Galsai Dániel

Vélemény és vita

Kell-e írni?

Fricska. Érdekes kutatási eredményt tett közzé a Norvég Tudományos- és Technológiai Egyetem

A szakmailag nehezen megkérdőjelezhető vizsgálódás eredménye szerint a legendás PISA-módszer hívei által istenített finn iskolarendszer sok sebből vérzik. Konkrétan: nyelvrokonaink deákjai gyakorlatilag már nem tanulják a kézírást (amúgy a norvégok is alig) marad a kütyü, a lebutított, múlt nélküli virtuális világ, a modern számítógépes pötyögés. Igen ám, de – a viking tudósok szerint – ez az emlékezés rovására megy, a memória gyengül, marad a pillanatnyi tudás. Nem tudok, és nem is akarok szabadulni attól a párhuzamtól, hogy honi „haladóink” szerint nem munkaalapú, hanem úgymond tudásalapú oktatás kell. Elvégre minek írni, olvasni, minek memorizálni, történelmi múltunkat megtanulni, nagy íróinkat lapozgatni – hisz’ ott a digitalizálás, a Google, a Facebook? Persze. Így lehet(ne) kinevelni egy olyan univerzalizált ifjúságot, amely ne tudja ki volt Wass Albert, „s nem tudja, hol lakott itt Vörösmarty Mihály”.

Kapcsolódó írásaink

Bencze Izabella

Bencze Izabella

Melegpropaganda

ĀVégül is, mi is a melegek gondja? A magyar társadalom jelentős része toleráns velük szemben. Szabadon választhatják meg partnereiket, élettársi kapcsolatot létesíthetnek, pride-olhatnak, szivárványszínekbe öltözhetnek, comingoutolhatnak...

László Tamás

László Tamás

A kilencedik konzultációról

ĀEgymillió-nyolcszázezer, kettő­százhatvanezer, tizenötezer. A nemzeti konzultáció számai más-más nézőpontból. Az első szám ugyan csak egymillió-hétszázötvenhárom­ezer, de a nagyságrend alapján ez lett a második legsikeresebb konzultáció