Autó-motor

Jövőre érkezik a megújult Ikarus 120e és az Ikarus 180e csuklósbusz

Németországban már felfigyeltek az Ikarus új, sajáttervezésű elektromos buszára – derült ki az Ikarus Electric Zrt. vezérigazgatójának csütörtöki előadásából. Somorai Krisztián az 53. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson számolt be a cégcsoport legfrissebb eredményeiről.

Jövőre érkezik a megújult Ikarus 120e és az Ikarus 180e csuklósbusz
Az Ikarus 80e midibusz
Fotó: MH/Purger Tamás

Többek között arról, hogy sikeresen lezárult az Ikarus Járműtechnika Kft. és az Óbudai Egyetem közös fejlesztési projektje, amelynek célja egy önálló értékesítésre is alkalmas elektromos meghajtású autóbusz alvázcsalád létrehozása volt.

Három éven át dolgoztunk ezeken az alvázakon, amelyek változtatható tengelytávúak. Készült egy rövidebb és egy hosszabb kivitel, ám a paraméterei mind a méret, mint az alkalmazott technológia tekintetében rugalmasan változtathatóak – mondta Somorai Krisztián, s hozzátette: a projekt zárására megépítettek, bemutattak, valamint teszteltek is két járművet már az új alvázzal.

Az Ikarus célja kettős: a tovább értékesítés mellett a saját építésű buszoknál is ezt az alvázat fogják használni.

Somorai Krisztián és az Ikarus 120e v4 tervei
Somorai Krisztián és az Ikarus 120e v4 tervei
Fotó: MH/Purger Tamás

A vezérigazgató az előadásában kiemelte még az iparág legjelentősebb szakmai vásárán, a brüsszeli Busworldön bemutatkozó Ikarus 80e midibuszt. (Az eseményről, amelyen az Ikarus egyedüli magyar buszgyártóként volt jelen, a Magyar Hírlap a helyszínről tudósított.)

Az Ikarus 80e-t két további modell követi a jövő év folyamán. Az egyik az Ikarus 120e v4, ,valamint az Ikarus 180e, a járműcsalád csuklós tagja – árulta el Somorai Krisztián, majd az Ikarus 80e-re visszatérve megjegyezte: a 8,5 méter hosszúságú, kétajtós kivitelű midibusz már független kerékfelfüggesztéssel rendelkezik, a szállítható személyek száma 55/18, motorteljesítménye pedig 100kW/170kW; 2000Nm-es nyomatékkal.

Az akkumulátor és a hajtáslánc az Ikarus által eddig alkalmazottakhoz képest generációváltáson esett át. Az akkumulátor nagyobb energiasűrűségű, így a busz hatótávolsága könnyen elérheti a 300 kilométert.

A három busz, az Ikarus 80e, az Ikarus 120e és az Ikarus 180e is a már említett független kerékfelfüggesztéssel készül a jövőben, és egytől egyig a legjobb minőségű beszállítói termékek találhatók meg bennük. Az új Ikarus 120e elérhető lesz kettő- és háromajtós kivitelben, valamint az Ikarus 120e és az Ikarus 180e esetében is többféle akkumulátorcsomag közül választhatnak majd a megrendelők. Az Ikarus 120e legerősebb változatában pedig 400 kilométerre nő a hatótávolság – hangsúlyozta Somorai Krisztián.

Az Ikarus Electric Zrt. vezérigazgatója és az új alvázak
Az Ikarus Electric Zrt. vezérigazgatója és az új alvázak
Fotó: MH/Purger Tamás

Ami a pedig az Ikarus 180e paramétereit illeti, ez a jármű 18,75 méter hosszú lesz, 560 vagy 640 kwh-s akkumulátorral. Az utóbbival akár az 500 kilométer fölötti hatótáv is elérhető lesz.

Az Ikarus emellett tartogat még egy igazi különlegességet: a székesfehérvári gyártó és a Siemens együttműködéseként elektromos buszaik elérhetőek lesznek a közösen kifejlesztett a pantográf töltővel is. Ezzel a busz tetején található különleges töltési megoldással, a megállókba beálló buszt a le- és felszállások ideje alatt is lehet tölteni. Emellett azonban megtartják a hagyományos akkumulátor-töltési megoldást is.

Az Ikarus legújabb fejlesztéseifolytattalehetővé teszik a híres magyar autóbuszgyártó számára, hogy piacképes elektromos autóbuszokat kínáljon, amelyek hozzájárulnak a fenntartható közlekedés előmozdításához Magyarországon és az európai piacokon egyaránt.

Kapcsolódó írásaink