Autó-motor

Még egy SUV a Hondától

Teszt: Honda ZR-V E:HEV

A Civic műszaki tartalma más formába öntve, melyet pár centivel magasabbra emeltek, íme a Honda legfiatalabb szabadidőautója

Még egy SUV a Hondától
Honda ZR-V
Fotó: SportVerda

Szépen szaporodnak az SUV-k a Honda kínálatában (is). Ott van a régóta jól menő CR-V, méretben alatta a HR-V, amely végre tényleg ütős megjelenéssel igyekszik elcsavarni a fejeket. De egyelőre nem túl nagy sikerrel, legalábbis nem sokat látni belőle az utakon. Valószínűleg az árazás és a pozícionálás nem sikerült jól, mert maga az autó tényleg nagyon jó! Ezzel azonban nem ér véget a sor, hiszen tavaly jött még egy SUV, az előddel nem rendelkező ZR-V.

Honda ZR-V
Honda ZR-V
Fotó: SportVerda

Íme, a Honda legfiatalabb szabadidőautója! Fehérben, fekete felnikkel. Nem a legelőnyösebb színösszeállítás, de a lényeg látható: ennek a formanyelvnek semmi köze nincs ahhoz, amit a CR-V és a HR-V beszél. Inkább a Civic-kel lehet közös vonásokat felfedezni itt-ott, de nem sokat. Persze nem baj az, ha egy márkánál ennyire önálló karaktere van minden modellnek. Sőt, simán lehet, hogy pont ez a szélesebb vásárlóközönség záloga, de ez a fajta fantáziátlanság nem tesz jót, különösen a frontrészen. Az új CR-V és a HR-V pofája is sokkal ütősebb és megjegyezhetőbb. Később meglátjuk, hogy szerepel a ZR-V, itthon egyelőre nem sokszor bukkan fel a forgalomban. Na nem mintha sokat számítana a Hondának, hogy mi történik az eladásokkal Európa eme kis szegletében, hiszen ez neki inkább csak játszótér, de a hazai importőrnek és kereskedőhálózatnak számít.

Honda ZR-V
Honda ZR-V
Fotó: SportVerda

Itt szűkebb is a motorválaszték, mint ami egyébként létezik. Európába kizárólag hibridhajtással hozza a ZR-V-t a Honda, abból pedig csak egyféle van. Motorválasztékról tehát nálunk nem is beszélhetünk. Ami van, az az i-MMD nevet viselő hibrid hajtásrendszer. Ez viszont nagyon jó kis gépezet! A benzines alkotóelem egy 143 lóerős, 186 Nm nyomatékú, kétliteres, Atkinsin-ciklusú, négyhengeres benzinmotor. De ez sokszor csak áramfejlesztő szerepet lát el, amikor is a kisebb villanymotor megforgatásával áramot termel, mely betárolódik az akksiba. És onnan rögtön használja is fel a másik villanymotor az első kerekek hajtására, 184 lóerős teljesítménnyel és 315 Nm-es nyomatékkal. Elég szép számok ezek, ennek megfelelően a gyorsulás is jó: 7,9 másodperc alatt sprintel 100-ra az 1,6 tonnás ZR-V.

Honda ZR-V
Honda ZR-V
Fotó: SportVerda

70 km/h fölött a benzinmotor is beszáll a kerekek hajtásába, ilyenkor tehát párhuzamos hibridként működik a ZR-V hajtáslánca. A gyakorlatban a legtöbbször észrevétlen a benzines, és padlógázon sem vonyít olyan idegesítően, mint a CVT-s autók. Mert egy ideje már azzal próbálja enyhíteni a Honda a monoton zúgást, hogy beépített egy kis ejtegetést a fordulatszám-vezérlésbe, így a motorhang „dallama” olyan benyomást kelt, mintha rendes fokozatok között kapcsolgatna a váltó.

Pedig nincs mit kapcsolgatni, hiszen ebben az autóban nincsenek fokozatok, sőt sebességváltó sincs. Csak előre, hátra, üres vagy P, mint a villanyautókban.

Honda ZR-V belső
Honda ZR-V belső
Fotó: SportVerda
Honda ZR-V hatótáv
Honda ZR-V hatótáv
Fotó: SportVerda

Hihetetlenül finoman működik a hajtáslánc, nincs rántás, se rezgés, a gázreakció pengeéles, észrevétlen az átmenet a regeneratív és a hagyományos fékezés között. A rekuperáció erőssége négy fokozatban állítható, ezt a kormány mögötti „váltófülekkel” tudjuk szabályozni. Tisztán elektromosan, tehát pihenő benzinmotorral haladni néhány kilométert tud a ZR-V, amely nagyon szép érték, hiszen öntöltős hibridről van szó. Városi forgalomban gyakran haladhatunk így, többet is, mint járó benzinmotorral. Mert amikor ez beindul, elég gyorsan tölt annyit az akkuba, amiből aztán újra mehetünk 1-2 kilométert elektromosan. Az eredmény szép, hat liter körül van a fogyasztása, takarékosan vezetve még kicsit alatta is, haladósabban hajtva pedig fél literrel fölötte. Mármint városban és országúton. Autópályán viszont több kell neki, ott 7-7,5 liter körül kortyol, de ez még mindig nem sok.

Honda ZR-V belső
Honda ZR-V belső
Fotó: SportVerda

A futómű hangolása viszonylag feszes, ezért nem billeg a ZR-V a kanyarokban, viszont nem is vasal ki minden úthibát, amit mondjuk a CR-V megold. A kerekek gördülési zaját jobban is elszigetelhették volna, kár, hogy elrontja azt az igyekezetet, melyet a motorhang és a szélzaj kizárása terén tettek a Honda mérnökei. Az utastér tágas, az ülések kényelmesek, az anyagok igényesek. A dizájn letisztult, a Honda mai modelljeiből ismerős. Az ergonómia tökéletes, amihez illik külön gombot és kezelőpanelt adni, ahhoz van is, tehát nem kell utánuk az érintőképernyő kicsit káoszos menüjében kotorászni. Jó példa erre a klíma kezelőfelülete is, szép, funkcionális, egyértelmű. A kapcsolók és gombok nagyon finoman működnek, a kattanásuk hangja is jó minőséget sugall.

Honda ZR-V CarPlay
Honda ZR-V CarPlay
Fotó: SportVerda
Honda ZR-V belső
Honda ZR-V belső
Fotó: SportVerda

Az Apple CarPlay kábel nélkül is csatlakozik, de az AndroidAuto csak vezetékkel működik, head-up display pedig csak a csúcs felszereltséghez jár. A sebességhatár átlépésére vonatkozó figyelmeztető hangot nagyon körülményesen lehet kiiktatni, egy menü almenüjébe kell elnavigálni, amely ráadásul kizárólag álló helyzetben, a váltót P állásba kapcsolva elérhető. És természetesen minden indításnál alapértelmezetten bekapcsol ez a funkció. Erre bezzeg nincs egy dedikált gomb a műszerfalon vagy egy ikon az érintő-kijelző főképernyőjén. Nem véletlenül, hiszen a cél a gyorshajtásról való szigorú lenevelés, és úgy látszik, a Honda ezt nagyon komolyan veszi. Más márkáknál előfordul, hogy egy gyors gombbal kiiktatható az idegtépő bimbammolás. Ami igazán rossz a dologban, hogy nem is kell hozzá túllépni a sebességet, hiszen akkor is kiabál, ha például a kereszteződés már feloldotta, de az autó fejében (tévesen) még érvényben van a táblafelismerő szerinti sebességkorlátozás.

Honda ZR-V belső
Honda ZR-V belső
Fotó: SportVerda
Honda ZR-V csomagtartó
Honda ZR-V csomagtartó
Fotó: SportVerda

Érthetetlen spórolás, hogy csak a vezetőülés magassága állítható, az utasé nem. Az viszont örömteli, hogy hátsó ülések előtt bőséges lábtér tátong. Cserébe nem maradt sok hely a csomagtartónak hosszában, és mivel még a padlója is magasan van, a térfogata egészen kicsire, 380 literesre zsugorodott. Ez egy ilyen méretű autóhoz még akkor is kicsi, ha figyelembe vesszük, hogy az akkumulátornak kell némi hely. A benzintank viszont mai viszonylatban üdítően nagy, 57 literes, ami a 6,5-7 literes fogyasztással számolva megadja azt a komfortot, hogy csak 7-800 km-enként kelljen a kútra fáradni.

Honda ZR-V belső
Honda ZR-V belső
Fotó: SportVerda

Az ajtózsebek lehetnének nagyobbak, ahogy néhány rakodó rekesz is. A 12 hangszórós Bose hangrendszer csak a csúcsmodellhez (Advanced) jár, a mi Sport kivitelünkben a szerényebb technika volt.

Objektum doboz

Teszt és fotó: BG, SportVerda

Kapcsolódó írásaink

Ilyen egy dögös SUV

ĀA Tonale az olasz márka első modellje, amely konnektoros hibridként is elérhető. Kipróbáltuk, és összehasonlításképpen egy lágy hibrid változatot is tettünk mellé

A „dzsip”

ĀJeep, köznevesülve dzsip, amely lexikon szerint „erős motorral felszerelt kis terepjáró gépkocsi”. Levehető tető és ajtók, előre dönthető szélvédő, és zavartalan csapatás úttalan utakon

Ötszáztíz lovas kombi lilában

ĀAz egyik pillanatban egy gumifüstokádó gépsárkány, ami 3,6 másodperc alatt van 100-on, a másik pillanatban békés családi kombi, amely még cuccolásra is tökéletesen alkalmas. És lila