidesz-KDNP elsöprő győzelme országszerte megmutatkozott
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

A Médianéző Központ az európai parlamenti (EP-) választás kampánya során több alkalommal elemezte a pártok aktivitását és annak hatékonyságát a Facebookon. Mindhárom korábban publikált elemzésben ugyanazon trendek voltak láthatóak, ami azt mutatja, hogy az egyes politikai formációk eredményessége a közösségi média ezen felületén a kampány egésze során gyakorlatilag változatlan maradt, azaz amely pártok sikeresnek voltak mondhatók a vizsgált időszak elején, azok megőrizték vezető helyüket, a gyengébben teljesítők pedig nem tudtak javítani eredményeiken a választások napjára sem - mutattak rá az elemzők, akik szerint összességében megállapítható, hogy a Fidesz hivatalos oldalának hatékonysága – az összes interakció (kedvelés, megosztás, komment) több mint felét felmutatva – végig vezetve messze megelőzte az ellenzéki pártokat, míg a térfél másik oldalán a Demokratikus Koalíció váltotta ki a legtöbb reakciót (nagyjából 15 százaléknyit). "Ez a hatékonyság mindkét párt választási eredményében is megmutatkozik, azaz kijelenthető, hogy a Facebookon leghatékonyabban mozgósító pártok egyben a választásokra is jól tudták mobilizálni támogatóikat. Ami pedig a veszteseket illeti: valamennyi vizsgált párt növelni tudta követői számát a közösségi médiában, leszámítva a Jobbikot és az MSZP-t, melyektől több követő fordult el a kampány során, mint amennyi csatlakozott" - szögezi le a Médianéző összegzésében.

A Facebook által elérhetővé tett hirdetési adatok elemzéséből kiderül, hogy a választások előtti harminc napban a pártok összesen 119 millió forintot fordítottak hivatalos oldalaik bejegyzéseinek terjesztésére. Ugyanebben az időszakban a Fidesz költötte a legtöbbet (58 millió forint), mégis ez az összes költés mindössze 49 százaléka, hiszen a vizsgált ellenzéki formációk összesen többet, 60 millió forint felett fordítottak pártoldalaikra 

A Fidesz mindent vitt a mozgósítás terén
A Fidesz mindent vitt a mozgósítás terén
Fotó: Médianéző

Ezt a képet tovább árnyalja, ha azt is figyelembe vesszük, hogy addig, amíg a nagyobbik kormánypárt nem fordított külön forrást egyes képviselők – beleértve a pártelnök – hirdetéseire, addig valamennyi ellenzéki párt milliókat költött saját politikusainak népszerűsítésére, ezzel pedig tovább emelkedik az ellenzéki Facebook-költések összege, mutattak rá az elemzők, hozzátéve, hogy a leggálánsabb a Gyurcsány-párt volt Gyurcsány Ferenc feleségének hirdetésével, hiszen a vizsgált időszakban közel öt és fél millió forintot (5 467 716 forintot) költöttek Dobrev Klára bejegyzéseinek népszerűsítésére. Ez több, mint amennyit a párt a saját oldalára költött (4 933 961 forint), de a férj oldalát is majdnem kétmillió forinttal támogatták meg (1 932 387 forint).
A Momentum számára a kampányhajrában Cseh Katalin reklámozása ért meg 2 339 434 forintot, míg a Jobbiknál az utolsó harminc napban Jakab Péter érdemelt ki 1 679 909 forint hirdetési forrást, de Gyöngyösi Márton is közel ennyit ért meg a pártnak, pontosan 1 762 215 forintot. (Az elemzés megjegyzi: érdekes, hogy a többi ellenzéki párttal szemben a Jobbik két forrásból is költött ugyanazon oldalakra, hiszen a pártkasszát és a Jobbik frakció országgyűlési hivatali büdzséjét is egyaránt terhelték.)

Míg az LMP is egymillió forint felett áldozott Vágó Gábor Facebook-oldalára (1 068 643 forint), a Párbeszéd Jávor Benedekre (703 316 forint) és Szabó Tímeára (650 437 forint) költötte a legtöbbet, az MSZP viszont egyáltalán nem volt nagyvonalú egyéni politikusaival, hiszen Tóth Bertalan bejegyzéseire mindössze 392 414 forintnyi forrást áldozott.

Amennyiben az egyéni politikusi oldalakra fordított összegeket is figyelembe vesszük, úgy az ellenzék összes költése már a 80 millió forintot is meghaladta a kampány utolsó időszakában.

A legtöbb forrást felemésztő politikusok tízes listája
A legtöbb forrást felemésztő politikusok tízes listája
Fotó: Médianéző

Amennyiben az egy interakcióra jutó költségeket nézzük, úgy azt tapasztaljuk, hogy a legrosszabb hatékonysággal az LMP működtette saját hivatalos oldalának hirdetési kampányát, hiszen a párt számára egy interakció átlagosan 529 forintba került, míg a legjobb ár-érték aránnyal a Gyurcsány-párt dolgozott, hiszen egy interakció átlagosan 15 forintjukba került - szögezte le a Médianéző, hozzátéve, hogy a dobogó második és harmadik fokán a Párbeszéd (31 forint/interakció) és a Fidesz (48 forint/interakció) áll.

A Jobbik, az MSZP és a Momentum esetében egy interakció elérése már meghaladta a 100 forintot.

A Médianéző arra a következtetésre jutott, hogy ha a Fidesz és a teljes ellenzék összesített eredményét vizsgáljuk, akkor kijelenthetjük, hogy a Fidesz hatékonyabban tudta működtetni saját Facebook-kampányát, mint a teljes ellenzék, hiszen míg a Fidesznek egy interakció átlagosan 48 forintba került addig az ellenzéknek 73 forintot kellett áldozni egy interakció eléréséhez.

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom