Veczán Zoltán

Vélemény és vita

Jakobinus algoritmus

Tizenöt évesen szerintem teljesen normális dolog radikálisnak lenni. Egyféle ideológiát vallani, vaknak lenni a világ minden más ügyére a sajátunkon kívül, sőt harsányan elutasítani másféle igazságok létjogosultságát is

Később majd az évek és a tapasztalat csendesítik a harsány magabiztosságot, szelídítik az ítélkező hajlamot, és a problémák komplex megértésére ösztönöznek. Legalábbis jobb esetben. De tizenöt évesen a határok feszegetése, a mindent mindenkinél jobban tudás természetes, ahogy az is, ha az ember úgy hiszi, hogy a felnőttek által túlbonyolított világ minden problémáját egy huszárvágással meg tudná oldani. Egészen más a helyzet azonban, ha ez a tizenöt éves kamasz nem gyerek, hanem technológiai monopóliummal bíró gigavállalat. Amely kétmilliárd felhasználójával a világ legnépesebb országa lehetne; amelynek segítségével nemcsak bulit lehet szervezni, de forradalmat is, amellyel választásokat lehet nyerni és veszíteni, s úgy általában, amellyel a világ materiális értelemben szerencsésebbik felének a világképe, kis túlzással, gombnyomásra formálható.

Nyitottság, sokszínűség, tolerancia: fontos, hasznos értékek, amelyeket vall a Facebook, még akkor is, ha alapvetően a globalizáció alapeszményéről beszélünk, amely egy új – sorban a negyedik – ipari forradalom gazdasági előnyét szolgálja. A Facebookot és a Twittert egy időben divat volt a demokrácia letéteményeseként ünnepelni, legalábbis Nyugaton, naivan vagy álnaivan figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy az értékek imperializmusa mindig az érdekek szálláscsinálója. Ott volt például az „arab tavasznak” nevezett őrület, amelyről egyébként minden erőmmel igyekszem elhinni, hogy spontán forradalmak sorozata volt, és nem a nyugati titkosszolgálatok voltak ennyire felelőtlenek és ekkora pancserek egyszerre. Persze bő hat-hét éve még nem lehetett biztosra venni, ami ma már nyilvánvaló: hogy a félig vagy éppen semennyire sem demokratikus, de rendezetten és kiszámíthatóan működő rezsimek vezérei­nek helyébe nem az a három szem, brit egyetemeken végzett sportzakós politológus lép majd, aki az emlegetett nyugati alapértékeket példásan felmondta a CNN meg a BBC utazó riportereinek, hanem pont azok a sivatagi barbárok, akiknek a brutális törzsi erőszakrendszerétől – kisebbik rosszként – éppen a sokat kárhoztatott vezérek óvták hazájukat. Ezekben a daliás időkben ódákat zengtek a Facebookról a kutatók, fűzfaszociológusok és általában véve mindenki, aki úgy érezte, hogy a valódi demokratikus beteljesülés az egész világ számára csupán néhány lájkon múlik.

Aztán jött a csúf kiábrándulás. Krekó Péter tavalyi könyve, amely a Tömegparanoia címet viseli, kézzelfogható lenyomata ennek a posztforradalmi, másnapos ébredésnek. Rossz szájízzel, lüktető fejjel, égő gyomorral, ahogy kell. A könyv egyik főbb megállapítása, hogy „a közösségi média 21. századi eszközeivel sokkal könnyebb középkori nézeteket terjeszteni, mint valaha”, s imigyen nem a diktátorok rémálma, ahogyan sokan vélték, mert „a liberális demokrácia ellenségei” sokkal jobban ki tudják aknázni a közösségi médiában rejlő lehetőségeket.

Nincs is szörnyűbb, mint demokrataként csalódni az isteni népben. Persze megszokott dolog a nép hangjára Isten hangjaként hivatkozni, amikor nekünk tetsző irányba fordul, ellenkező esetben meg Tocqueville nyomán a többség zsarnokságát emlegetni. Odáig, hogy a nép egyénekből áll, akiknek egy része józan eszére és szilárd értékeire, a másik része pedig primitív ösztöneire hallgat (sokszor ugyanaz az ember felváltva csinálja a kettőt), s egyáltalán nem biztos, hogy az a legokosabb, aki a legszebben szajkózza vissza a mi érveinket, nos, keveseknek sikerül eljutnia.

No de ugorjunk vissza egy pillanatra a könyvre, amely egyébként szépen felépített és jól megalapozott elméletekkel írja körül az összeesküvés-elméletek mibenlétét. A végső meghatározás így szól: az összeesküvés-elmélet „olyan hie­delem, amely szerint több nagy hatalmú szereplő titkos együttműködést folytat egy olyan terv megvalósítása érdekében, amely a saját csoportra nézve ártalmas lehet, és amelynek célja, hogy az adott csoport felett valamilyen gazdasági-politikai hatalomra tegyen szert”. Mindamellett, hogy a definíció szinte magától értetődő illusztrációjaként a zsidó világ-összeesküvésről, földönkívüliekről és gyíkemberekről szóló, jellem­zően az ezoterikus jobboldalon terjedő ökörségek kerülnek elő a könyvben, a példák közé sajnos nem fért be a világ legsikeresebb és legmélyrehatóbb összeesküvés-elmélete: a marxizmus. Elvégre az egész hagymázas őrület semmi másról nem szól, mint az úgynevezett tőkésosztály össze­esküvéséről a proletariátus ellen, amely elmélet univerzális szemüveget és látásmódot ad az egész világ újramagyarázásához. Kellőképpen beszűkültet, még akkor is, ha a maga korában Marx számos kérdésfelvetése jogos is volt, s még akkor is, ha azóta szaporodva és sokasodva ellepte a földet az elnyomó-elnyomott dichotómia csontvázára felráncigált ezerféle elméletmaskara.

Ennek a zseniális összeesküvésteória-rendszernek egy kifejezetten sikeres része a fehér világ összeesküvéséről szóló marhaság, amely a legkeményebb dél-afrikai apartheidhez méltó módon, bőrszín szerint rangsorolja az embereket. Kiemeli a rabszolgaság tízezer éves történetéből a narratívájának kedvező kétszázat, az akkor és azóta élt több milliárd fehér emberből a rabszolgatartó pár ezreléket (miközben valójában jóval több fehér élt még ekkor is rabszolgaként például az Ottomán Birodalomban), és ennek a rendszernek a maradékait kutatja fel és állítja pellengérre – tökéletesen illusztrálva a Krekó könyvében szereplő fogalmakat. Például a hipervigilanciát, azaz a mindenben az összeesküvés jeleit kutató riadt figyelmet, a múlt saját csoport számára kedvező újraírását, az egyéni felelősség hárítását és a többit.

A Facebook pedig, miután elverték rajta a port a Brexitért, Trumpért és egy kicsit talán a sok mil­liárd dolláros adótrükkjeiért is, úgy döntött, kicsit megpróbálja visszanyerni a jófiú imázsát, s megteszi az igazán fontos (PR-)lépést. Zuckerbergék közölték, hogy a Face­book mostantól fellép a white supremacy, azaz a fehér felsőbbrendűség eszméjét hirdető gyűlöletbeszéd ellen. A demokrácia őrangyalát viszont – amely megszünteti a csúnya központosított média kirekesztő hatásait – hiába próbáltam újságírói megkeresés keretein belül szóra bírni, hogy megtudjam, pontosan hogy is gondolták ezt, miért bőrszín alapján válogatnak, vagy hogy terveznek-e a többi gyűlöletkeltő tartalom ellen is fellépni. Ők – szemben mondjuk egy rendesen felállított, eredeti cenzúrahivatallal – válaszra sem méltattak, csak automatikus üzenetben ajánlották figyelmembe a gyakran ismételt kérdések listáját. Ahogy az egyszeri felhasználó, legyen az magánszemély vagy újság, sem kap soha érdemi lehetőséget álláspontja megvédésére, nem idézi be a cenzor, nincs párbeszéd, nincs kétirányú kommunikáció. Tiltás van, büntetés van meg mellveregetve vallott küldetés. Ügyek vannak meg értékválasztások, amelyeket a tizenöt éves cég egy tizenöt éves kamasz könyörtelen magabiztosságával ver keresztül immár kétmilliárd emberen. És sehol egy nevelési tanácsadó, egy iskolapszichológus vagy egy rendőr, aki megfékezhetné.

Kapcsolódó írásaink

Domonkos László

Domonkos László

Kőbányai álom

ĀRitkán járok Kőbányán, most is csak úgy kerültem ide, hogy a régóta ismert és becsült magyarországi lengyelek közössége hívott, de a program kezdete előtt – hiába, Karol Wojtyla nemzete – mise volt

Faggyas Sándor

Faggyas Sándor

Hamed úr és a vérző szívek

ĀUgye sokan emlékezünk még Liza Minnellire, midőn a legendás amerikai filmmusicalben azt énekelte: „Life is a cabaret, old chum” – az élet egy kabaré, öreg barátom