Ajánló

Anthonis van Dyck-képet vett a Szépművészeti Múzeum

Száz éve nem volt példa ilyen kaliberű műbeszerzésre – Az intézménynek kormányzati támogatással 2,1 milliárd forintnak megfelelő összegért sikerült megszereznie a festményt

Az elmúlt száz év legnagyobb értékű műtárgybeszerzése révén Anthonis Van Dyck Stuart Mária Henrietta-portréjával gyarapodott a Szépművészeti Múzeum. A művet 2,1 milliárd forintnak megfelelő összegért vásárolták. A képet tegnap Kásler Miklós, a nemzeti erőforrások minisztere és Baán László főigazgató mutatta be. Baán lapunk kérdésére, hogy terveznek-e újabb, hasonló kaliberű műtárgyvásárlást, azt mondta: a vásárlás nem a lezárása, hanem a nyitánya lehet egy újfajta kormányzati felelősségvállalásnak.

van Dyck-kép 20190220
A festményt Baán László és Kásler Miklós mutatta be tegnap (Fotó: Hegedüs Róbert)

Kiemelkedő alkotás került Budapestre – mondta Anthonis van Dyck flamand festő Stuart Mária Henrietta hercegnőről, I. Károly angol király legidősebb lányáról 1641-ben készített portréjának bemutatása alkalmából a Szépművészeti Múzeumban tegnap Kásler Miklós, a nemzeti erőforrások minisztere. A művet a magyar kormány támogatásával sikerült megszereznie a múzeumnak 2,1 milliárd forintnak megfelelő összegért a londoni Christie’s aukciósház múlt év végi árverésén.

Baán László, a múzeum főigazgatója közölte: az esküvői portré Van Dyck utolsó remekművei közé tartozik, az egész alakos festmény a kilencéves hercegnő és a tizennégy éves Orániai Vilmos házasságkötése alkalmából készült a holland királyi udvar számára.

Baán László főigazgató emlékeztetett: ilyen kvalitású műtárgy ma már ritkán kerül a piacra.

Van Dyck ezen alkotói korszakából eddig nem volt kép a gyűjteményben. A kép nemcsak művészettörténeti szempontból jelentős, de történeti szempontból is, mivel két 17. századi királyi udvar házasság általi szövetségkötésének alkalmából készült. Valószínűsíthető, hogy a festő a megrendelést a holland helytartói udvartól kapta.

A portrénak két másik változata is ismert, az egyik az angol királyi gyűjteményben van a windsori kastélyban. A szakirodalomban azonban a budapesti képet tekintik az először készült, legkvalitásosabb változatnak, amelyen a hercegnő arcát élő modell után festhette a festő.

Stuart Mária Henrietta-portréját tegnaptól egy erre az alkalomra összeállított kamara-kiállításon láthatja a közönség a Szépművészeti Múzeum gyűjteményének néhány másik darabjával együtt, az összesen tíz alkotást bemutató kiállításon a flamand gyűjteményből válogatott portrék mellett a művész egy korai képe is látható, utóbbi, a Házaspár portréja 1617–18 körül készült. Baán László az MTI kérdésére elmondta: Van Dyck festménye a Szépművészeti Múzeum októberben nyíló, Rubens és a flamand barokk című kiállításában is helyet kap majd.

Lapunk azon kérdésére, hogy a közeljövőben terveznek-e hasonló kaliberű műtárgyvásárlást, Baán László azt mondta, a mostani műtárgybeszerzés nem a lezárása, hanem a nyitánya lehet egy új kormányzati felelősségvállalásnak – hiszen ilyen kaliberű vásárlás több mint száz éve, azaz Trianon óta nem volt az intézmény történetében.

Ugyanakkor – tette hozzá – ilyen jelentőségű műtárgyakat ma már lehetetlen megszerezni kormányzati támogatás nélkül.


A teljes alakos portrék mestere

Anthonis van Dyck (Anthony van Dyck) flamand festő, a 16. századi portréfestészet megújítója, 1599. március 22-én született Antwerpenben, 1615 körül hozott létre önálló műhelyt ifjabb Jan Brueghellel. Később dolgozott Peter Paul Rubens műhelyében is. Angliába 1620-ban utazott először, I. Jánosnak dolgozott. Itáliai útja során nagy hatással volt rá Giorgione és Tiziano. Veronese, Tiziano és Rubens hagyományait folytatva fejlesztette  ki a teljes alakos portrét, emlékeztet az MTI. I. Károly 1632-ben hívta meg udvari festőjének, egy idő után azonban a sok megrendelést csak úgy tudta teljesíteni, ha segédekkel festtette meg a ruhákat, ő csak a fejet dolgozta ki. Egy párizsi útja során súlyosan megbetegedett, hazatérve, 1641. december 9-én Londonban elhunyt. Noha a leginkább  arcképeiről ismert, Anthonis Van Dyck művészetének egy részét bibliai és mitologikus kompozíciók jellemzik.


További művek a gyűjteményben

Mária Henrietta 158,2 centiméterszer 108,6 centiméteres portréja Van Dyck egyik utolsó befejezett műve – A Szépművészeti Múzeum gyűjteményében Van Dycktől eddig csak egy 1619–20 körül készült Szent János evangélistát ábrázoló kép volt, valamint a Házaspár képmása, amelyet tizenkilenc évesen festett, és korábban vásárlás útján az Esterházy-gyűjteményből került a Szépművészeti Múzeumba. A most vásárolt esküvői portrén az akkor még csak kilencéves Stuart Mária Henrietta bal kezén jegygyűrűt visel, ruháján egy gyémántbrosst, amelyet férjétől kapott. A tegnaptól látogatható kiállításon egy-egy rézmetszetről készült nyomaton láthatók a hercegnő szülei és férje, a házasság idején tizennégy éves Orániai Vilmos is.