Vélemény és vita
A munka filozófusai
Kossuth már 1851-ben bolondos kifakadásoknak nevezte a londoni kommunisták forradalomra hívó falragaszait
Amikor a II. Internacionálé elhatározta, hogy 1890-től május 1-jén lesz a munka ünnepe, sokan azt hitték, hogy a gazdaság porondján a munka egyenlő eséllyel veszi fel a küzdelmet a tőkével. A pénz és az etikai fogalmak közt sokan keresték a harmóniát, s végül, a pénz funkcióinak részleges kikapcsolásával létrejött a szocializmus világa, az a felemás világ, amelyben egy boldogabb jövő hirdetése pártvonalon egyike lett a legjövedelmezőbb foglalkozásoknak. Az egészből csak a híg sör és a hideg virsli emléke maradt.
Moszkvában a Krím elfoglalása után a Vörös téren újra rendeztek ugyan központi ünnepséget, de immár semmi sem a régi, még a phenjani felvonulás sem. Krisztus nevelője, Munkás Szent József ugyanakkor nemigen nyerte meg a szíveket, bár 1935-től XII. Pius pápának köszönhetően e nap az övé is. Kommunista reminiszcenciák inkább vannak, s aligha csodálkozhatunk azon, hogy Berlinben a neuköllni lázongó ifjak antiimperialista, proletár és forradalmi napot tartanak, s arab és török társaikkal palesztin zászlók alatt – rajtuk szimbólumnak ott a sarló és a kalapács – Izrael- és Amerika-ellenes jelszavakkal vonulnak fel. (Ilyen jó performance-ról még álmodni sem mertek a Stasi ügynökei.) A szociáldemokraták érettségivel sem rendelkező kancellárjelöltje, Martin Schulz pedig azt mondja Lenin után szabadon: „Minden hatalmat nekem!”
Valószínűleg a szocializmus és a kommunizmus egzisztenciális varázsa a félértelmiségiek és az autodidakták számára az, hogy olyan korokban, amikor mindenki sír, hiányol valamit, és csodára vár, ők meglátják az esélyt, hogyan emelkedhetnek a társadalmi magaslatok legmagasabb polcaira. A szocialista elmélet kibontakozásakor a munkáskérdéssel szinte csak azok foglalkoztak úgymond tudományos alapon, akik a termelő munkában nem vettek részt.
Maga Rousseau, akit az új szociális eszmék elindítójának nevezhetünk, még inaskorában otthagyta az órásmesterséget, hogy papnövendékségen, urasági inasságon és nevelőségen keresztül filozófussá váljon. (Megjegyzem, kiugrott papnövendék volt Sztálin, a múlt század legnagyobb autodidakta filozófusa is.) A képzettebb mozgalmi embereknek a bölcsészeti, teológiai és jogi tanulmányok szolgáltatták az alapot, hogy a kérdéshez hozzászólhassanak. Ilyen volt Schäffle, Liebknecht, Leroy-Beaulieu, Lavaley és maga Marx. Liebknecht és Lassalle klasszikus nyelvészeti, Leroy-Beaulieu művészettörténeti, Lavaley és Marx jogi babérokra pályázott, ám a többi szocialista apostol sorában előkelőbb szerepet játszottak – Lenin szavaival – a még csak emberszámba sem vehető kereskedők. Kereskedelmi utazó volt Fourier, akinek a falanszter rendszert (a lakótelepet) köszönhetjük, kereskedő volt Marx nagy ellenfele, Lassalle, és kereskedő volt egész élete folyamán maga Engels is – akinek A természet dialektikája című művét bibliaként forgatta Kádár –, és sokáig ezt a gyanús keresetet űzte az orosz forradalom célkitűzéseit a német kommunisták zászlajára kiíró Rosa Luxemburg. (Kereskedelmi levelezőnek készült Rákosi Mátyás is. Péter Gábornak pedig a bócherség és a nadrágszabászat is elég volt ahhoz, hogy az ÁVH altábornagyaként élet és halál ura legyen.)
A munkáskérdésben a hitelességet végül nem a tudomány, hanem az újságírás adta meg. Marx huszonnégy éves korában radikális, felforgató lapot szerkeszt, ugyanezt teszi Engels üres óráiban, hasonlóképpen Leroy-Beaulieu, aztán Louis Blanc és Bernstein: az utóbbiaknak más képesítésük világboldogításra nem is volt. A tulajdont lopásnak nevező Proudhon sem bírta sokáig a betűszedést, s huszonkét éves korában már a zsurnalizmussal kacérkodik: ő volt az egyetlen, aki tanait öreg korára visszavonta, azzal, hogy azokra csekély képzettsége ütötte rá a bélyeget.
Martin Schulz – akinek veretes mondásait élvezettel hallgathatjuk – sokban emlékeztet ezekre a félig-meddig autodidakta alapító atyákra. A „kis proletárnak” nevezett kancellárjelölt szerint, „ha sokáig jelen vagy Európában, minden disznót megismersz.” „A baloldal disznók gyülekezete” – mintha Csurkát idézné. Mint mondják, mélyen megveti a nagydoktorátussal rendelkező Angela Merkelt, s az is őt: éppen ezért mások bosszantására nap mint nap nagy élvezettel beszélnek egymással mobilon.
Önbizalma óriási. Amikor leszámolt a focihoz kötődő álmaival, s otthagyta a gimnáziumot, 19 évesen belépett a szociáldemokrata pártba. Már látta a karrierje előtt felderengő horizontot, könyvárusból egy kisváros jó svádájú, mondhatni, populista polgármestere lett, s 39 évesen, 1994-ben lett képviselő az európai parlamentben. Amikor már a parlament elnöke volt, egy, az európai klasszikusokról szóló könyv előszavának a megírására kérték fel. „Benne vagyok én is?” – kérdezte. Szóvivője pedig, amikor főnöke végzettségét firtatták, csak azt üzente a sajtónak, hogy az elnöki poszt betöltéséhez nincs szükség magasabb iskolai papírokra, és hogy George Washington sem rendelkezett megfelelő végzettséggel, sőt Abraham Lincoln sem. (Egyébként, ami a végzettséget illeti, nem Schulz lenne Németország első érettségivel sem rendelkező kancellárja, hiszen Hitler sem végezte el a középiskolát.)
S hogy okosan gondolkodó emberek mennyire blöffnek tekintették már a kezdet kezdetén a baloldaliságot, elég hivatkoznunk Kossuth Lajosra, aki 1851-ben, egy New York-i sajtókonferencián a londoni kommunisták forradalomra hívó falragaszait bolondos kifakadásoknak nevezte.