Thuróczy Richard

Vélemény és vita

Pánik helyett adaptáció: a zene leckéje Európának

Miközben mindenki az eddigi életét siratja, és retteg attól, hogy Európa összeomlik, jelezném, hogy a változás nem a vég, hanem a folytatás módja. Az események sodrában magunk is változunk. A történelem velocitása korszakonként gyorsul, s a technika hol láthatatlan, hol robajló fogaskerekei új rendet kényszerítenek ránk. Mi pedig, korholva vagy ujjongva, mégis együtt mozdulunk vele.

Rádiós szakemberként, több mint húsz év stúdiószag rutinjával, és egynéhány kelet-európai lakossági sláger összerakójaként tanúsíthatom: kevés iparág mesél olyan plasztikusan a változás természetéről, mint a könnyűzene. Pláne, a lakossági könnyűzene. A „na most van vége mindennek” című visszatérő kórus mindig énekel a könnyűzenében. Minden új eszköznél, hanghordozónál, platformnál felhangzik a sirató: „Ennek most vége.” Aztán nem vége lesz, hanem másképp lesz.

A kottáról és élő zenéről a lemezre váltás? „Mechanikus utánzat! A koncerteknek vége!” – mondták. Aztán a valóság az lett, hogy a felvétel nem kivégezte, hanem felerősítette a koncertet. Ugyanis a nappalikba költözött dal csak még éhesebbé tette a közönséget az élő találkozásra. A rádió ingyenessége? „Pusztító kalózkodás!” – ez volt a hozzáállás, amikor a rádió annak idején zenét kezdett játszani. Aztán a rádió valójában új, tömegméretű reklámgéppé változtatta a zenét. A „zenei műsorfolyam” lett a híd az ismeretlen dal és a bolt, majd a kassza, végül a turné között. A kazetta? „Házikópia, a lopás melegágya!” – és közben megszületett a hordozhatóság szabadsága, a „minden útnak saját filmzenéje van” érzés. A szintetizátorok, dobgépek, autotune? „Lélekölő trükkök!” – és a végeredmény száz új hangnemű világ, amelyek közt a régi hangszerek se némultak el, csak új szerepeket kaptak.

A CD csillagfényű tisztasága a kilencvenes évek profitfasorát aranyra festette. Tinikoromban a Winamp és benne az MP3 viszont lesöpörte a kirakati idillt. Itt, Oroszországban az igazi slágerlisták valójában ingyenes MP3-letöltőoldalak voltak, és azok a dalok, amiket a legtöbben töltöttek le, valóban igazi slágerek voltak. Aztán a torrentezés, előtte pedig még a DC++ szintén sivalkodást váltott ki a zeneiparból, de azért nem haltak éhen. Ám épp a digitális vihar tanította meg a Föld lakóit arra, hogy a zenéért nem csak a boltban, hanem online is sorba lehet állni. Előbb a letöltőpultnál, majd a streamingkártya kapujában. Mára a lejátszási lista az új rádió, a YouTube az új MusicTV, a TikTok az új (és nemritkán igazságosabb) slágerlista: a sztárok és a kezdők megférnek egy görgetésnyire egymástól. A kapuőrök ugyan valóban eltűntek, és valóban borzasztóan igénytelen, hamis és rossz minőségű dolgok is népszerűek lettek, ám legalább megtudtuk, hogy nem csak az előadó, hanem a közönség is lehet tehetségtelen.

Magyarország története itt sem kivétel, inkább felnagyított tükör. A kilencvenes és kétezres években a piacokon és az aluljárói standokon felhalmozott hamis kazetták és írható CD-k voltak a lakossági könnyűzene forrása, csak a kassza a zenészek és szerzők oldalán maradt néma. Városnyi pénz párolgott el a parkolókban felhúzott ideiglenes bazárok felett: dalok milliói cseréltek gazdát, jelképes áron vagy ingyen, a különbséget nem a hallgató, hanem az alkotó fizette meg. És teljesen mindegy, hogy az alkotó Kadlott Karcsi volt, a Metallica vagy Pap Rita. Oroszországban és Ukrajnában, ahová tinikoromban is sokat jártam, a „mindent bele” CD-ket vásárolták, tele MP3-akkal. Teljes diszkográfiák egyetlen lemezen. Ahogyan a magyar zenészek és szerzők, úgy az itteniek tömegei is elestek attól a pénztől, amelyből stúdiót bérelhettek, új hangszert vehettek, vagy egyszerűen csak megélhettek volna. Aztán a zene valahogy mégsem maradt árván. A klubokban sosem látott új közönség jelent meg, az internet bujkáló ösvényein új rajongótáborok nőttek, olyan dalok kaptak életet, amelyeknek nem jutott volna idő a régi rádiós rotációkban. A veszteség valóságos volt, de kizárólag veszteség nem volt.

Úgyhogy ezen példával szeretném jelezni, hogy a változás az élet egyéb területein sem csupán hordozót vált, hanem logikát is. A dal már nem csak termék, hanem szolgáltatás, nem puszta tárgy, hanem kapcsolat. A rajongói gazdaság a jegyekhez, pólókhoz, dedikált vinylekhez és közösségi élményekhez köti a zenét. A bevétel már nem egyetlen csapon csordogál, hanem sok apró csatornán. Ez nem rontja a minőséget, legfeljebb újfajta mesterséget követel. A szerzőből közönségszervező, az előadóból közösségépítő, a sláger összerakójából hangzásvilág-építész lesz. És bár a formula gyanúja ma is felhangzik, refrénnel kezdenek, lassan már bridge se kell a dalba, szóló pedig pláne nem, ez sem az ördögtől való: száz éve a rádióhoz igazították a dalt, ma a feed sodrásához. A mesterség mindenkor alkalmazkodás a korhoz. Aki profi, alkalmazkodik, aki a lila ködben akar álmodozni, az pedig sír.

A technika gyorsuló ritmusa egymáshoz hasonló állapotokat hoz létre a világ legtávolibb pontjain. A különbségek színezete megmarad, de az alapképlet közös. A kultúra a gazdasági termelékenységgel karöltve terjed és mélyül. Ezért téved, aki minden újonnan jött dolgot gyászmuzsikának hall. Mert a változás a maga veszedelmeivel együtt sem kizárólag rombol, hanem átépít. Megszüntetve megőrzi, sőt, felmutatja a régiben azt, ami érvényes, és leválasztja róla azt, ami aktuálisan teher.

Személyes tapasztalatom (huszonvalahány év mikrofon és vágóprogram mögül) az, hogy a sirám sosem a dalról szól, mindig a modellről. Amikor a modell cserélődik, a régi szereplők közül sokan elvesztik a megszokott kapaszkodókat. Ilyenkor könnyű halált vizionálni. De a dal, s így a szándék, nem temetőlakó. Költözik. Hol a lakás nappalijába (gramofon), hol a zsebünkbe (kazetta, Discman, MP3-lejátszó), hol a felhőbe (streaming), hol a görgetésbe (rövid videók). És minden költözéssel új szomszédokat kap: rádióműsorokat, videókat, TikTok-párharcokat, kommenteket, közösségeket. A változás – ha akarod, ha nem – környékfejlesztés.

És ahogy ígértem, itt kezet fog a zenetörténet és a globális gazdaságpolitika. Mert ezt csak egy érzékletes példának szántam. Az új körülmények, az új szövetségek, az új eszmék, az új technikák, az új konfliktusok, nem a világ végét hozzák, hanem a folytatás új nyelvét. A gőz és a villany meggyorsította, majd száguldó iramban hajtotta előre a társadalmat, hát ugyanígy a digitalizáció és az adat új feladatok elé állított bennünket nemrég. Mostanra megteremtettük magunknak a mesterséges intelligenciát, és attól fél minden második ember, hogy az majd minimum elveszi a munkát, de ha nem, akkor hatalomra tör. Sőt, az eddigi világ széthullása, amelyben Európa tényező volt, sokak szerint okvetlen sötét középkort eredményez majd. Pedig nem a világ ér véget, hanem a világ magyarázata cserél alakot. Más fogalmak, más szabályok, más lehetőségek kerülnek használatba, s ha okosan tesszük, nagyobb közönség, jobb hozzáférés, több eredmény jut belőlük.

Aki ma azt mondja, hogy Európa széthullása elhozza a világvégét, ugyanazt a kórust énekli, mint egykor a gramofon, a rádió vagy az MP3 ellenzői. A valóság józanabb. Az eszközök csak használatot igényelnek, szándékuk nincs. Tudnak ártani, ha ostobán bánunk velük, de fel is tudnak emelni, ha műveljük a mesterséget. Ez a helyzet a körülményekkel is. A jó dal ma is jó dal marad. A hang, amelyből felismerjük a történetet vagy egy érzést. A gyenge dal pedig ma is gyenge, csak gyorsabban derül ki róla. Na, hát ugyanez a helyzet az emberekkel is.

Ne legyetek gyengék! Azok a természet törvényei szerint ma is hamar elhullanak, pont úgy, mint régen. Akármennyire is mantrázzák, hogy az érzékenyítés, a társadalmi mobilitás meg az összes többi efféle nagyon emberbarát dolog valójában jó az emberiségnek. Támogatni a gyengébbet szép dolog, és alapvetően helyénvaló, de nem köréjük szervezzük az életet, hanem az erősek köré. Az erősek motiválnak, a dominánsak dominálnak, így hát a szomszédból nem szabad sztárt csinálni, és ugyanezért politikust sem.

A változás nem kiirtja, hanem szerkeszti a világot. Ha egyszer mégis felriadnánk az „itt a vég” régi rémképére, jusson eszünkbe: a csönd ugyanaz maradt, mint száz éve. És amíg a csönd ugyanaz, addig lesz hova letenni az első akkordot. Ugyanis a változás valójában lehetőség.

Kapcsolódó írásaink

Thuróczy Richard

Thuróczy Richard

Eljön az angol nyelv birodalma

ĀA globális egység, amelyet az elmúlt évtizedek gazdasági összefonódása teremtett, szerencsénkre lassan felbomlik, és helyét ismét rivális blokkok foglalják el

Thuróczy Richard

Thuróczy Richard

Finn benzinszag orosz kézből

ĀA politikai szónoklatokban Oroszország a legfőbb fenyegetés, de a mindennapokban az autópályán árult üzemanyag tölti meg a tankokat