Tudomány
A Covid-gyerekek nehezen beszélnek és még mindig pelenkára szorulnak
Azok a gyermekek, akik a COVID-járvány idején születtek, komoly fejlődési lemaradással küzdenek, ami megnehezíti az iskolakezdést
A Covid-járvány idején született gyermekek jelentős fejlődési lemaradással küzdenek, amelyek most, az iskolakezdésnél, egyre nyilvánvalóbbá válnak. Egyre több szakértő számol be arról, hogy Covid-gyerekek beszédfejlődése, motoros készségei, valamint önállósági képességei késnek. Sok gyerek nem képes önállóan enni vagy öltözködni, és még mindig pelenkázásra szorul. Ez nemcsak a gyermekek, hanem a szülők számára is kihívást jelent.
Pelenkás iskolások: a Covid hatása az önállósági készségekre
A járvány hatása nemcsak a beszédfejlődésben, hanem az önállósági készségek terén is megmutatkozik. A szülők beszámolói szerint sok Covid-gyermek még mindig pelenkát visel és nem képes önállóan elvégezni a mindennapi teendőket, például az öltözködést vagy az evést. Ez a fejlődési késés az iskolakezdésnél is problémát jelent, hiszen az óvodából kilépő gyerekeknek már önállóbbnak kellene lenniük.
A szeparációs szorongás és a Covid hatása a gyermekekre
Sok gyermek, aki a járvány idején született, komoly szeparációs szorongással küzd. Az elzártság és a korlátozott szociális kapcsolatok miatt ezek a gyerekek nehezen kezelik az elválást szüleiktől, ami az iskolakezdésnél komoly problémákat okozhat. A szeparációs szorongás kezelése fontos szerepet játszik abban, hogy ezek a gyerekek sikeresen beilleszkedjenek az iskolai életbe.
Mit tehetünk a járvány utáni fejlődési problémák ellen?
Szakértők szerint a korai beavatkozás kulcsfontosságú a járvány okozta fejlődési késések kezelésében. A beszéd- és nyelvi késések korai felismerése és kezelése, valamint a motoros készségek fejlesztése mind hozzájárulhatnak a gyerekek sikeres iskolakezdéséhez. Emellett a pszichológiai támogatás a szülők számára is elengedhetetlen, hiszen ők is nehéz időszakon mentek keresztül a járvány ideje alatt.