Vélemény és vita
Tiszta hittel, erős kézzel
Álláspont. Aligha van még egy magyar király (Hunyadi Mátyáson kívül), aki olyan erősen és tisztán élt népünk emlékezetében és ajkán, mint Szent László
Eleink a magyar szentek közül legjobban őt szerették, s ő volt szemükben a szent király eszménye. „Szent kerályok közt drágalátus gyöngy, / Csillagok között fényességes csillag.” Így szólítja őt a halála után mintegy négyszáz évvel keletkezett híres ének, a magyar nyelvű világi líra legelső alkotása. Már életében szentnek látták, csodával övezték minden lépését, több mondát, legendát fűztek a személyéhez, s nagyváradi temetkezési helye hamar népszerű zarándokhellyé vált. Míg Szent Istvánra kegyeletes áhítattal nézett a legtöbb magyar, Lászlót mindenestül a magáénak érezte. Ahogy Sík Sándor Kossuth-díjas költő-író mondta: a magyar ember Szent Lászlóban azt a férfiúi ideált látta megelevenedni, akit minden keresztény magyar férfinak követnie kell. Ez az ideál az erővel párosuló erény eszménye, a lovagi vitézség mellett a keresztény szelídség vezérli. László a középkori lovagkirály ideáltípusa Magyarországon, sőt egész Európában is, mindenki mást megelőzve.
Míg Szent István megalapította a keresztény magyar államot, Szent László legfőbb teljesítménye (Hóman Bálint kifejezésével) az ország „megállapítása” volt: ő teremtette meg a földrajzilag, szervezetileg és társadalmilag egységes államot, amely Magyarországot négyszáz esztendőre Közép- és Kelet-Európa egyik vezető hatalmává emelte. László nem egészen két évtizedes uralkodása a magyarság történetében vízválasztó volt, mert a Szent István halálát követő négy zavaros évtized véres küzdelmei után – a népe által szeretett „kegyes királyként” – megteremtette a belső békét, a törvényes rendet, a tulajdon- és közbiztonságot, befejezte István állam- és egyházszervező munkáját, megvédte az országot az ellenséges keresztény hatalmaktól és a keleti pogány törzsek (úzok, kunok) támadásaitól, s először gyarapította Magyarországot, Horvát-Szlavónország meghódításával. Hogy Szent István országa és népe ezer évig fennmaradt, abban Szent Lászlónak, a Szent István által megvakíttatott Vazul unokájának felülmúlhatatlan érdemei voltak.
Azt se feledjük, hogy Szent László, a honfoglaló Árpád fejedelem egyenes utóda volt az első európai „beágyazottságú” magyar király, aki nőágon – édesanyja, Richeza hercegnő révén – a lengyel Piast-dinasztia, valamint II. Ottó német-római császárnak és I. Ióannész bizánci császárnak is leszármazottja. Apjától, I. (Bajnok) Bélától a bátorságot, vitézséget, édesanyjától a keresztény kegyességet, könyörületességet és odaadást sajátította el. Önzetlenül, önfeláldozóan, nemegyszer hősiesen szolgálta Magyarország és a Mennyország ügyét egyaránt. Ez a kettő kapcsolódott össze a Szent István-kultusz megteremtésében is, hiszen a később (1192) szintén kanonizált szentté lett lovagkirály kezdeményezte 1083-ban VII. Gergely pápánál az államalapító király (valamint a fia, Imre herceg és Gellért vértanú püspök) szentté avatását.
Január elsején megkezdődött a Szent László-év, amelyet a lovagkirály trónra lépésének 940. és szentté avatásának 825. évfordulója alkalmából hirdetett meg a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkársága. Az emlékév céljai között szerepel a magyar–magyar kapcsolatok erősítése, valamint a Kárpát-medencében együtt élő népek közötti párbeszéd kiszélesítése. A pénteken, Győrben tartott központi megnyitó ünnepségen Potápi Árpád, a nemzetpolitikáért felelős államtitkár kiemelte: a magyarok, lengyelek, csehek, szlovákok, szlovénok, horvátok, szerbek, románok egymásra utaltságát ma még hangsúlyosabbá teszi a keresztény Európa megőrzése és az annak érdekében kifejtett munka. Szent László alakja olyan szimbólum, amelyet a közép-európaiság és a visegrádi országok tekintetében is használhatunk, „mert ha rajta akarunk maradni a kontinens térképén évszázadok múlva is, akkor ezeket a barátságokat ápolni kell”. Veres András püspök, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke azt hangsúlyozta, hogy a lovagkirály szent király volt, aki a keresztény valláserkölcsi értékeket nemcsak a magánéletben tartotta fontosnak, hanem a közigazgatásban és az ország építésében is érvényesítette, tartós békét teremtett egész Közép-Európa számára, ezért „Szent László példája mindnyájunkat a keresztény hagyomány megőrzésére és Krisztus követésére buzdít”.
Szent László keresztény egységben gondolkodott, amikor összekapcsolta életművével a közép-európai nemzeteket. A nagyváradi sírjához évszázadokon át egész Európából sokan elzarándokoltak, s e hagyomány felelevenítésével, a szent király kultuszának ápolásával Nagyvárad ismét kapocs lehet Erdély és Magyarország, tágabb értelemben a közép-európai népek között. Csak üdvözölni lehet, ha a sorsközösségben élő közép-európai országok kapcsolatait, együttműködését nemcsak korunk politikai, gazdasági és biztonsági kihívásai erősítik, hanem a lovagkirály egész Kárpát-medencét bejáró, átható, élő szelleme is, a Szent László-év mottója jegyében: „Tiszta hittel, erős kézzel.”