Autó-motor

460 lóerő hátsó keréken

Teszt: BMW M2 Performance

Háromezer köbcenti turbóval, hat sorba rakott hengerrel, hátsókerék-hajtással, nagyon durva hanggal, pályaautós megjelenéssel

460 lóerő hátsó keréken
BMW M2 Competition
Fotó: SportVerda

Íme, a BMW legkisebb M-es modellje, a létező legdurvább kivitelben. A Performance csomag annyi spoilert és egyéb külső kiegészítőt ad az alap változathoz, hogy már inkább valami tuning műhely termékének tűnik, semmit egy gyári kivitelnek. Márpedig az! Hogy ez még a jó ízlés határain belül van, vagy túlmegy azon, azt mindenki döntse el maga.

BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
Fotó: SportVerda

Mindenesetre érdemes tudni, hogy M2-es BMW-t ennél jóval szerényebb megjelenéssel, viszont ugyanilyen műszaki tartalommal is létezik. Nekem bejön ez a Performance csomagos kivitel, de lehet, hogy én már megengedőbb vagyok, miután együtt töltöttem vele egy hetet. Mert az vitán felül áll, hogy élményben kivételesen sokat ad a BMW M2 Performance!

BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
Fotó: SportVerda

És nem arra gondolok, hogy mindenhol utána fordulnak az utcán. Mert még ebben a fantáziátlan szürke színben is mágnesként vonzza a tekinteteket és a mutogató ujjakat. Mi lenne, ha tűzpiros vagy Sao Paulo sárga fényezéssel rendelték volna? Na de lássuk inkább a lényeget: az élményt – de előbb annak a forrását!

BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
Fotó: SportVerda
BMW M2 Performance alufelni
BMW M2 Performance alufelni
Fotó: SportVerda

Tehát röviden a technikáról: az M2 Performance elejében háromliteres, sorhatos, két turbóval megfújt motor lakik, hosszában beépítve. Az ördögi masina 460 lóerős teljesítményre és 550 Nm-es forgatónyomatékra képes, és már alacsony fordulaton is brutálisan erős. A nyomatékgörbe 2650-es percenkénti fordulatszámnál éri el a csúcsát, és egészen 5870-ig húzatva nem ereszkedik egy Nm sem.

BMW M2 Performance
BMW M2 Performance
Fotó: SportVerda
BMW M2 Competition kipufogó
BMW M2 Competition kipufogó
Fotó: SportVerda

A hatás nem marad el: 4,1 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra az M2-es BMW. Az élmény lenyűgöző, különösen a tipikusan BMW-kre jellemző, hathengeres zenei aláfestéssel. Alapjárattól egészen a 7200-as maximumig pörgetve bitang jó hangja van. Lent morog és hörög, mint egy véreb, középtartományban egyre izgalmasabban trombitál, 5000-től meg úgy ordít, mint Freddie Mercury a Hegylakó főcímdalában – kicsit jobban.

BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
Fotó: SportVerda
BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
Fotó: SportVerda

A bestiális erő a BMW-kből jól ismert, nyolcfokozatú ZF automataváltóba megy, onnan pedig egyenesen a részlegesen önzáró differenciálműbe, majd a hátsó kerekekhez. Nos, önmagában az, hogy 480 lóerő a hátsó kerekeken tör az aszfaltra, elég impresszív tud lenni. Pláne, ha ilyen széles nyomtávval megáldott futóművön ülünk. Eddig OK, ezt lehet sejteni, ha ránézünk az autóra és átfutjuk az alapvető műszaki adatokat.

BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
Fotó: SportVerda
BMW M2 Competition kerék méret
BMW M2 Competition kerék méret
Fotó: SportVerda

De ez a kis BMW még ennél is gonoszabb. Ennek akkor is ficánkol a hátulja, ha nem is adok olyan nagy gázt! Illetve csak ficánkolna, mert az elektronika egész ügyesen megfogja – már ha be van kapcsolva. De szinte minden, közepesnél intenzívebb gyorsításnál lehet érezni, hogy ádáz küzdelem zajlik a kerekek, az aszfalt és az elektronika között. Pláne ha még kanyarodni is szeretnénk közben, olyankor a hátulja mindig szeretne kitörni a külső ív felé.

BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
Fotó: SportVerda
BMW M2 Competition hátulról
BMW M2 Competition hátulról
Fotó: SportVerda

Előzésnél is érdemes komolyan venni az erőt, és nem rögtön padlóig nyomni a gázt, főleg nem nyomvályús úton. Nem akar kinyírni a kis M2-es, csak játszani, de azt nagyon durván. Olyan mint egy gyors arab ló, ami folyton tele van, és vágtába emelve mindig teker is egyet a farán, mielőtt még padlógázon megindulna. Csak úgy, viccből. Szóval, nem árt, ha tud vezetni az ember, az elektronika bármilyen szintű kikapcsolása pedig csak versenypályán jöhet szóba.

BMW M2 Competition belső
BMW M2 Competition belső
Fotó: SportVerda
BMW M2 Competition belső
BMW M2 Competition belső
Fotó: SportVerda

Az automataváltó remekül teszi a dolgát, a sebességfokozatok között kapcsolgatni pedig természetesen a kormány mögötti flepnikkel is lehet. De más érdekesség is van az extrém vastag markolatú kormánykeréken: két piros gomb, melyek funkcióját programozni lehet. Én leginkább az egyes menetmódok gyors elérésére szoktam használni ezeket az M-es BMW-kben.

BMW M2 Competition váltó
BMW M2 Competition váltó
Fotó: SportVerda

Az automataváltón lévő kicsi gombokkal pedig a váltóprogramon tudunk állítani, lehet nyugisabb vagy pörgetősebb – több fokozatban. De a kedvencem a pici, kipufogócső ikonnal ellátott gomb a választókar mellett, mellyel azt állíthatjuk, hogy mennyire legyen hangos a kipu. Ezzel kapcsolóval valójában szelepeket nyitunk/zárunk a csőrendszerben, ettől lesz őszintébb vagy árnyaltabb a hangja.

BMW M2 Competition ülések
BMW M2 Competition ülések
Fotó: SportVerda
BMW M2 Competition ülések
BMW M2 Competition ülések
Fotó: SportVerda

Az ülések feszesen tartanak, jó BMW-s szokás szerint minden porcikájuk állítható, többségük motorosan – így például az oldaltámaszok szorítása is. A hátsó üléseket nem tudom jó szívvel ajánlani, se beszállni oda, se kiszállni onnan, se ott utazni nem komfortos. Ahogy arra lehet is számítani egy ilyen sportkupétól.

BMW M2 Competition ülések
BMW M2 Competition ülések
Fotó: SportVerda
BMW M2 Competition belső
BMW M2 Competition belső
Fotó: SportVerda

Az utastérben használat anyagok pazar minőségűek, nagyon szépek, a bőr kellemes illatú, de a műanyagok sem árasztanak kellemetlen szagot. Van bőven karbonból a sportos hangulat fokozása érdekében, meg világító M emblémákból és egyéb grafikai elemekből.

BMW M2 Competition belső
BMW M2 Competition belső
Fotó: SportVerda
BMW M2 Competition belső
BMW M2 Competition belső
Fotó: SportVerda

A műszerfal tetején elfekvő kijelző grafikája gyönyörű, szintúgy a kormány mögötti rész. A menü felépítése aránylag hamar tanulható, a kezelésére szolgáló iDrive pedig továbbra is eszményi. De a kijelző érintésével is lehet használni, ha valakinek ez a fétise. Szóval odabent minden tökéletes! Csak ne zörögnének a belső elemek itt-ott.

BMW M2 Competition
BMW M2 Competition
Fotó: SportVerda

Mondjuk ilyen kemény futóművön nem csoda, hogy rázkódnak a cuccok, ahogy a benn ülők teste is. Mert bár a rugózás keménysége állítható, a leglágyabb verzióban is tökéletesen lekottázza a bent ülők fenékre illetve hátra az összes úthibát. De nincs ebben semmi fura, hiszen ez egy sportautó, nem is akármilyen! Azaz, nem a komfortra optimalizálták, hanem az útfekvésre és a kanyarstabilitásra.

BMW M2 Performance hátsó szárny
BMW M2 Performance hátsó szárny
Fotó: SportVerda
BMW M2 Competition légbeömlő és kamera
BMW M2 Competition légbeömlő és kamera
Fotó: SportVerda

Ebben pedig tökéletes az M2 Performance! Szédítően gyors kanyarsebességet lehet elérni, már ha jó minőségű alattunk az aszfalt. A kormány pontos, közvetlen, visszajelzésekben gazdag, és a fogása is tökéletes. A fék is durva, és nem csak egy-két nagyobb lassításra alkalmas, hanem hosszan bírja a strapát.

BMW M2 Competition fék
BMW M2 Competition fék
Fotó: SportVerda

teszt és fotó: BG, SportVerda

Kapcsolódó írásaink

Feltűnés nélkül

ĀAki nagy SUV-ra vágyik, de kerülné a feltűnést, annak kitűnő választás lehet a Touareg. Mindent tud, amit a menő konkurensek, de a csomagolás diszkrét

Nem a 300 ló számít

ĀMegújult a franciák prémium SUV-je, és az eddigi 300 helyett immár 360 lóerős a csúcsmodell, de itt nem a ménes a lényeg, hanem a komfort, a dizájn és a kifinomultság

Hiányozni fog

ĀA sokat látott 6-os utolsó példányait láthatjuk, az idei évtől ugyanis a Mazda nem gyárt többet belőle. Búcsúként a jubileumi kiadással utaztunk egy nagyot