Tudomány
Csillagvizsgálattól az űrbizniszig
Ezek a legizgalmasabb pillanatok

A 21. század immáron az űrutazás korszaka, a szektor pedig egy folyamatosan növekvő területe a világgazdaságnak. Büszkén jelenthetjük ki, hogy a HUNOR Magyar Űrhajós Program részeként Farkas Bertalan, az első űrbe lépő magyar asztronauta mellett nemsokára két újabb magyar férfi csatlakozhat a kozmoszt meglátogató emberek sorához. Kapu Tibor és Cserényi Gyula űrhajósok jelenleg az Egyesült Államokban tartózkodnak, ahol kiképzésük végső szakasza zajlik.
A csillagvizsgálattól az űrversenyig
Az emberiség már több tízezer éve figyeli az éjszakai égboltot, sőt már az ókorban is születtek feljegyzések a csillagokról. A huszadik századra aztán a technika rohamos fejlődésével párhuzamosan az űrutazás egy elérhetetlen álomból valósággá vált. 1957-ben az első műhold, a Szputnyik-1 indításával pedig egy új fejezet kezdődött az űrkutatás történetében.
A második világháború utáni két szuperhatalom, a Szovjetunió és az Egyesült Államok versengése a világűrre is kiterjedt.
A több mint ezer éve ismert rakétaelv és az elmúlt évtizedek elméleti megalapozása után megnyílt az út az asztronautikai hordozórakéták kiépítése felé. A hordozórakéták felhasználásával az 50-es évek végén és a 60-as évek elején az automatikus kutatóeszközök, a műholdak Föld körüli pályára kerültek, majd az űrszondák a Holdat, Marsot és a Vénuszt, tehát a Naprendszer közelebbi bolygóit vették célba.
1961. április 12-én aztán a TASZSZ szovjet hírügynökség hivatalos közleményt tett közzé: Jurij Alekszejevics Gagarin, a szovjet légierő 27 éves pilótája a Vosztok–1 űrhajóval 1 óra 48 perc alatt egyszer megkerülte a Földet, majd sikeresen Földet ért az előre kijelölt körzetben, a Szovjetunió területén.
Gagarin személyében a világon először járt ember a világűrben.
A szenzációs hírt a szovjet propaganda alaposan kihasználta a kommunista rendszer felsőbbrendűségének bizonyítására. A világ első űrhajósát már útja közben őrnaggyá, visszaérkezése után pedig ezredessé léptették elő, megkapta a Szovjetunió Hőse kitüntetést és a Lenin-rendet is. Gagarin afféle két lábon járó propagandafegyverként beutazta az egész világot, 1961-ben még Magyarországra is ellátogatott.
Ezek után az események rohamosan felgyorsultak, és az amerikaiak is újult erőre kaptak amikor az akkori elnökük, John F. Kennedy 1962-ben kijelentette, hogy még az évtized vége előtt embert juttatnak a Holdra. Az Apollo-8 volt az első űrhajó, amely emberi legénységgel megkerülte a Holdat, majd 1969. július 20-án Neil Armstrong (az Apollo-11 parancsnoka) a Hold felszínére lépett. Ez után még öt misszió során tudott sikeres leszállást végrehajtani a NASA, azaz eddig összesen tizenkét ember járt a Holdon.
1980. május 26-án, a Szojuz–36 fedélzetén indult a világűrbe Farkas Bertalan, az első és mindmáig egyetlen magyar űrhajós. Az 1998-ban pedig öt űrügynökség együttműködésének eredményeként – az amerikai NASA, az orosz Roszkoszmosz, az Európai Űrügynökség (ESA), a Japán Űrügynökség és a Kanadai Űrhajózási Hivatal – felépült a Nemzetközi Űrállomás. Az űrállomáson 2000 óta folyamatos az emberi jelenlét, és már több mint 270 ember járt ott.
A fent felsorolt emberi legénységű küldetések mellett több bolygóra küldtek már az űrügynökségek felfedező robotokat, amelyek közül a Voyager–1 és 2 a Naprendszert is képes volt elhagyni.
Űrturizmus és űrbiznisz
Napjainkra az űrkutatásba már a szupergazdagok is beszálltak. Az amerikai űrtevékenység történetén végigtekintve, hamar nyilvánvalóvá válik, hogy ennek pénzügyi szempontból óriási jelentősége van.
A gazdaságos űrrepülés – annak minden részfeladatával együtt – évtizedes kihívás valamennyi, az űrutazásokban közvetlenül érdekelt országnak, így az USA-nak is. Az ottani űrügynökség, a NASA számára tehát új távlatokat nyitott a magáncégekkel, és így a magántőkével való, a korábbinál szorosabb együttműködés.
A 2002-ben alapított SpaceX az első pillanattól az érdeklődés középpontjába került. Nem is ok nélkül: Elon Musk amerikai techmilliárdos cége az alapítást követő hat éven belül sikeresen lőtte fel az első magántőkéből fejlesztett rakétát, a Falcon One-t. Ezt követően pedig a SpaceX a privát űrbiznisz több első helyét is megszerezte: első magáncég által kivitelezett küldetés a Nemzetközi Űrállomásra, első sikeres visszatérése egy rakétának föld körüli pályáról, első vállalat, amely űrhajósokat szállított. Sőt a legújabb információk szerint 2026 végén indulhat el a Mars felé a SpaceX amerikai űripari vállalat Starship rakétája, amely magával visz majd egy Optimus humanoid robotot is.
Más milliárdosok, mint Jeff Bezos és Richard Branson elképesztő pénzeket fektettek a kereskedelmi űrrepülésbe, lehetőséget kínálva ezzel a szuper-gazdagoknak, hogy egy olyan élményben részesüljenek, amely a legtöbb ember számára elérhetetlen. 2013-ban például Rihanna 750 ezer dollárért, azaz mintegy 270 millió forintért vásárolt három jegyet Branson cégénél, a Virgin Galactic űrrepülési vállalatnál. Sőt olyan hírességek is, mint Leonardo DiCaprio vagy Justin Bieber is az elsők között foglalták le a helyeket.
Egyenes út vezet az űr kereskedelmi hasznosításáig
Egy 2010-ben életre hívott (Commercial Crew) program keretében a NASA magánvállalatokkal működik együtt az embereket szállító űrhajók fejlesztésében, a Nemzetközi Űrállomás pedig 2020-tól megnyitotta kapuit a magán-űrturisták előtt. Így, bár az nem valószínű, hogy az elkövetkező pár évben a hétköznapi emberek nagy része már tanúja lehetne ennek a megindító élménynek, a magáncégek nagyméretű befektetései alapján viszont jogosan lehet következtetni arra, hogy az űrturizmus hosszú távon egyre jelentősebb iparággá válik.