Az árulás vagy másképpen a balos igazság recepje valahogy így szól: a közvélemény-kutatók leülnek egy kerekasztalhoz, és meghányják-vetik, hogy sózzák meg karöltve a választók agyát. Szerintük a Tisza Párt jön föl, mint a talajvíz, már beérte a Fideszt, sőt, jócskán le is hagyta. Aztán érkezik Kéri László – aki a Kende-könyvben maga vallotta be, hogy „Tudomásul veszem, hogy az ország egy részének ott maradt a fejében, hogy ez a szemétláda a Heti Hetes bérence” –, s esszét kreál a hamis eredményekre a Hírklikkben, hogy tovább mélyítse az emberekben a valótlanságot, torzítsa az agyakat.
S amikor már Magyar Péter „népszerűsége” az egeket karcolja, akkor jön a hír, hogy a legnépszerűbb magyar párt nem indít jelöltet se a III. kerületi időközi önkormányzati, se Tolnában, a néhai Potápi Árpád János helyére kiírt, időközi parlamenti választáson.
És hogy még egy lakmuszpapírt kihúzzunk a próbaléből, álljon itt az amerikaiak jelzése. A héten robbant a bomba: Kamala Harrisnak, a Demokrata Párt elbukott elnökjelöltjének vezető kampánytanácsadói elismerték, hogy a belső felmérések szerint Harris valójában sosem vezetett Donald Trump ellen a kampány során, miközben sosem akadt olyan közvélemény-kutatási beszámoló, amelyben nem Kamala Harris állt volna az első helyen.
Ha valaki azt gondolná, hogy ez itt mind csak mese, akkor idehozok először az Origóból néhány gondolatatot. Nemrégiben kiderült, hogy összehangolt, kitervelt stratégia részeként manipulációs kerekasztalt hoztak létre bizonyos baloldali közvélemény-kutató cégek azért, hogy egymáshoz igazított „méréseikkel” Magyar Péter pártjának vezetését mutassák ki, ezzel azt sugallva, hogy az emberek kezdenek elfordulni a kormánypártoktól.
Kérdés, hogy ezek a közvélemény-kutató cégek miért választják ezt a stratégiát, és mit akarnak ezzel hosszú távon elérni? A Medián például újabb hamis számokkal rukkolt elő, amely szerint Magyar Péter pártja 11 százalékkal vezet a kormánypártok előtt. Deák Dániel elemző kijelentette, a Medián nyilvánosságban sokszor úgy jelenik meg, mint egy megbízható kutatócég. Ez azonban csak illúzió. A többi, baloldalhoz köthető kutatócéggel kéz a kézben a 2022-es választás előtt is azt a taktikát választották, hogy a választástól távol eső időszakban az ellenzéknek erőteljesen kedvező számokat hoztak ki, majd a választáshoz közeledve korrigáltak. Igaz, még a 2022-es választás előtti héten is azt kommunikálták, hogy szoros lehet a végeredmény. Ehhez képest elsöprő győzelmet aratott a Fidesz–KDNP.
Kérdezhetné okkal az olvasó, mi ezzel a torzító, manipulatív félretájékoztatással a céljuk a közvélemény-kutatóknak?
Az első fontos cél a reménykeltés, az ellenzéki szavazók lelkesítése, míg a második fontos cél az ellenzéken belüli harcok befolyásolása. A régi baloldali szereplők ugyanis erős bástyákkal rendelkeznek még mindig, például a fővárosban több egyéni képviselőjük is van, így jogosan követelnek koordinációt vagy együttműködést. Ezért a Medián legutóbb egy olyan számsort hozott ki, amelyben a régi baloldali pártok legerősebbjei is éppen csak a bejutási küszöb alatt vannak (DK, Kutya Párt négy-négy százalék). Így tehát az az üzenet, hogy nélkülük is nyer a Tisza Párt. Ezt már kommunikálja is Magyar Péter, miközben nem meglepő módon az ő megrendelése ez a kutatás is.
És akkor jön Kéri László, és erre ráerősítendő leírja a Hírklikkben, hogy eleinte úgy tűnt, mintha a frissen megszületett versenytárs – a Tisza Párt – népszerűsége utolérné a kormányzó erők támogatottságát. November végén azonban még ennél is nagyobb meglepetést keltett, hogy egyértelműen meg is előzte a Fideszt. Nem kételkedik, kijelenti. Ez a faktum, rögzíti.
Kedves Olvasó! E mondatokból pregnánsan bebizonyosodik, hogy ma már nem a Heti Hetes bérence, sokkal inkább azé, aki a kutatást megrendelte, s akit a verseny látványos esélyesének állít be.
Kéri tehát nem más, mint valóság oldalára soha nem álló, örök bérenc.
A szerző újságíró