Vélemény és vita
Fogyasztani és elpusztulni
A folyamatos anyagi fogyasztás kielégítetlen vágyat ébreszt, ami végtelen hiányérzetet okoz
Black Friday van most már hétfőn, kedden és így tovább, a hét minden napján. Tagadhatatlan, hogy egy-két szükséges vagy kevésbé szükséges dologhoz ilyenkor olcsón hozzá lehet jutni – vagy ugyanannyiért, esetleg drágábban, ügyes marketingfogással becsapva a vásárlót. Egészen pontosan a fogyasztót! Ráadásul jobbára szükségtelen árucikkeket veszünk tucatszámra. Seneca már a keresztény ünnepek megszületése előtt megfogalmazta az „először legyen meg a szükséges, azután az elégséges” elvet. De, hogy mi lehet a szükséges, azt ebben a mai fogyasztói társadalomban nem igazán tudjuk. Azzal pedig, hogy a vásárlási lázat keresztény ünnepekkel rokonítják (az adventi időszak és a karácsony), a mindennapi szentséget halványítják el.
A Black Friday tipikus 20., nálunk a 21. századi átverés, amely a csalárdsága mellett a „szentet” a „profán” szintjére süllyesztette, a lelki részét kiüresítette. Pedig a szent – amelyre minden érző embernek így vagy úgy, de szüksége van – ritkán látott vendéggé vált mindennapi életünkben. Elvesztette valódi értelmét, tobzódik az individuum anyagi vágyában, elkopott transzcendens jellege.
A karácsony ünnepe – amihez a világ igyekszik hozzákötni a vásárlási őrület által a Black Fridayt – Krisztus urunk születéséről szól. Ami, ha nem is hívő valaki, akkor is el kell ismernie, hogy a keresztény kultúra szerves része, az európai hagyomány elidegeníthetett esszenciája, így hatással van mindenkire. De – függetlenül a vallástól, hittől vagy éppen a családi érzésektől – mindenképpen van valamilyen transzcendentális értékrendszere, amely minden kicsi vagy nagyobb közösség felé emeli. Mert nincs működő természetes emberi közösség a közösség szellemi gyolcsa nélkül. (Ha pedig van, akkor az csupán az egyes individuumok alkotta mesterséges csoportok egyike, amelyért lehet ugyan lelkesedni, de nem ad többet a materiális előnyöknél.)
Egy-egy ilyen ünneplő, természetes közösség mindig több, mint a hasonlóan érzők és gondolkodók halmaza. Mert ha nem haladná meg azt, akkor nem lenne valódi szeretet, segítőkészség, szolidaritás, empátia, megbocsátás, kegyelem és így tovább. Hagyományos, keresztény gyökerű ünnepeink megtartása védi a közösségeket. Ám ha a hagyományok elhalványodnak, nem követjük azokat, nem tartjuk be a régmúlt ajánlásait, akkor igen hamar atomjára hullik minden természetes közösség. A karácsony esetében a hitbéli és a családi közösség, más esetben a nemzet.
Ezért is van szükség arra, hogy az év végi vásárlási lázban is védjük a karácsony értékeit, a hagyományos rituálét, ne engedjük, hogy az egyébként hitét vesztett Nyugat (Amerika) kilúgozza mindazt, holmi materiális érdekek miatt, amit kétezer éve Európában, ezer éve Magyarországon megtartunk. Ma olyan életet élünk, amikor minden szakrális ünnep lesüllyedőben van az anyagi vágyak, a fogyasztás állati ösztöneinek szintjére.
A Black Friday amúgy az Egyesült Államokból terjedt el világszerte. Egymástól eltérő urbánus legendák szerint vagy Philadelphia városából származó hagyományról van szó, és arra utal, hogy oly sokan állnak e napon sorba a boltokban, hogy „feketéllik” a tömeg. Más elmélet szerint viszont onnan ered az elnevezés, hogy sok üzlet éves bevétele ezen a napon fordul a veszteséges vörösből a nyereséges fekete jelölésű statisztikába. Mindenesetre ezen „ünnep” lényege, hogy komoly(nak tűnő) árengedményekkel csábítják be a fogyasztókat az üzletekbe. Úgyis közeledik a karácsony, a nagy ajándékozás és zabálás alkalma. (Tisztelet a halk kisebbségnek!)
Mit tehetünk? Nem tudjuk Jézust minden egyes tettében utánozni, nem vagyunk szentek, de törekedhetünk rá, hogy kövessük őt a kétezer éves morális hagyományokra alapozott ösvényen. És kicsit visszafognunk magunkat ilyenkor, mikor a fogyasztói vágyainkat erőszakos ingerekkel felpiszkálják. És ne felejtsük el, nem az ajándékozás, az ünnep materiális megélése az, ami rossz útra vezet, hanem az, hogy mindez elnyomja az ünnep szellemi oldalát, a „szentet”, hisz az ember sokkal boldogabbá válik, ha erről az oldalról sem feledkezik meg. A folyamatos, növekvő anyagi fogyasztás ugyanis mindig kielégítetlen vágyat ébreszt, ami végtelen hiányérzetet okoz. Míg a közösségből „ajándékba” és „ingyen” megkapott értékek kiegyensúlyozottá tesznek, így végtére, a keresztény kultúra, a hagyományok ápolása és az ünnepeink megélése ma is a boldogságunk kulcsai lehetnek.