Dippold Pál

Vélemény és vita

Dugókirály

Ismét felszikrázott Budapest főpolgármesterének nagy agya. Ezen nincs mit csodálkozni, a közlekedés iránti vonzalma közismert. A kormány autópályadíjakkal kapcsolatos terveit a városvezető nem hagyhatta szó nélkül. Az M0-s azaz, a Budapestet körbeölelő autóút eddig is fizetős szakaszai mellé oda kerülne a Duna partjait északon összekötő Megyeri híd és a déli Deák Ferenc híd is. Hosszú fogalmazásában Karácsony úgy fogalmaz: „naponta tízezreket sarcolna a kormány és dugókat okozna Budapesten”. Fontossá váltak tehát neki azok a számok, amelyek városa közlekedésével kapcsolatosak. A két M0-ás hídon naponta tizenhatezer-hétszáz átkelő van a városon belül. Velük tol ki a kormány, választhatnak, vagy fizetik az „új hídvámot”, vagy minden nap nagy kerülőket kell tenniük, növelve ezzel az alsóbbrendű utak forgalmát, a városi dugók számát.

Több mint érdekes ez a főpolgármester úrtól. Ha valamiben, akkor közlekedési dugó ügyekben ő világbajnok. Neki köszönhetően vált araszoló pokollá a fővárosi autósok számára a közlekedés. Kezdődött a sárga biciklisávokkal. Beszorította az autósokat a mind keskenyebb utakra. Lényegesen több üzemanyagot füstöltek el, mint a normális ütemű haladáskor. Ám ez a nagy környezetvédőnek nem volt elég. Százmillió forintért műanyag oszlopokat szereltetett Budapest legfontosabb útjainak aszfaltjára. Az Üllői úton a besűrűsödött autóforgalom igen lassan döcög, a lekerített sávban meg ott suhan néhány elszánt biciklis.

Végtelenül liberális és demokratikus, de legfőképpen környezetbarátan zöld Karácsony Gergely. Mindenkinek megmutatja, mivel tudhatunk a lehető leghatékonyabban környezetet szennyezni. Kipufogógázokkal és műanyaggal. Hiperliberálisan. A már megszámoltan igen kevés kerékpáros érdekeinek alárendelve az autós tömegekét. Mindezt persze mindenféle szakmai előkészítés nélkül. Lehetőleg jól odacsapva a keskeny sávok miatt joggal aggódó mentőknek, rendőröknek, tűzoltóknak. Hiszen ők a magyar polgárokat szolgálják, a magyar kormány fennhatósága alatt. A kormánnyal pedig a fővárosnak szembe kell szállnia, ahogy azt a másik világító fejű, a pártvezér Gyurcsány Ferenc parancsba adta. Hogy aztán mindez hány százezer ember életét keseríti meg, az nem számít. A világ rendje baloldalon mindig is azt jelentette, hogy a magát okosnak kikiáltó kisebbség lenyomja az általa ostobának minősített többséget.

A Karácsony-féle agyszikra ott fénylik ezekben a szeptember elejei napokban: „a 21. században teljes mértékben elfogadhatatlan az a várospolitikai felfogás, amit a kormány az M0-s gyűrűt használók sarcolásával képvisel.” Hirtelen felébredt benne a részvét az autósok tömegei iránt, hiszen, mint írja, tízezrek kényszerülnek majd arra, hogy hosszabb, kényelmetlenebb és környezetszennyezőbb útvonalon közlekedjenek.

Karácsony azt követeli, hogy a kormány vonja vissza javaslatát a fővárost elkerülő út fizetőssé tételéről. De tovább megy, a kormány a jelenleg fizetős szakaszokat is tegye ingyenessé. Mint írja, ezzel kényelmes közlekedést biztosíthat a város élhetősége, a torlódások mérséklése és a tiszta levegő megőrzése érdekében.

Szép szavak a dugókirálytól. Környezetbarát közelítésmód attól, aki a legnagyobb mértékben felelős Budapest kipufogógázzal telített levegőjéért és a színükben legalábbis zöld műanyagoszlopokért. Egyébként a körgyűrű akár fizetős használata a lehető legkörnyezetbarátabb és legolcsóbb megoldás. Bárki vásárolhat egy éves megyei matricát. Ha minden nap át is megy az északi és a déli hídon, ennek költsége napi húsz forint. Ennél sokkal, de sokkal többet elfüstölne a mellékutakon Karácsony dugóiban.

A szerző író