Vélemény és vita
Széchenyi oltára
Mi, magyarok igazán szerencsések vagyunk, hogy vannak olyan örök példaképeink, akik, mint Széchenyi, éltető eszmévé finomultak.
„Mi ugyan hisszük és elhitetjük magunkkal, hogy megértettük, hogy követjük őt. Nagy emlékének nyomában egész kultuszt teremtettünk; összejövünk itt is évről évre és kegyelettel áldozunk emlékének. Hirdetjük igazságait, hirdetjük nagy nevét nap nap mellett úton-útfélen – és mit tettünk?! Cselekedtünk, vétkeztünk az ő emléke, az ő tanai, az ő intenciói ellen nap nap mellett úton-útfélen évtizedeken át. (…) A mai nagy időknek kellett elkövetkezniök, hogy észhez kapjunk végre, hogy közeledjünk egymáshoz és evvel Széchenyi Istvánhoz. Hát hol, hát hogy akarunk boldogulást keresni, ha nem itt, önmagunknál és önmagukban?!”
E patetikus gondolatokat száz éve mondta el gróf Ráday Gedeon magyar királyi titkos tanácsos, Pest-Pilis-Solt-Kiskun vármegye és Kecskemét város főispánja a pesti Nemzeti Kaszinóban. Gróf Széchenyi István végrendeletének megfelelően ugyanis az általa 1827-ben alapított kaszinóban 1864-től minden évben a közgyűléshez kapcsolódó ünnepi lakomát rendeztek. Ezek végén a Széchenyi család által elkészíttetett, s a legjobb magyar borral megtöltött ezüst emlékserleget a kaszinó tagjai közösen ürítették a „legnagyobb magyar” emlékezetére. A ceremónia fontos része volt az emlékbeszéd – a felkért szónokok a magyar politikai, társadalmi, gazdasági, kulturális, tudományos élet ismert és elismert szereplői közül kerültek ki. Bár 1916 elején a világháború miatt a szokásos Széchenyi-lakoma elmaradt, de a közgyűlés befejezése után Ráday gróf – Tisza István miniszterelnök híve, majd 1921-ben a Bethlen-kormány belügyminisztere – elmondta az emlékbeszédet.
Hosszú szünet után, Széchenyi halálának százötvenedik évfordulóján, 2010-ben a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia újraindította az (egyelőre?) kizárólag szellemi élményt nyújtó Széchenyi-lakomákat. Az első meghívott előadó Freund Tamás Bolyai- és Széchenyi-díjas, 2011-ben nemzetközi Agy-díjjal (az idegtudományi Nobel-díjjal) kitüntetett akadémikus volt, aki a közösségért való áldozatvállalás biológiai és társadalmi meghatározottságról beszélt. Idézte Széchenyi 1826-os naplójában olvasható imáját: „Mindenható Isten, hallgasd meg mindennapi imádságomat. Töltsd el szívemet angyali tisztaságú szeretettel embertársaim iránt, hazám iránt és honfitársaim iránt! Sugalld nekem, mit és hogyan kell kezdenem, hogy egykoron a tőkével, amelyet rám bíztál, elszámolni tudjak. Gondolkodni és dolgozni akarok éjjel-nappal, életem fogytáig.”
A világhírű magyar tudós rámutatott, hogy egy ilyen fohász után lehet igazán felmérni a kontraszt nagyságát, ami Széchenyi lelkisége és a mai – önző és önpusztító – világ eszmét-erkölcsiséget maga alá tipró fájdalmas valósága között feszül. Ezért rá kell döbbennünk, hogy a rossz, romboló folyamatok visszafordításában, az erkölcsi megújulásban csak magunkra számíthatunk. Ezt a társadalmat csak egymásért is tenni képes, önzetlen emberekből lehet újraépíteni; kezdve a családdal, majd a kis közösségekkel, míg el nem jutunk a hazájukért is áldozatokra kész honpolgárokig. Hinnünk kell abban, hogy új idők jönnek, amikor megfér egymás mellett a közösségi és az egyéni érdek, a hazaszeretet és az önmegvalósítás, melyek egymásra pozitívan visszacsatolva válhatnak a legnagyobb erővé...
Az ember végső soron valamilyen mintát utánzó, példát követő lény. Mi, magyarok igazán szerencsések vagyunk, hogy vannak olyan örök példaképeink, akik, mint Széchenyi, éltető eszmévé finomultak. A pénteken megkezdődött Széchenyi-emlékév kiváló lehetőség arra, hogy ne csak idézgessük Széchenyi aranymondásait, hanem „égő oltára” köré gyűlve merítsünk hitet és erőt „a lángész csodáiból” mindennapi küzdelmeinkhez, lelki újjászületésünkhöz.