Tudomány

Tényleg létezett El Dorado?

Az El Dorado kifejezés valószínűleg nem városra, hanem egy arannyal borított emberre utalt

Bár El Dorado legendája táplálta az európaiak ambícióit az amerikai kontinens meghódítása során, közvetlen bizonyítékot soha nem találtak az Andokban található arany metropoliszra. Minden valószínűség szerint azért, mert El Dorado nem is város volt, hanem egy ősi rituáléra utalt, amely egy aranyporral borított emberről szólt – írja az IFLScience.

Tényleg létezett El Dorado?
Képünk illusztráció
Fotó: NorthFoto

Miután azonban átkutatták azt a tavat, ahol állítólag ez a pazar szertartás zajlott, a kutatók zavarba ejtően kevés bizonyítékot találtak a létezésére.

Juan Pablo Quintero-Guzmán, a világhírű bogotái Museo del Oro (Aranymúzeum) munkatársa egy új tanulmányban ismerteti a régészeti kutatás eredményeit, és kifejti, hogy az El Dorado mítoszát a 17. századi spanyol krónikás, Juan Rodríguez Freyle írta le, aki a mai Kolumbia területén található Guatavita-tónál a muisca nép által végzett koronázási szertartást írta le. Freyle szerint a törzsfőnökség örökösének hat évig kellett böjtölnie egy barlangban, mielőtt porított arannyal borították be, és egy arany tárgyakkal megrakott tutajon a tó közepére szállították.

„Az arany indián úgy tette meg az ajánlatát, hogy a tó közepén a lábai elé dobta az összes aranyat, amije volt – írta Freyle. – Erről a szertartásról kapták a híres El Dorado nevet, amely oly sok emberéletbe és gazdagságba került” – folytatja, utalva a nem létező aranyvároshoz vezető számos költséges expedícióra.

Kicsit tovább követve a fonalat, Quintero-Guzmán Sebastián de Belalcázar spanyol hódítónak tulajdonítja a bolondos aranyláz elindítását, megjegyezve, hogy ő volt az, aki először használta az El Dorado kifejezést egy hely megjelölésére, utalva a Guatavita-tó körüli területre. És bár a régészek már régen felhagytak bármely ilyen hely keresésével, van néhány bizonyíték arra, hogy az El Dorado-szertartás valóban megtörtént.

Például 1912-ben Hartley Knowles brit mérnök számos aranytárgyat és egyéb ékszert talált a tó fenekén, miután lecsapolták. Nemrégiben egy aranyszínű tutajmodell, amelyet egy helyi farmer fedezett fel 1969-ben egy közeli barlangban, az ősi szertartás legjobb szilárd bizonyítékává vált.

További bizonyítékokat keresve Quintero-Guzmán és kollégái olyan leletek után kutattak a Guatavita-tó környékén, amelyek arra utalnak, hogy ott rendszeresen tartottak nagyszabású szertartásokat. Meglepő módon azonban csak 157 kerámiatöredéket találtak.

Az a tény, hogy ezek az edények a jelek szerint az ősi alkoholos italt, a chichát tartalmazták, azt jelzi, hogy valóban használták őket a szertartások során, ugyanakkor a ritkaságuk arra utal, hogy „a rituális tevékenységek nem voltak nagyszabásúak” – írja Quintero-Guzmán.

Ezen eredmény alapján kifejti, hogy „nagyon kevés bizonyíték támasztja alá a rituális gyakorlatok folytonosságát [a Guatavita-tónál] a korai Muisca-korszaktól a gyarmati időszakig”. Ennek ellenére azonban ragaszkodik ahhoz, hogy „nem vonja le azt a következtetést, hogy az El Dorado-szertartás soha nem létezett”.

Magyarázatot kínálva azt találgatja, hogy az El Dorado-szertartás talán egyszer fordult elő, de nem volt visszatérő hagyomány. Minden valószínűség szerint a feltűnő eseményt egy törzsfőnök szervezte politikai feszültségek idején, valószínűleg azért, hogy demonstrálja dominanciáját riválisaival szemben, miközben az istenek kegyét is kereste.

„Miután a társadalmi-politikai rend stabilizálódott, a felajánlások folytatódtak a szent helyeken, például a Guatavita-tóban, csakhogy ez már nem az aranyember szertartása volt” – írja Quintero-Guzmán.

„Amikor a spanyolok megérkeztek, olyan csoportokkal találkoztak, amelyek hallottak az őseik által végzett szertartásról, és ezt le is írták a hódítóknak” – zárja.

Kapcsolódó írásaink