Faggyas Sándor

Vélemény és vita

Az utolsó vacsora

„Miért keresitek az élőt a holtak között?”

A kereszténység legnagyobb ünnepe húsvét nagycsütörtökön este, az utolsó vacsorával kezdődik. Jézus és tizenkét tanítványa a kovásztalan kenyerek első napján egy jeruzsálemi házban együtt fogyasztotta el a páskabárányt, amit az Úr rendelt el Mózesnek és Áronnak még Egyiptom földjén, és a pészah (pászka) azóta is a zsidó nép legnagyobb ünnepe. Az utolsó vacsoráról mind a négy evangélium részletesen beszámol, amelynek csúcspontja az eucharisztia szentségének (a katolikusoknál és ortodoxoknál), illetve az úrvacsora sákramentomának (a protestánsoknál) „szereztetése”. Ekkor kötötte meg Jézus tanítványaival az új szövetséget, midőn megparancsolta nekik, hogy rá emlékezve vegyék és egyék a megtört kenyeret, ami az ő teste, és igyanak a pohárból, amelyben az ő vére van, s amely sokakért kiontatik a bűnöknek bocsánatára. Azóta, immár csaknem kétezer éve a keresztény élet és vallásgyakorlat csúcsa az eucharisztia/úrvacsora, bár a protestánsok – a katolikusokkal ellentétben – nem áldozatnak, áldozásnak tekintik, hanem kultikus vacsorának. Onnan távozott el Júdás, hogy Jézust elárulja, s akkor jósolta meg Jézus, hogy Péter háromszor megtagadja őt még azon az éjszakán.

Történt még egy fontos esemény az utolsó vacsorán, erről azonban egyedül János evangéliumában olvasunk: a lábmosás. Jézus felkelt a vacsorától, levetette felsőruháját, egy kendővel körülkötötte magát, vizet töltött a medencébe, és megmosta, majd megtörölte a tanítványok lábát, azok legnagyobb megdöbbenésére. A lábmosás ugyanis olyan lealacsonyító feladatnak számított, hogy zsidó származású szolgát nem kényszeríthettek rá. Péter nem is akarta megengedni, de Jézus azt mondta neki: ha nem moslak meg téged, semmi közöd nincs hozzám. Aztán megmagyarázta nekik, hogy ő, a Mester és Úr azért mosta meg a lábukat, hogy ők is ezt cselekedjék egymással, vagyis követniük kell a példáját. Jézus a szeretet új parancsát adta, hogy amint ő szereti tanítványait, ők is ugyanúgy szeressék egymást. A szeretet pedig: szolgálat. Jézus azt tanítja, hogy Isten országában a szolgálat tölti be az uralkodás helyét. A látható világban az uralkodás – a hatalom és a pénz szeretete – a fő cél, Jézusnál és követőinél a szolgálat és alázat – a szeretet hatalma. Ez nagycsütörtök legfőbb, örök üzenete.