Veczán Zoltán

Vélemény és vita

A Dzsentri

De ami a legcsodálatosabb az egészben, hogy önbizalommal kipárnázva egója a legnagyobb eséseket is sértetlenül megúszta

Félig visszafojtott, öblös böffentés, bizonytalan támaszkodás a kocsmaasztalon, amelynek lapján ragacsosra száradt, szürkés félkörívek fonódtak játszi mintában egybe – a pultoslány mocskos törlőrongyának nyomai, ahogy a kiömlött lőréket fél órája hanyagul feltörölte. Percegve villant néha az egyetlen villanykörte az asztal fölé lógatott olcsó lámpatestben, a kiégés szélén, de még épp életben.

Így érezte magát Dzsentri is. Tétován fordult jobbra, vérvörös tekintete összekapcsolódott cimborája borvizenyős szemeivel, amelyek mögül a gondolatok foszlányai is távoztak már jó ideje.

„Szar az egész. De ezekkel így is marad örökre!” – foglalta össze Dzsentri. „Az” – vágta rá a cimborája. Az utolsó, aki még kitartott hajnalban mellette, s aki saját középszere kellő tudatában rundokkal fizetett Dzsentri sekélyes okoskodásaiért, népszerű la­pok Tudtad-e rovataiból összetar­hált félműveltségének morzsáiért, amelyeket igazgyöngyként szórt Dzsentri a társaság elé, de amelyekért szerinte fájóan kevesen kapkodtak igaz értékük szerint. Ahogy általában társaságáért is, amelynek kemény valuta jellegéről éppúgy meg volt győződve, mint saját szellemi felsőbbrendűségéről.

S ebben részben igaza is volt: haszontalan ismeretdarabkákkal kidekorált, megdöbbentő méretűre duzzadt önbizalma sok helyzetben valóban úgy működött a tudás vagy a valódi informáltság helyett, mint a tízforintos érme a kétkunás helyett a horvát parkolóautomatában – méretre, formára hasonlít a nyolcszor akkora értékű másik fémdarabra, hát át lehet vele verni a gépet. Középiskolai kötelező versekből és cafrangosra nézett VHS-filmekből idézett mondatai megfelelő közegben éppen úgy hatottak, mint az önálló gondolatok és a szerteágazó műveltség megannyi apró jele – ahhoz mindenképpen elég volt, hogy megtűrjék az asztaloknál, ahová odatüremkedett, és csámcsogó, mindentudó okoskodásával viszonozta a szíveslátást.

De ami a legcsodálatosabb az egészben, hogy önbizalommal kipárnázva egója a legnagyobb eséseket is sértetlenül megúszta. Bár a bohém értelmiségiből még a bohém is csak félig volt igaz, s egy valódi, nem pedig afféle önjelölt dzsentri még a legsötétebb presszószocializmusban is stílusosabban mulatta el kevéske segédmunkásbérét, Dzsentri szilárd meggyőződése volt, hogy a belvárosi zugkocsmákban vagy a közösségi médiában ugyanazzal a három emberrel tartott közhelyestjei a századfordulós közéleti körök bölcselkedésének, a tinédzseritatókban elzsongított és hazahurcolt egyéjszakás kalandjai pedig a botrányhősök hódításainak felelnek meg, és miközben négy cent vizezett Unicumokra váltotta a fizetését, századfordulós ponyvaolvasmányaiból felderengtek előtte a stílusosan elkártyázott nemesi vagyonok és betűvetői tehetségek árnyai.

Bizonytalan tekintetét a kívánt méltóságteljes helyett gyanakvóra szigorítva hordozta körbe a kocsmában, töprengve, vajon kártyával lehet-e itt fizetni. Ady nézhetett így fel a hatodik abszintja után, gondolt elégedetten a vélt párhuzamra – minden dekadens költőnek, írónak betéve tudta a fogyasztását, rendszeres szórakozása volt Krúdy-fröccsöt kérni olyan helyeken, ahol biztos lehetett benne, hogy neki kell elmagyaráznia az arányokat a két hete felvett pultoslánynak, akinél így learathatta a művelt világ­finak kijáró babérokat.

Mert Dzsentri nem akárhogy ivott, hanem igazi küldetéstudattal. Egyrészt terápiából: tartozott magának ennyivel az őt szellemi magányban hagyó, ostoba, jellemtelen emberiségért, a hülye kollégákért, az értetlen főnökéért, a kőszívű háziúrért, a hűtlen volt barátnőkért. A haza siralmatos romlásáért is, persze, hiszen közéleti jelleggel is ivott, mert ezt máshogy nem lehet bírni, ezt, ezt az egészet.

No meg lázadó, sértett dölyfből is: ha ennyit ér ennek az országnak, akkor bizony elpusztítja magát, lássa csak meg az a haza, mit vesztett vele, hogy nem hallgatott atyai szavaira, és mellőzésével kergette a körúti négyeshatosba, ahol csak néhányan értik meg őt, de ők is csak félig.

Az értetlen magyar ugar áldozata, írhatnák a fejfájára. Mert megtehetné, szorult ökölbe a keze. Megtehetné, hogy beáll a sorba, ezüstpénzek garmadájára váltva tehetségét, tudását, műveltségét, eszét, fényét, pezsgését. De ő nem lesz ám a nemzet júdása, nem bizony, ő nem adja el magát! Inkább önkéntes száműzetésbe vonul, s fanyalogva dolgozik nyugdíjas koráig valami középszerűt és méltatlant – és elfogadja a rohadékok pénzét. Hiszen anélkül éhen halna, dicstelenül, így viszont táplálja tovább a remény parazsát a néhány kiválasztott lelkében. S még így is több lesz azoknál, mint akik eladták magukat, mert ő legalább nem élvezi. Ő így áll ellen. Passzívan. Mint egy igazi dzsentri.

Kapcsolódó írásaink

Kásler Miklós

Kásler Miklós

Semmelweis Ignác – az anyák megmentője

ĀFelfedezése messze túlmegy a szülészet határain, forradalmasította a sebészi antiszepszist is, és elsőként fogalmazta meg az aszepszis gondolatát. Mint tudós és mint ember teljes elégtételt kapott

Rab Irén

Rab Irén

Iskolai kultúrharcok (2.)

ĀEgy bécsi tanárnő nemrég könyvet adott ki évtizedes tanári tapasztalatairól. Semmi meglepő nem lenne ebben, ha a könyv nem arról szólna, hogy a konzervatív, fundamentalista iszlám hogyan teszi tönkre az osztrák iskolákat