Vélemény és vita
A felélt erkölcsi többlet
A holokauszt-túlélők generációjával az 1980-as évek végén kerültem először személyes kapcsolatba
Ezek a találkozások maradandó hatással voltak értékrendemre, érdeklődési köreimre, és így közvetetten indítottak el későbbi szakmai területem, a zsidó múzeumok világa felé. Ha felidézem azokat a holokauszt-túlélőket, akikkel az elmúlt évtizedekben a sors összehozott, két tulajdonságot tudnék felsorolni, mely történelmi tapasztalatukon túl összekötötte őket: az emberi odafigyelés készsége és egyfajta kitisztult világlátás, erkölcsi többlet.
Ezekből az emberekből, akik saját sorsukon élték meg a jóbi szenvedést, hiányzott a bizalmatlanság és vádaskodás minden megnyilatkozása. A közép-európai zsidóság történelmével és kultúrájával való több mint két évtizednyi foglalkozásom alatt őket tartottam tudományos kutatásom etikai mértékének és magyar kisebbségi létem egy fontos támpontjának. Hittem abban, hogy a közép-európai zsidóság diaszpórájával foglalkozva a szórványmagyarság sorskérdéseit is érintem.
Az 1990-es évek általános szellemi és társadalmi felpezsdülését, mely a zsidó közélet újjászerveződését is magába foglalta, a 2000-es évektől egy fokozatos elfásulás váltotta fel; kezdtük elfelejteni, merre is indultunk 1989 után. Ez a recesszió a közép-európai zsidó múzeumok tevékenységében is visszatükröződött. A változás leginkább egy súlyponteltolódásban rejlett, a nemzeti kérdés és a zsidóság viszonyának történelmi taglalásától a nemzeti kérdés kontra zsidóság polarizáció irányába.
Az említett folyamat egy számomra jelképértékű mozzanata az Európai Zsidó Múzeumok Szövetségének a budapesti Zsidó Múzeum által 2018-ban megrendezett évi konferenciáján történt. A négynapos gazdag programot több zavaró intermezzo károsította. Már a bemutatkozó tárlatvezetésen feltűnt nekem, hogy a múzeumi alkalmazott a külföldi vendégeket arra figyelmezteti, hogy az utcára kilépve inkább vegyék le kipájukat az inzultusok elkerülése végett.
Bár nem élek Budapesten, tapasztalatból tudom, hogy a Dohány utca környékén minden feltűnés nélkül közlekedhetnek haszidok akár teljes középkori öltözetben, és hogy a nyugati nagyvárosokkal ellentétben Budapesten nincsenek no-go zónák, ahová zsidóként kockázatos volna belépni. A suttogva előre vetett bizalmatlanságkeltés öntudatlanul is formálta a rendezvény résztvevőinek viszonyulását a városhoz és a magyar–zsidó kapcsolatokhoz.
A legszürreálisabb reakciót Olti Ferenc beszámolója a balatonfüredi Zsidó Kiválóságok Házáról váltotta ki. Miután az előadó vázolta, hogy az önkormányzati költségből (Fidesz–KDNP) létrehozott tárlat fő küldetése az, hogy ráébressze a vidéki látogatókat, főleg a fiatalságot arra, mennyi zsidó származású tudós és gondolkodó öregbítette a magyar tudomány és szellemiség nemzetközi elismertségét, a közönség soraiból a nemtetszés morajlása hallatszott.
Ezután felpattant a konferencia ernyőszervezeteként működő Hanadiv Alapítvány holland koordinátora, és magából kikelve, az előadóra ujjával mutogatva hangoztatta, hogy az ilyen módszertanilag elhibázott múzeumnak nincs helye az európai zsidó múzeumok intézményi hálózatában. Az athéni Zsidó Múzeum igazgatója ennél továbbment, és kijelentette, hogy a Zsidó Kiválóságok Háza alapkoncepciója a nürnbergi törvényekre emlékezteti, melyek a zsidóságot a származás és nem az egyénileg választott hovatartozás alapján értelmezték.
Lehet, hogy a kritikusok nem voltak tisztában azzal, hogy az előadó auschwitzi túlélők utódja, és évtizedek óta a magyar zsidó intézményi és közéleti megújulás elismert doajenje, aki a mindenkori magyar kormányok és zsidó intézmények közti közvetítő hálátlan szerepét vállalja, de ez sem mentség a minősíthetetlen támadásokra.
Az viszont, hogy a varsói Zsidó Múzeum, amely hadiállapotban van a jelenlegi konzervatív lengyel kormánnyal, ez év januárjában „Legacy gallery” (Hagyaték galéria) címszó alatt elismerő kritikákat nyerve nyitotta meg a „Híres lengyel zsidó személyiségek galériáját”, mindenképpen felveti a kettős mérce politikai fonákságát. Az olvasó ennél a pontnál joggal kérdezhetné, mégis, mi válthatta ki az érzelmileg túlfűtött és a Magyar Zsidó Múzeum genius locijához méltatlan felszólalásokat? Fel mertek volna szólalni az említett résztvevők ilyen nyersen, ha éppen egy amszterdami vagy akár bukaresti muzeológiai fórumon zajlik a vita?
A válasz nem a konkrét eset boncolgatásában, hanem ennek reprezentatív értékében keresendő. Úgy tűnik, a konzervatív nemzeti kormányokkal való józan együttműködés és a közös érdekek keresése nem követendő modell az európai liberális zsidóság számára, és páriaként vetik ki maguk közül azokat, akik ezt megkísérlik.
Ami a Magyar Zsidó Múzeumot illeti, ez az intézmény alapításától kezdve egy kultúrharc színtere volt, csak különböző társadalmi kontextusokban és különböző súlypontokkal. Ami jelenleg folyik, tehát nem kivételes, csak kiábrándító. Megtört a magyar-zsidó különút eszménye, melyet 1989 óta dédelgettem, és felemésztődött, legalábbis személyes meglátásom szerint, egy erkölcsi többlet, melyet a magyar zsidóság holokausztot túlélő generációja hagyott ránk, így, többes szám első személyben – magyarokra.
(A szerző muzeológus)