Vélemény és vita
Kormányzás 2015
Orbán Viktor decemberi interjújában elhangzott a kormánypolitika kulcsmondata: „a kormányzásé az elsőbbség”.
Az ellenzék hangsúlyozza, hogy a kormány már előkészítette saját bukását, ennek ellenére valószínűleg a következő év kormányzati filozófiája is erről a miniszterelnöki kulcsmondatról és nem a kormányzás válságüzemmódjáról szól majd. Ez az ugyanis, amiről folyton beszélnek, hogy a kormány felélte tartalékait, demoralizálta szavazótáborát, elvesztette hitelét, egyre mélyebbre húzza őt a saját maga gerjesztette örvény. Amikor legutóbb hasonló diagnózis körvonalazódott a Gyurcsány-kormányról, éppen a kormányzás hiánya okozta a kabinet vesztét. A kétszeri kétharmados felhatalmazást követően (még ha ez nem is jelenti a szavazásra jogosult állampolgárok abszolút kétharmadát) természetes, hogy az ellenzéki érzelmű szavazók elégedetlenségének intenzitása fokozódik, főleg egy kampányokkal és választásokkal terhelt év után.
Ma többször ítélik meg azonban a kormányt annak tükrében, amit látni szeretnének, nem pedig az alapján, ami a kormány politikájában történik, ugyanis más mércét használnak a kormányzati tevékenység értékeléséhez. A kor értelmezése szerint ugyanis „nem liberális” kormányzás történik. Észre kell viszont venni, hogy a jelenlegi kabinet politikájához általában hozzátartozik az ellentétes alternatívák közötti választás. És ez a kormány nem ijed meg ettől, nem bénítja meg az, hogy ilyen helyzetekben szinte csak határozott, már-már radikálisnak tűnő döntéseket lehet hozni. A liberális demokráciák nagy kérdése ma is az, hogy semlegesíteni lehet-e az effajta politizálás konfliktusos jellegét valamilyen „puha vagy felpuhító” elmélet segítségével.
Korábban az a kormányzási gyakorlat alakult ki, hogy a társadalmi konszenzust a segélyek széles körére építették. A jelenlegi kormány célja azonban az, hogy „mindenkinek jusson munka és senki se szoruljon segélyre”. Az állam segélyeitől függő rétegekkel kötött konszenzus a szocializmusból örökölt politikai kultúra része volt. Zavaros és ellentmondásos. Az ezzel szemben nyújtott mostani alternatíva viszont világos. A kisebb, hagyományos közösségek önállóságát és felelősségét pedig visszaadhatja az új célkitűzés, hogy élni tudjanak szabadságukkal. A korábbi konszenzus képviselői persze kitartanak, nem ismernek el más törekvéseket, és nem is fogadnak el új megoldásokat az emberek életének jobbá tételére.
Ez a rendszerváltás hagyományából fakadó, gazdasági alapon is megosztó kérdés. Arról is folyik a vita ugyanis, hogy milyen módszerrel, módszerekkel lehet kialakítani az új közmegegyezésre alapuló rendet. Etikai érvek hangzanak el ebben a vitában a folyamatos párbeszéd és a folytonos megvitatás mellett. Mondván, hogy csak így érhető el a konszenzus. A tárgyalások és a konzultáció azonban nem jelenti feltétlenül a teljes egyezségre jutást, a konszenzus leple pedig gyakran csak a nyers erőviszonyokat takarja el. Megfeledkezve arról, hogy a kormány nem akarja kizárni az embereket a politikából, de azt szeretné elérni, hogy a konszenzus már a kitűzött célokban is megjelenjen. A kormányzás helyes módja, ha elfogadja a különböző vélemények és világképek létét, miközben feladatát abban látja, hogy olyan közösségi célokat fogalmazzon meg, amelyekkel szemben nehéz lenne ellentétes célokat állítani. Ezért lehet, hogy bár egyszerű, mégis láthatóan népszerű az „erős Magyarország” programja.
A kormányzás idei kihívása, hogy mennyire tud majd az említett elvek jegyében tevékenykedni. Demokráciákban a végső teljesítménymérő a választás, ezért a közvélemény-kutatások komoly értékmérők lehetnek. Fontos erőpróbát jelenthet a „konzultációs logika” megvalósítása, a közeljövőben a netadóként elhíresült távközlési adó konzultációjának minősége, a gazdasági mutatók kedvező adatainak fenntarthatósága, a munkahelyteremtésben és rezsicsökkentésben tett vállalások betartása, illetve a hosszasan elnyúló, feszült nemzetközi környezetben való magyar politikai helyezkedés. A „kormányzásé az elsőbbség” mottó azt jelentheti, hogy a kormány a vágyakat és heves szenvedélyeket gerjesztő ellenzék politikáját és az újonnan feszültté váló, a nagyhatalmak küzdőterévé alakuló nemzetközi helyzetet képes lesz elválasztani saját tevékenységétől, és nem rendeli alá ezeknek saját filozófiáját hatékonysága rovására.