Tudomány
Veszélyessé válhat az űrszemét
Egyre nagyobb az esélye, hogy egy utasszállítót ér találat

A kanadai British Columbia Egyetem kutatói a repülési adatokat vizsgálták világszerte, hogy modellezzék a repülőgépek eloszlását az égbolton, majd ezt vetették össze a rakétatestek ellenőrizetlen visszatérésének gyakoriságával.
A növekvő kockázatot részben a műholdak tömeges telepítése is okozza – mint például a SpaceX Starlinkje –, amelyek végül visszatérnek a légkörünkbe.
A kutatók megállapították , hogy ahogy egyre több műholdat és rakétát küldenek fel az űrbe, és egyre több repülőgépjáratot indítanak el, így ezzel párhuzamosan egyre nő a találatok esélye is. Annak ellenére, hogy a lehulló űrszemetet bizonyos mértékig képesek vagyunk követni bizonyos technológiákkal, ez komoly aggodalomra ad okot.
„A legnagyobb népsűrűségű régiókban, a nagy repülőterek körül évente 0,8 százalék az esélye annak, hogy ellenőrizetlenül tér vissza egy műhold vagy rakéta – írják a kutatók publikált tanulmányukban. – Ez az arány 26 százalékra emelkedik a légtér nagyobb, de még mindig forgalmas területein, például az Egyesült Államok északkeleti részén, Észak-Európában vagy az ázsiai-csendes-óceáni térség nagyvárosaiban” – emelték ki.
A kiégő rakéta vagy műhold legkisebb darabja is tragikus balesetet okozhat, ha eltalál egy repülőgépet, ami megnehezíti az utasok biztonságának garantálását. Becslések szerint akár egygrammnyi apróság is komoly kárt okozhat, ha becsapódik a repülőgép szélvédőjébe vagy motorjába.
Ahogy nő a veszély, úgy növekszik annak a valószínűsége is, hogy a légtér egyes részeit lezárják – aminek következtében aztán az égbolt más részei zsúfoltabbá válhatnak, mindez a repülőgépek késését, járatok törlését okozhatja.
„Ez a helyzet dilemma elé állítja a nemzeti hatóságokat – lezárják-e a légteret vagy sem –, aminek biztonsági és gazdasági hatásai is vannak” – írják a kutatók.
A kutatók szerint azonban van megoldás: azok, akik a tárgyakat az égbe küldik, befektethetnek a rakéták irányított visszatérésébe. Bár az ehhez szükséges technológia már létezik, jelenleg a cégek kevesebb mint 35 százaléka használja ki, a biztonsági terhet a légi közlekedési ágazatra hárítva.