Vélemény és vita
Kitörési pontok – megyei, települési demográfiai kerekasztalok létrehozása
Vita a demográfiáról
1. Miért van erre szükség?
Cikksorozatunk jól mutatja, hogy egyre többen látják: az ország demográfiai helyzete nem megnyugtató. Bár a kormány hatalmas erőfeszítéseket tett a lejtmenet megállítására, de úgy tűnik, ez ma már nem elég. Az MNB 2018-as értékelése szerint országosan évente 110 ezer gyermek születésére volna szükség a versenyképesség fennmaradáshoz, ettől azonban messze vagyunk. Az elmúlt években tapasztalt kilencvenezer körüli születésszám ez évben már a 80 ezret sem fogja megközelíteni, ami egy ötmilliós népességet vetít előre.
Mint többen is felvetették – sem a pénzügyi eszközök, sem a kormányzati beavatkozások nem vezethetnek addig sikerre, ameddig nem történik meg a probléma sokkal szélesebb körű tudatosítása és a kezelés társadalmasítása.
Szükség van a megyei, városi, a falvak életerejét is mozgósító erőforrások bevonására is. A helyzet felismerése nyomán, 2020 júniusában létrejött a Magyar Önkormányzatok Országos Szövetségének Családpolitikai Műhelye, amely számos tanácskozást tartott, és a helyzet kezelésére alkalmas szakmai anyagok készültek. Ahhoz, hogy eredményesen tudjuk felébreszteni a helyi cselekedni vágyó embereket, konkrét célkitűzésekre, stratégiára, projekt-feladatok megfogalmazására van szükség. Ehhez adunk itt most néhány ötletet.
2. A szervezeti felépítés megyei, városi, települési szinteken
A megyék, a városok és a települések szerepe egy közvetítő alrendszer lehet, amely – igény esetén – valóságos társadalomszervező erővé is válhat a kormányzat számára. Közvetlen önkormányzati és területi kapcsolataival növelheti a kormányzati munka hatékonyságát, rugalmasságát, miközben visszajelzést nyújthat annak eredményességéről. A megyéknél, a városoknál és a településeknél meglévő helyi tapasztalatokra és javaslatokra építve hatékonyabbá tehetők a kormány által elindított demográfiai programok.
– A kerekasztalokat a megyei, városi és a települési vezetők hívják össze.
– A kerekasztalok munkatervet készítenek, és rendszeresen üléseznek.
– A megyei, városi és települési szinten egy-két fő felelős kijelölése biztosítja az ügymenet folytonosságát.
1. Célok
1. A demográfiai megújulás támogatása;
2. A kormányzat megtámogatása a helyi szintű demográfiai feladatok megfogalmazásában és végrehajtásában;
3. Egy információs csatorna létrehozása, amely lehetővé teszi a helyi problémák felszínre hozatalát és megoldását;
4. Rövid- és középtávú javaslatok kidolgozása a kormányzat és a települések számára;
5. A végrehajtásban közreműködők megszervezése, számbavétele és a végrehajtás előkészítése, támogatása;
6. Források keresése és allokációja.
2. A kerekasztalok funkciója
1. Megyei népesedési, család-, közösség-, életminőség fejlesztési stratégiák és helyi szintű cselekvési tervek létrehozása;
2. A kormányzati célok közvetítése a helyi társadalom közösségei felé;
3. A helyi közösségek problémáinak gyűjtése és közvetítése a döntéshozók felé;
4. Egy széles körű társadalmi összefogás generálása;
5. A helyi feladatok megfogalmazása, koordináció;
6. Forrásteremtés.
3. A kerekasztal felkért tagjai (javaslatok)
1. Kormányhivatal;
2. Megyei és városi gyermekvédelmi és családsegítő szervezetek képviselői;
3. A megyei védőnői hálózat vezetője;
4. A megyei bölcsődék képviselői;
5. A Kereskedelmi és Iparkamarák megyei vezetője;
6. Megyei szintű kulturális intézmény képviselője;
7. A középiskolák igazgatója;
8. Az egyetem rektora/delegáltja;
9. NOE megyei vezetője;
10. Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom megyei vezető (ahol van);
11. Egy fő delegált az egyházak részéről (katolikus megyés püspök?);
12. A KLIK megyei vezetője;
13. A potenciális szponzorok (bank, nagyvállalat);
14. Szaktudományos társaságok és civil szervezetek delegáltjai;
15. Civil aktivisták.
4. Munkamódszer, tevékenységek, feladatok
– Szervezeti célok kitűzése, prioritások meghatározás;
– Helyi diagnózis-készítés;
– Hazai és nemzetközi jó gyakorlatok gyűjtése és kommunikációja;
– Előadások, konferenciák, műhelymunkák szervezése;
– Az országos, megyei, városi, települési tervek képviselete;
– A családoktól kiinduló igények közvetítése, a helyi kezdeményezések felkarolása;
– Forrásteremtés;
– Pályázatfigyelés és -írás;
– A munkatársak felkutatása és munkaszervezés;
– Kommunikációs csatornák nyitása;
– Rendezvények tartása;
– Felmérések megrendelése;
– Képzések, tréningek szervezése;
– Közösségfejlesztés;
– A civil csoportok összefogása és támogatása (ifjúsági mozgalmak, klubok, önképző és hobbi-körök stb.).
5. Eszközök
1. Média (tévé, rádió, honlap, közösségi média, online újság);
2. Szórólap, kiadvány;
3. Díjak, elismerések alapítása;
4. Rendezvények, fórumok, worshopok, családi napok stb.
6. Projektek indítása
1. Megyei könyvbemutatók, konferenciák, workshopok szervezése;
2. Jegyesoktatás, ifjúsági mozgalmak, pótnagymama szolgálat stb.;
3. Ösztöndíjrendszerek kialakítása;
4. Országos konferencia a megyei szakértők programjainak bemutatásával;
5. A nagycsaládosok kiemelt támogatása;
6. Az egyedülálló nők, szülők fókuszba hozása.
A szerző szocializációkutató, társadalom-pedagógus, a MKT Demográfiai Szakosztályának elnöke