Autó-motor

Nem a 300 ló számít

Teszt: DS 7 E-TENSE 4×4 300

Megújult a franciák prémium SUV-je, és az eddigi 300 helyett immár 360 lóerős a csúcsmodell, de itt nem a ménes a lényeg, hanem a komfort, a dizájn és a kifinomultság

Nem a 300 ló számít
DS 7 E-Tense 300
Fotó: SportVerda

Önálló márkaként 2014 óta verseng a vásárlók kegyeiért a francia DS. Azt megelőzően jó néhány évig a Citroën modellpalettáján szerepeltek a DS modellek, majd úgy döntöttek, hogy kiemelik, és önállóan küldik harcba a prémium márkák közé. Ismerve a szegmens régi nagy öregjeit, a küldetés nem veszélytelen, annyi biztos, de a DS kitartóan harcol a piaci részesedésért. Négy modellel vannak jelen: DS 3, 4, 7 és 9. Tesztautónk, a DS 7 nemrég még DS 7 Crossback néven futott (2017-es debütálása óta), 2022-es ráncfelvarrása során viszont elhagyták az SUV-s felépítésre utaló utótagot, így lett simán DS 7. De ettől még SUV maradt.

DS 7 E-Tense 300
DS 7 E-Tense 300
Fotó: SportVerda

Nem csak a fazonján igazítottak, hanem nagyobb, a korábbi 13,2 kWh helyett 14,2 kWh-s akkumulátort is kapott a plug-in hibrid változat – ilyen volt tesztautónk is. A benzines részt továbbra is az 1,6-os benzines turbómotor adja, melyet elől és hátul is egy-egy villanymotor egészít ki. A rendszerteljesítmény kereken 300 lóerő, de a facelift óta létezik 360 lovas kivitel is, illetve megtartották a korábbi, 225 lóerős változatot is, melyben csak egy elektromotor teljesít szolgálatot. Utóbbi fronthajtású, a két erősebb, dupla villanymotoros pedig összkerekes, de mindegyikben ugyanaz a nyolcfokozatú automata váltó szolgál.

DS 7 E-Tense 300
DS 7 E-Tense 300
Fotó: SportVerda

Tesztautónk a 300 lóerős változat. Az impozáns teljesítményhez mutatós gyorsulási adat is tartozik: 5,9 másodperc alatt sprintel 0-ról 100-ra a franciák különleges szabadidőautója – és ne feledjük, ez még nem is a legerősebb kivitel. Ennek ellenére egyáltalán nem sportos a DS 7. Szimplán csak „megy, mint az állat”, ha épp úgy hozza a szükség. De ennek a modellnek nem is küldetése a sportosság, a vezetési élményről sokkal inkább a nyugodtság és a kiegyensúlyozottság jut eszembe. A bőséges erőtartalék elsősorban az előzések problémamentes lebonyolítására való.

DS 7 E-Tense 300
DS 7 E-Tense 300
Fotó: SportVerda
DS 7 E-Tense 300
DS 7 E-Tense 300
Fotó: SportVerda

A nyolcfokozatú váltó nagyon szépen teszi a dolgát, és a regeneratív fékezést is sikerült egészen jól összehozni a hagyományos fékekkel. Az utastér mindig csendes, nem csak akkor, amikor éppen tisztán elektromos hajtással haladunk. Utóbbit egyébként teljesen feltöltött akksival a WLTP szabvány szerint 65 kilométeren keresztül élvezhetjük, és akár 135 km/órával is mehetünk (valójában persze csak 130-cal) a benzinmotor használata nélkül. De itt nem kifejezetten erre valók a villanymotorok, és ennyivel hajtva persze egészen más lenne az elektromos hatótáv is.

DS 7 E-Tense 300 váltó
DS 7 E-Tense 300 váltó
Fotó: SportVerda
DS 7 E-Tense 300 kormányváltó
DS 7 E-Tense 300 kormányváltó
Fotó: SportVerda

Praktikusan, ha teletöltött akksival ráállunk az autópályára, és rögzítjük a tempomatot 130 km/h-nál, akkor nem 65 kilométert tehetünk meg a benzines beindulása nélkül, hanem cirka 25 kilométert. Főleg városi közlekedésre kell érteni a gyári értéket, és – ahogy lenni szokott – ott sem 65 km az a 65 km. De nagyon nem. Hanem inkább 45, nagyon szerencsés körülmények között, és nagyon óvatos gázzal esetleg 50 km. De pár napi ingázásra ez még mindig elég lehet. Vagy egy napira, ha 20-25 km-t kell utazni a munkahelyig.

DS 7 E-Tense 300 hatótáv
DS 7 E-Tense 300 hatótáv
Fotó: SportVerda
DS 7 E-Tense 300 belső
DS 7 E-Tense 300 belső
Fotó: SportVerda

De nem is a tisztán elektromos közlekedés itt a lényeg, hanem a hibrid használat, mely során nálunk 7,5 literes fogyasztást produkált az autó. Ez persze lehet sokkal kevesebb is, hiszen ha valaki gyakran tudja tölteni az akkut – mi nem tudtuk –, akkor városi ingázás mellett simán összehozható az 1-2 literes átlag is.

DS 7 E-Tense 300 csomagtartóban a töltőkábel
DS 7 E-Tense 300 csomagtartóban a töltőkábel
Fotó: SportVerda

Az akkumulátorpakk töltése sima 230 V-os otthoni hálózatról 7 óráig tart, ami sajnos nagyon lassúnak mondható, de nem ez a releváns. Hanem a 7,4 kW-os fali töltő, de azon is két óra hosszáig kell csüngenie, hogy elérje a 100 százalékot.

DS 7 E-Tense 300 hátsó lámpa
DS 7 E-Tense 300 hátsó lámpa
Fotó: SportVerda
DS 7 E-Tense 300 belső
DS 7 E-Tense 300 belső
Fotó: SportVerda

De nézzük most, miben erős igazán a DS 7! Nos, abban, amiben a márka összes modellje: lenyűgöző részletek, különleges dizájn és komfort. És mindez főleg akkor tűnik fel, ha beülünk az autóba. Elöl-hátul tágas az utastér és kényelmesek az ülések, melyek közül az elsők motorosan állíthatók, memóriával ellátottak és fűthetők, ahogy a kormány is. Az ülőlap hossza is állítható, miként a deréktámasz is, sőt masszázsfunkció is van. Hamar mosolyt csal az arcunkra a simogató kényelem, de bal egyen hamar le is fagy az első pár percben, mert hirtelen nem találunk néhány alapvető gombot a mindennapi rutin által diktált helyeken.

DS 7 E-Tense 300 belső
DS 7 E-Tense 300 belső
Fotó: SportVerda
DS 7 E-Tense 300 belső óra
DS 7 E-Tense 300 belső óra
Fotó: SportVerda

Például a motorindítót, a tükrök állítóját és az ablakemelőket. Utóbbiak az automata váltó körül csoportosulnak, a motor beröffentéséhez pedig a műszerfal felső, középső részére kell nyúlnunk. Közvetlenül a kis analóg óra alá, melynek dizájnja tetszetős, de mindezt még nem látjuk, mert csak a motor beindításának pillanatában bújik elő. Pontosabban átfordul a rejtőzködő pozícióból, mint régen a bukólámpás autók fényszórói.

DS 7 E-Tense 300 műszerfal
DS 7 E-Tense 300 műszerfal
Fotó: SportVerda
DS 7 E-Tense 300 klíma beállítás
DS 7 E-Tense 300 klíma beállítás
Fotó: SportVerda

A belső térben látható formák mindenhol egyediek, sok helyen felbukkan a DS logót idéző motívum. Az felhasznált anyagok minősége – a lenti műanyagoktól eltekintve – kiemelkedő, nem zörög, nem nyikorog semmi rossz úton haladva sem. Az alcantara és bőr kombinációjából álló kárpitozás kellemes és illatos, vagányan néz ki a dekorációként is használt varrás. A digitális kijelzők gyönyörűek, a középkonzol érintőképernyője és a kormány mögötti műszer egyaránt. Ezek dizájnja is abszolút egyedi, amennyire csak lehet, alkalmazkodik az autó általános formavilágához. Érdekesség, hogy amikor épp tisztán elektromos módban haladunk, akkor fehérről kék színre váltanak a műszerfali kijelző egyes karakterei.

DS 7 E-Tense 300 belső
DS 7 E-Tense 300 belső
Fotó: SportVerda

Az alul lapított kormány visszajelzésektől mentes, de jó fogású, és a rajta lévő gombok illetve görgők is kellemesen használhatók. A futómű hangolása kiemelkedően jó, melyben nagy szerepet játszanak az útminőséghez alkalmazkodó, adaptív lengéscsillapítók (feláras tétel). A fényszórókra különösen nagy figyelmet fordítottak a tervezők, ahogy az első DS 7 esetében is tették, de a ráncfelvarrás óta kívülről nem annyira ütősek az autó „szemei”. A vezetőülésből nézve viszont annál impresszívebb a látvány. A sok-sok LED-ből álló technika káprázatos megvilágításba helyezi a világ előttünk lévő részét, 380 méterre nyújtózkodik a fénykéve, kiárnyékolva a szembejövőket és az előttünk haladókat, így nem vakít senkit – elvileg.

DS 7 E-Tense 300
DS 7 E-Tense 300
Fotó: SportVerda
DS 7 E-Tense 300 lökhárító
DS 7 E-Tense 300 lökhárító
Fotó: SportVerda

A vezetéstámogató rendszerek szépen működtek, az egyhetes használat során nem riogattak indokolatlanul. Talán csak az éjjellátó gyalogosfelismerője visítozott időnként teljesen normális helyzetnél: gyalogosok várakoztak a zebra előtt a piros lámpánál. Ez egy kicsit zavaró, de ennyi elmegy a jó cél érdekében. A csomagtér 555 literes, ajtaja motorosan nyílik és záródik, akár láblendítésre is. Kárpitozása igényes, a padlója alá beférnek a töltőkábelek, oldalt pedig van 12 voltos csatlakozó és akasztók is.

DS 7 E-Tense 300 carplay
DS 7 E-Tense 300 carplay
Fotó: SportVerda

teszt és fotó: BG

Kapcsolódó írásaink

BMW-esszencia

ĀNégyhengeres motorral is nagy élmény a bajorok roadstere, és mindent megad ahhoz, hogy remekül érezze magát a vezető – ráadásul nem is olyan drágán, mint gondolnánk…

Ilyen egy dögös SUV

ĀA Tonale az olasz márka első modellje, amely konnektoros hibridként is elérhető. Kipróbáltuk, és összehasonlításképpen egy lágy hibrid változatot is tettünk mellé

Francia SUV-kupék

ĀMég mindig rejlenek kiaknázatlan lehetőségek a szabadidő-autók szegmensében. Már nem csak a prémium márkák kínálnak ezekből csapott hátú, lejtős tetejű változat, azaz SUV-kupét