Vélemény és vita

A gondolkodás iskolája

Mondhatni mindez iskolapéldája a szocialista szakpolitika zsákutcájának.

Mert ha van min javítania a kormányzatnak, az tagadhatatlanul a „döcögő” közoktatási rendszer intézményi háttere, amelynek működtetése nem a pedagógus, hanem valóban a politikus dolga. Mégis: a baloldali ellenzék nemhogy épkézláb ötlettel nem képes előállni e témában, de még akad olyan szereplő is, akinek sikerült nevetségessé tennie önmagát. Akire méltán mondhatjuk, hogy ha hallgatott volna, bölcs maradt volna…

Tudom, egyre inkább „lejárt lemez” a baloldali ellenzék, leginkább a szocialisták intellektuális kiüresedéséről írni. Hisz az minden oldalról jól látható, hogy nem sok értelmes gondolat születik ott manapság. Néha értelmezhetetlen, mit akarnak, néha pedig nevetséges közjátékba fullad az erőlködésük. Ahogy történt ez a Hiller István és Tóbiás József által beharangozott „gondolkodás iskolája” programmal is. Mert ez sem figyelemfelkeltő politikai performance-nak, sem pedig szakpolitikai alternatívaképzésnek nem nevezhető. Ez egy olyan „szocialista akármi”, ami már lassan annyira szokványossá válik, hogy az állampolgár egy vállrándítással elintézi a létrejöttének értelmét firtató kérdést.

A „programot” egyébként úgy harangozták be, mint a Fidesz által létrehozott „engedelmesség iskolájának” alternatíváját. Hogy lehet és kell is gondolkodni az iskolákban. Hogy nem kell feltétlenül „engedelmeskedni” a „rezsimnek”. Ami elsőre érthető kezdeményezés is lenne egy ellenzéki erő részéről. S mi történik ezután? Létrejön egy honlap, amelyre az elmúlt három hét alatt három tanóra videóját töltötték fel. (És semmi mást!) Nyolcadikosaknak történelem-, matematika- és informatikaóra harminc-negyven percben. Szakmailag korrekten, stílusában kedvesen. A furcsaság „csupán” az, hogy a tananyagot egy üres tanteremben, a kamerának mondják el az aranyos tanár nénik. Ami teljesen életidegenné teszi az egész tanórát. Mert nincs kérdés, nincs jelentkezés… egyáltalán, gyerek sincs! Pikírten kérdezhetnénk: ki gondolkodik akkor ebben az iskolában?

A pedagógusok bére emelkedik, a tantervek tartalmilag a minőségi javulás útjára léptek; örvendetes a hit- és erkölcstan-, illetve a napi testnevelésóra bevezetése is – de az intézményi háttér, a KLIK működése napi szinten döcög. Mondhatjuk tehát, hogy van mit tennie a kormányzatnak a közoktatás intézményi hátterével. S erre mit lép az önmagát „legnagyobb baloldali ellenzéki” vagy éppen „kormányváltó erőnek” tartó MSZP? Létrehoz egy honlapot, ahol negyven percen keresztül frontális oktatási módszerrel ledarálja egy tanár néni az algebrakifejezések összefoglalását. Mi ez?

Ez nem politika! Ez szerencsétlenkedés. De hát mit is várhatnánk attól a programtól, amelynek kidolgozói között szerepel a szocialista megújulás ikonja, Baja Ferenc? Vagy az a nyugdíjas népművelő Kajtárné Botár Borbála, aki 1978–83 között a Művelt Nép Könyvterjesztő Vállalat propagandaosztályának vezetője volt? Egy megállapítás azonban bizton tehető. A szocialisták utolsó reménye, a „társadalmi beágyazottság”, illetve az évtizedek során kialakult „szakmai kompetencia”, amely még a Horn Gyula által megálmodott szocialista párt attribútuma és büszkesége volt – végképp odalett.

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom