Nagy Ervin

Vélemény és vita

Szabadságba szuszakolt egyenlőség

Amikor valaki az ellenfelem, akkor az szélsőjobboldali – állítja most már nyíltan is az uniós parlamentben Dobrev Klára a Fideszről. Nohát, ez aztán az értékelvű politika

Aggódva figyelem Dobrev Klára ideológiai ámokfutását, és azt kell mondanom, hogy míg férje képes volt szavakban elmaszatolni a szocialista és a liberális gondolat közti különbséget, addig a képviselő asszony rútul belegabalyodott ebbe a nehezen értelmezhető kulturális szövetbe. A modern (!), azaz a mai liberalizmus „szabadság”-fogalmának politikai megnyilvánulása ugyanis sokkalta több társadalmi dimenzióban hat a szocialisták által megálmodott „egyenlőség” ellen, mint azt sok szociálliberális elsőre gondolná. Mert ma vagy egyenlőség- vagy szabadságpárti a baloldali politikus, a kettő együtt már nem megy. (Ebben az egy állításban mindenképpen egyetértek az elmúlt évekbeli Tamás Gáspár Miklóssal.) Nem véletlen az sem, hogy a kilencvenes években oly sikeres szociálliberalizmus mára vagy zsákutcába került, vagy csak a felszínen maradt az, aminek nevezi önmagát, és aminek nevezik sokan (balliberális). Végső soron liberálissá vagy szocialistává alakult, vagy éppen most keresi leendő helyét a „klímaváltozás” nevű metapolitikai alapról startoló, új zöldmozgalmakban.

A szociálliberalizmus európai gondolatának utolsó sikeres politikusai Tony Blair és Gerhard Schröder voltak. Magyarországon – kissé lemaradó ütemmel – Gyurcsány Ferenc kísérletezett ezzel, de ő is, akár egykori példaképei, ideológiai zárványba került. Mivel sok-sok ellentmondást nem tudott a bukott magyar miniszterelnök sem megoldani, így politikájának jelentős része vagy érték nélküli, vagy éppen zavaros identitású maradt. Sőt! Mivel mindannyian a klasszikus baloldalról érkeztek, és kudarcba fulladt reformok maradtak utánuk, így a valódi baloldaliság válságát is ők jelképezik a mai napig.

Ha tágabb kontextusban nézzük, akkor igaz ugyan, hogy egyenlőnek születünk – ahogy a materialisták vélik – faji szempontból; és egyenlőek vagyunk a „hívők” szerint is, a lelkünk létezése végett, a cselekedeteink által az Isten előtt; de egyáltalán sem születünk egyenlőnek a genetikai állományunk és a szociokulturális környezetünk alapján. A társadalmi létezésünk során viszont az állam (pontosabban az állam tartalma, azaz egy adott kormányzat) törekedhet arra, hogy egyenlővé tegyen minket. Minden világkép törekszik erre ugyan, de abszolúttá egyedül a klasszikus baloldal akarja tenni ezt a célt. Ezt a törekvést nevezik egalitariánus erőlködésnek, és ez az, amit a szocialisták mindig is a képviseltek. Nem mellékes az sem, hogy ezt az erőszakos egyenlőségre való törekvést egykor – kevésbé szerencsés, versenyhelyzet és pluralizmus nélküli állapotban – a kommunisták követték. Sokféle baloldaliság létezik, de a társadalmi–gazdasági–kulturális egyenlőség az, amitől baloldalivá válik bármely ideológia – ezt nyugodtan kijelenthetjük. Ahogy az is igaz, hogy az egyénhez kötött (individuum) szabadság korlátlanná tételét manapság nem az anarchisták, hanem a liberálisok követik.

A negatív szabadság (a liberálisok mai szabadságfogalma) ellenben cseppet sem feltételezi az egyenlőséget. A szolidaritást még kevésbé. A „modern szabadságfogalom” az individualizációhoz kötődik, és a liberalizmus bölcsőjében fejlődött, és fejlődik, pontosabban válik egyre inkább abszolúttá ma is. Ez pedig sokszor ellentétes hatással van az egyenlőségre, illetve miközben a közösségeket negligálja, voltaképp elmossa a szolidaritás baloldali értékét is. Így, ha a modern értelemben vett szociálliberálisokat nézzük, akkor bizony hasztalan erőlködésnek tűnik az, mikor az egyenlőséget és a szabadságot megpróbálják kiegyensúlyozni.

Ezek után érkezik Dobrev Klára, és egy-két mondatban „elintézi” az egyik közösségi oldalon ezt a nehézkes ideológiai problémát. Azt állítja, hogy ő nem feminista, szimplán „egyenlőség- és szabadságpárti”. Ezután belemegy – aktuálisan – valamiféle női egyenjogúságról szóló ködös fejtegetésbe. Ahogy ennek előtte is többször elmondta már, hogy ő egyszerre képviseli a szabadságot és az egyenlőséget, majd mikor kitér arra, hogy mit is ért szabadságon, akkor előveszi a varázscilinderből az unióban oly szépen hangzó melegjogokat és más olyan célokat, amelyek a szabadság korlátok nélküli megteremtéséről szól, és nem veszi észre azt, hogy már abban a pillanatban, hogy kimondta, ellentmondást rejt önmagában. Mert a szabadság korlátok nélküli hajszolása, azaz egyfajta társadalmi igazságot nélkülöző versenyhelyzet megteremtése bizonyosan egyenlőtlenséghez vezet.

Talán ennek egyik oka az lehet, hogy a képviselő asszony úgy nőtt fel, és úgy kezdte felnőttkorát is (ami máig fontos a szocializációjában), hogy családja mindig is „egyenlőbb” volt az egyenlőknél… De ha ez nem is fedi a teljes valóságot, a következmény akkor is sokkal bizonyosabban látható. Amikor valaki belekeveredik a sok-sok, számára egyébként nem természetesen adódó, inkább később önmagára erőltetett és a haszonszerzés okán igaznak vélt ideológiai értékrendszerbe, akkor bizony könnyen előbújnak szellemi nyomorúságból adódó gyűlöletstigmák. Ha valaki nem ért velem egyet, akkor az maga a gonosz – szól az általános verdikt. Amikor valaki az ellenfelem, akkor az szélsőjobboldali – állítja most már nyíltan is az uniós parlamentben Dobrev Klára a Fideszről. És mindebből következik az a politika, hogy ezek után a képviselő asszony mindent megtesz azért, hogy egyes magyar képviselők ne lehessenek bizottsági alelnökök vagy tagok. Nohát, ez aztán az értékelvű politika!

Kapcsolódó írásaink

Rab Irén

Rab Irén

Az élet császárai

ĀAz élet császára, vagy ahogyan ő nevezi magát, King Abode a nagy menekülthullám idején érkezett Németországba

Vitéz Ferenc

Vitéz Ferenc

A Gyermekcipő Könyve

ĀBizonyára több gyerekcipőre lesz szükségünk a közeljövőben, és bár a fogyasztói társadalom cipői már nem bírják ki addig, hogy belenőjön a testvérek lába, a családtámogatási rendszerbe a cipők ára is bele van kalkulálva