Dippold Pál

Vélemény és vita

Erdőgyűlölők

Erdő Péter bíboros Ferenc pápa felkérésére vezethette fel a család és az egyház kapcsolatát újragondoló pápai szinódust.

A Magyar Narancs, ez a derék, Orbánnak bátran szögesdrótféle Hitler-bajuszt az orra alá maszatoló, ultraliberális hetilap azt írja, hogy a pápa a szinódus két éve alatt egyszer sem szólalt meg, csak most, Erdő Péter beszéde után. Az egyházfői felszólalást a Magyar Narancs forrásai rendkívüli gesztusként, Erdő Pétert kellemetlen helyzetbe hozó szituációként írják le. A pápa egyértelművé tette, hogy Erdő Péter jelentése csak „egy a többi nézőpont közül”, vagyis vitairatként tekint rá.

Hogy a narancsosok által kedvelt, leginkább Tamás Gáspár Miklós nevű gondolkodógépüktől eltanult szavukkal éljünk, narancsék tájékoztatója aggályos. Nem véleményes, hogy a másik kedvencüket is belehúzzuk a szöveg szövetébe. Nincs vita. Egyszerűen nem igaz. Hazugság. A narancsosok időkezelése szokatlan. Náluk ami előbb volt, az később van. Ami meg később, az előbb.

A szinódust Ferenc pápa nyitotta meg október 5-én. A megnyitót követő sajtótájékoztatóról a következőképpen írtak hiteles egyházi fórumok: „A pápa leszögezte, hogy a püspökök tanácsa nem érinti, azaz nem változtatja meg a katolikus egyház házasságról szóló tanítását.” A megnyitóban a pápa kifejtette, hogy „az evangéliumi alázat azt jelenti, hogy félre tudjuk tenni saját szokásainkat és előítéleteinket, hogy meghallgassuk püspöktestvéreinket, és beteljünk Istennel. Az alázat azt jelenti, hogy nem mutogatunk ítélkezően másokra, hanem kinyújtjuk feléjük kezünket, hogy felemeljük őket anélkül, hogy valaha is jobbnak éreznénk magunkat náluk.”

Ezután következett Erdő Péter, aki a tőle megszokott szikár pontossággal összefoglalta a tanácskozás lényegét: „A házasság és a család sajátos módon juttatják kifejezésre azt, hogy az emberi lényt az Isten saját képére és hasonlatosságára teremtette, és hogy a férfi és a nő közötti különbség a közösségért és az utódnemzésért van.” Na most, mi itt a baj, kedves ezereszű narancsosok? Talán csak nem az, hogy a katolikusok most sem uszulnak egymásnak? Hogy Erdő Péter elegáns nagyvonalúsága egyre szélesebb körben válik ismertté? Hogy ismét bele lehet rúgni azokba, akik a világ dolgait nem vadliberálisként szemlélik?