Ajánló

Erősíteni kellene az iskolákban a drogprevenciót

A tankerületek számíthatnak a helyi családsegítő és gyermekjóléti központok, védőnői szolgálatok, rendőrkapitányságok segítségére is

Bár a Nemzeti Drogellenes Stratégia szerint a köznevelési intézmények a célzott megelőzés kiemelt színterei, jelenleg közel sem beszélhetünk megfelelő tájékozottságról a pedagógusok körében, a továbbképzések jegyzékében például az ezerből mindössze tíz tanfolyam témája a drogprevenció.

Amikor nemrég egy droghálózat utáni nyomozás szálai egy balatonfüredi gimnáziumba, pontosabban annak diákjaihoz vezettek, és rágalomhadjárat indult az iskola igazgatónője ellen, aki a helyzetet kezelni igyekezett, az is nyilvánvalóvá vált, hogy a pedagógusok jelentős része nincs megfelelően felkészülve az egyébként mind általánosabbá váló probléma felismerésére sem.

Az Index.hu azt állította, több tanulót kirúgtak a gimnáziumból füvezés miatt, miután az igazgatónő berendelte és kihallgatta őket. Ezzel szemben az történt, hogy a már folyamatban lévő nyomozásról értesítette a rendőrség az iskolát, majd az ügyben érintett diákok szülei keresték meg őt. Fegyelmi eljárásra majd csak a nyomozás lezárása után kerülhet sor, és ennek is csak a legsúlyosabb következménye lenne az iskolából való kizárás. Négy diák viszont már jelezte, hogy máshol szeretné folytatni tanulmányait, tiszta lappal új életet kezdeni, egy tanulónak pedig szülői kérésre szüntették meg a jogviszonyát – erről Duna Katalin, a balatonfüredi Lóczy Lajos Gimnázium és Két Tanítási Nyelvű Idegenforgalmi Szakgimnázium igazgatója beszélt lapunknak annak idején. Amúgy a hírek szerint nem vagy nem csak marihuánát szívtak a diákok, hanem a biofűnek nevezett, sokkal veszélyesebb, pszichés és fizikai függőséget okozó szintetikus drogot is.

Az igazgatónő elmondta azt is, hogy bizonyos intő jelekre felfigyeltek a pedagógusok, de jóhiszeműen elhitték a különféle magyarázatokat – például a fáradtságtól kivörösödött szemről. Duna Katalin közölte, tanulóik számára eddig is volt drogmegelőzési felvilágosítás, de most a tanároknak is szerveznek, és a szülők is jelezték, hogy igényt tartanak erre. Egyébként szerinte országosan is szükség lenne ismeretterjesztésre mind a pedagógusok,mind a szülők számára.

Megkerestük az oktatási államtitkárságot, azt tudakolva, hogyan működik jelenleg a drogprevenció az iskolákban, milyen szervezetek tartanak felvilágosítást. Válaszában a szaktárca hangsúlyozta: „a köznevelési intézmények elsősorban a kölcsönös bizalomra épülő, lelkileg egészséges környezet biztosításával, illetve különböző alkalmazott kon­fliktus-feldolgozási technikák pél­dáin keresztül tudnak sokat tenni a drogprevencióban”. Közölték továbbá, hogy a tankerületi központok számos társszervezetre számíthatnak ezen a téren, ilyenek a Nemzeti Drogmegelőzési Intézet, a Kábítószerügyi Egyeztető Fórumok (KEF), a helyi családsegítő és gyermekjóléti központok, rendőrkapitányságok, iskolai védőnői szolgálatok, helyi pedagógiai szakszolgálatok. Az iskolai drogprevenciós programok, előadások az egész ország területén, mindenképpen az intézményvezető engedélyével szervezhetők – szögezte le az államtitkárság, hozzáfűzve, több helyen arra is van példa, hogy a szülői munkaközösség megfelelő képzettséggel rendelkező tagja beszélget pedagógus jelenlétében a tanulókkal. Emellett számos szakmai szervezet tart előadásokat, foglalkozásokat, többségükben ők keresik az intézményeket ilyen lehetőséggel és az intézmények ezt jelzik a fenntartó felé.

A 2020-ig szóló, a parlament által 2013-ban elfogadott Nemzeti Drogellenes Stratégia szerint a köznevelési intézmények „az egészségfejlesztés és a célzott megelőzés kiemelt színterei”, a „védőtényezők erősítésében fontos szerepe van az iskolán belüli kapcsolatrendszernek, a tanár-diák kapcsolat minőségének, illetve az intézményrendszer keretein belül elérhető iskolai egészségügyi szolgáltatásnak, valamint egyéb tanácsadó, támogató hálózatoknak”. A megelőzésben a dokumentum szerint „a lelkileg egészséges, kompeten­ciáit megélő pedagógus példája, konfliktuskezelő képessége, kommunikációs készsége központi jelentőségű”.

Emellett azonban célzott képzésre is szükségük lenne a tanároknak, hogy felismerjék a kábítószerhasználat jeleit, és tudják, hogyan segíthetnek ilyenkor, milyen lépéseket tehetnek. Amint azt korábban megírtuk, a pedagógusok továbbképzési rendszere jelenleg meglehetősen kaotikus, az Oktatási Hivatalnak is csak részleges információi vannak a tanfolyamokról, nem tudni, hol, milyen metodikával, mennyi résztvevővel folynak a különböző kurzusok, amelyek száma egyébként ezer fölötti. Az akkreditált pedagógus-továbbképzések jegyzékében a „drogprevenció” szóra rákeresve mindössze tíz találatot kapunk.

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom