Vélemény és vita
Mentőövet jelent az autóipar
Úgy tűnik, a járműgyártás továbbra is megállíthatatlanul robog előre, nemcsak nálunk, hanem Európa-szerte is, bár a kontinensen tavaly volt némi megingás
álláspont
Az időről időre visszatérő globális gazdasági krízisek miatt jó is, hogy ez így van, hiszen a járműgyártás maradt a legfontosabb olyan szektor, amelyben Európa továbbra is őrzi versenyképességét, nemcsak a termelésben és az értékesítésben, hanem az innovációban is. Nincs ez másként hazánkban sem, hiszen mára az exportvezérelt gazdaságunk alapja az autóipar lett, és az is szerencsénk, hogy a három legnagyobb prémiumgyártó, az Audi, a BMW és a Mercedes megvetette a lábát nálunk. Bár a BMW a tervek szerint csak 2023-ban kezdi meg a termelést Debrecenben, az Audi és a Mercedes itteni ténykedése valódi sikertörténet.
Ami az Audi a kisalföldi régióban, az a Mercedes a Dél-Alföldön, hiszen az autógyártó nemcsak hogy a régió egyik legnagyobb foglalkoztatója lett az elmúlt nyolc évben, de termelési és pénzügyi eredményei alapján továbbra is Magyarország gazdaságának meghatározó szereplője. Tavaly mintegy 190 ezer kompakt autó – A és CLA osztályok – gurult le a kecskeméti gyártószalagokról, ami 2,7 százalékos növekedés 2018-hoz képest. Ezek iránt az autók iránt pedig világszerte növekszik a kereslet, és ez is hozzájárult ahhoz, hogy a tavalyi általános gazdasági visszaesés egyáltalán nem jelentkezett a magyar exportban, és nemhogy visszaesett, de növekedett a magyar gazdaság. Minket azért nem zavart annyira Donald Trump amerikai elnök tavalyi fenyegetőzése, hogy védővámot vet ki európai termékekre, hiszen vámok ide vagy oda, az itt készülő autókat Észak-Amerikában is veszik, mint a cukrot. Nekünk és Európának az autóipar jelenti a mentőövet a világgazdaság hánykolódó hajóján.
Bár elsősorban összeszerelés történik nálunk, a színfalak mögött elrejtve azért más is. Az Audi győri gyárában külön kutatólabor működik, és szinte példaértékű az együttműködés a Széchenyi István Egyetemmel, a Mercedes kecskeméti üzeme úttörő szerepet tölt be olyan új gyártástechnológiák alkalmazásában és tesztelésében, amelyeket a termelési hálózat más telephelyei is átvesznek és alkalmaznak. Budapesti egyetemisták aktívan részt vesznek a Mercedes tanulmánymodelljeinek formatervezésében, sőt a legújabb városi terepjárójuk arculatán is nyoma van a magyar formatervezők keze munkájának.
Mindezek hozzájárulnak ahhoz, hogy az Európai Unió leggyorsabban bővülő gazdasága a magyar – ezt éppen tegnap az Európai Bizottság is elismerte –, amely a közép-európai régió részeként továbbra is fontos szerepet játszik a kontinens gazdasági növekedésének élénkítésében. Az uniós tagállamok között is szinte példa nélküli a magyar gazdaság teljesítménye, hogy két egymást követő évben öt százalék körüli – tavaly 4,9 százalékos – növekedést ért el. Ráadásul ezt a növekedést úgy sikerül elérni, hogy közben csökkent az adósság. Tavaly, azaz egyetlen év alatt az államadósság aránya a bruttó hazai termékhez viszonyítva csaknem négy százalékpontos csökkenéssel 66,4 százalékra javult.
Kormányzati cél, hogy a költségvetési fegyelem megtartása és az államadósság csökkentése mellett őrizzük meg a gazdasági növekedés lendületét. Ez pedig szorosan összefügg azzal, hogy ilyen jelentős világcégek is ide hozzák a beruházásaikat, ahol a magyar munkaerő közreműködésével világszínvonalú termékekkel látják el a piacot. A magas hozzáadott érték és a jól képzett munkaerő pedig hozzásegít minket ahhoz, hogy ne csak termelő ország legyünk, hanem az autóiparhoz hasonlóan más területeken is hozzájáruljunk az innovációhoz.
(A szerző munkatárs)