Petrin László

Vélemény és vita

Kádári véres terror

A történelem is arra tanít bennünket, hogy ha a kommunisták kerülnek hatalomra, rémtettek kísérik uralmukat

A kommunista ideológia gyökerébe van oltva az erőszak, a jogtiprás, az emberi méltóság tiszteletének hiánya. Ennek lehettünk tanúi tizenhárom évvel ezelőtt is, ’56 ötvenedik évfordulóján. Miközben a Rákóczi úton Gyurcsány rendőrei embereket vertek, ujjakat és bordákat törtek, szemeket lőttek ki, a Kossuth téren a bolsevikok utódai ünnepi tűzijátékkal szórakoztatták magukat.

Az MSZP és a DK szellemi elődei mesterei voltak a becstelenségnek és a gonoszságnak. A vérszomjas pártállami vezetés már 1952-ben önnön borzalmaiban kéjelegve úgy döntött, hogy a 16-18 éves korosztály tag­jait, akikre addig „csak” háborús és népellenes ügyekben lehetett halálos ítéletet kiszabni, ettől kezdve a népi demokratikus államrend megdöntésének kísérlete miatt is akasztófa alá lehet hurcolni. Hogy érthető legyek, leírom még egyszer: a fia­talkorúnak már a kísérletért is kötél járt.

Aztán az esetleges félreértések elkerülése végett ezt a jogszabálynak csúfolt horrorisztikus rendelkezést az ’56-os forradalom és szabadságharc vérbe fojtása után, a megtorlás időszakában Kádárék az 1957. évi 34. törvényerejű rendelettel megerősítették. Valójában ennek alapján küldték bitóra a fiatalkorú Mansfeld Pétert. A közhiedelemmel ellentétben nem azért vártak a kivégzésével, hogy betöltse a 18. életévét, mert ez egyáltalán nem volt akadálya a halálos ítélet végrehajtásának. A kádári véres terror példa nélküli gonoszsága mindezek ismeretében még inkább elborzasztó. Kahler Frigyes jogász-történész említ egy állítólagos kijelentést arról, hogy Kádár 1956 után 1,1 millió embert akart internáltatni. Mintha az egész magyar néppel le akart volna egyszer és mindenkorra számolni.

Talán nem túlzás, ha azt mondom, a magyarországi kommunista terror atyjához, Kádár Jánoshoz képest Néró császár kedves jótevője volt a világnak. Kádár a szovjet katonai beavatkozás után a Minisztertanács elnökeként rideg számítással indította meg brutális megtorlógépezetét, amelynek kegyetlensége és kíméletlensége még a bresciai hiénáét, vagyis Julius Jacob von Haynauét is túlszárnyalta.

Ebben az állításban nincsen semmiféle túlzás, a tények és a számok nem hazudnak. Ugyanis az 1848–49-es forradalom és szabadságharc leverése után Haynau körülbelül százötven embert végeztetett ki, és ezer-kétezer ember kerülhetett börtönbe. Ezzel szemben 1957 és 1963 között a kádári vérengzés idején a magyar történelem példátlan méretű kivégzéssorozata és erőszakhulláma söpört végig az országon. Kádár túlbuzgó eszelőssége még a nem éppen finom lelkületükről ismert oroszokat is sokkolta, és ellentétben állt a Nyugattal ekkor megbékélésre törekvő Hruscsov érdekeivel is. Az oroszok 1957-től már nem erőltették az akasztásokat.

Kádárék mégis mintegy négyszáz mártírt juttattak bitófára (Gosztonyi Péter történész szerint 453 főt). Maga Kádár azonban csak 280 halálos ítéletet volt hajlandó beismerni Mihail Gorbacsovnak 1985-ben. Az államilag intézményesített mészárláson túl húszezer embert kilakoltattak, tizenháromezer embert internáltak, huszonhatezer embert bebörtönöztek. Még 1970-ben is, amikor a közvélemény úgy tudta, már senki sincs börtönben a szabadságharcosok közül, akkor szabadultak ki az utolsók, köztük Wittner Mária is.

A kivégzettek egy részét jeltelen sírokba, drótokkal összekötözött végtagokkal, ócska kátránypapírba göngyölve, arccal a sírgödör alja felé, mint az állatokat kaparták el. Micsoda aljas ördögi lelkület kellett ahhoz, hogy ezeket a borzalmakat egyáltalán képes legyen valaki kigondolni, nemhogy még véghez is vinni!

Mindez borzasztó és szörnyűséges káini gyilkosságsorozat volt. Nemcsak az életüktől, hanem méltóságuktól és személyiségüktől is meg akarták fosztani őket. Sőt még a megemlékezés lehetőségét is el akarták venni a hozzátartozóktól.

Kádár, Néróhoz hasonlóan, alantas céljai elérése érdekében a családi körhöz tartozókat és a közeli barátokat sem kímélte. Kevesek előtt ismert, hogy Kádár volt a keresztapja ifjabb Rajk Lászlónak, de ez egyáltalán nem zavarta őt abban, hogy sztálinista belügyminiszterként 1949-ben segédkezet nyújtson legjobb barátja, Rajk László koncep­ciós peréhez, majdan kivégzéséhez. Aligha járunk messze az igazságtól, ha azt tételezzük fel, ahogyan Nérónak a saját anyja meggyilkolása miatti szörnyű lelkifurdalása adta meg az utolsó lökést, amely az őrület örvényébe taszította, úgy Kádárnak is Nagy Imre kivégzése alapozta meg azt a súlyos lelkiismeret-furdalást, amely halála előtt már az elméjét is megroppantotta. Pedig Nagy Imrét és társait nem lett volna „köte­lező” kivégezni 1958-ban. Az oroszok többször el is halasztatták Kádárral a pert. Azonban ez az ügy Kádár személyes bosszúja volt, többek között azért, mert Nagy Imre nem volt hajlandó lemondani kormányfői tisztségéről, és ezért Kádár betegesen mindaddig veszélyben érezte árulással megszerzett illegitim hatalmát, ameddig Nagy Imre életben volt.

Nagy Imre halálba küldése után egy olyan nérói figura vált belőle, akit folyamatosan követett áldozata szelleme. Élete végéig nem mondta ki nagy nyilvánosság előtt Nagy Imre nevét, mindig csak „arról az emberről” beszélt. Utolsó, egyórás, zavaros, nehezen követhető beszédéből kiderült, hogy Kádárnak Nagy Imre kivégzése élete végéig tartó súlyos és nyomasztó lelki tehertételt jelentett. A sors azonban nem volt tekintettel a hóhérlelkületű kommunista vezér lelkiállapotára, mert úgy rendelte, hogy élete utolsó napjaiban még látnia kellett azt a történelmi igazságtételt, amelynek során Nagy Imre és mártírtársai újratemetésén az áldozatokat a legnagyobbaknak kijáró tisztességgel egy egész nemzet búcsúztatta.

A sorsnak még arra is volt gondja, hogy a Legfelsőbb Bíróság azon a napon hirdesse ki Nagy Imre és társai rehabilitációját, amely napon halálba küldőjük eltávozott az élők sorából. Azonban még holtában sem találhatott az anyaföldben nyugalomra a hazaáruló, hiszen 2007. május 2-ára virradóra Kádár Fiumei úti sírkertben található síremlékét feltörték, és elvitték csontjainak a medencecsonttól felfelé eső részét a koponyájával együtt, a sír fedőlapjára pedig festékkel a „gyilkosok 56” feliratot fújták. Talán meg is nyugodhatnánk, hogy napjainkra végleg eltűntek a kommunisták. Nevükben talán igen, de szellemiségükben nem. Mint búvópatak, sokáig lappangott, most pedig újfent támad, és mára ez az erőszakos szellemiség eluralta nemcsak itthon az ellenzéki oldalt, hanem Brüsszelt is.

Nem véletlen, hogy óhatatlanul eszünkbe jut a régi, a hírhedt bolsevik agytröszt nevével fémjelzett Brezsnyev-doktrína. Ugyanis a Szovjetunió virágkorában, a Brezsnyev-doktrína értelmében bármely szocialista ország belügyei­be be lehetett avatkozni a kommunista hatalom megvédése érdekében. Vagyis a beavatkozás nem más, mint az állami szuverenitás korlátozásának ideológiája. Brüsszel ugyanilyen doktrína mentén akar velünk szemben eljárni, szankcionálni, büntetni.

Ahogyan a szovjetek betörtek ’56-ban Budapestre, majd ’68-ban Prágába, semmibe véve az országok szuverenitását, önrendelkezési jogát, most Brüsszel akar rendelkezni felettünk és helyettünk arról, kiket engedjünk be országunk területére. Akkor a Brezsnyev-doktrína alapján képmutató módon baráti segítségnyújtásra hivatkoztak, ma álszentül a kötelező szolidaritásra.

A szovjet segítségnyújtásnak az volt az ismérve, hogy senki sem kérte, de jött. A brüsszeliták szándékolt beavatkozása is ilyen: senki sem kéri, mégis ránk erőltetnék. Ötvenhatban sem hunytunk szemet efölött, most sem hagyjuk. Mártírjaink véráldozata nem volt hiábavaló. Egyedül mi tehetjük hiá­bavalóvá, az utókor, ha nem ragaszkodunk azokhoz az eszmékhez, azokhoz az értékekhez, amiért az életüket adták, ha feladjuk országunk szuverenitását.

Kapcsolódó írásaink

Őry Mariann

Őry Mariann

Hatalomátvétel

ĀTartományról tartományra vesszük vissza Olaszországot! – ígérte Matteo Salvini, a Liga vezetője tegnap, miután a vasárnapi umbriai választásokon öt évtizedes baloldali hegemóniát tört meg

Lóránt Károly

Lóránt Károly

A liberális kapitalizmus kudarca

ĀA mai szabadpiaci eszmék abból a még David Ricardóig visszanyúló gondolatból indulnak ki, hogy a szabadkereskedelem minden abban részt vevő számára előnyös