Tudósok egy új típusú radioaktív bomlást figyeltek meg

Első ízben figyelték meg ezt az új bomlási módot

Nem minden körülöttünk lévő anyag stabil. Vannak anyagok, amelyek radioaktív bomláson mennek kersztül, és stabilabb izotópokká alakulnak. A tudósok most első ízben megfigyeltek egy új típusú bomlást. Ebben a bomlásban az oxigén egy könnyebb formája, az oxigén–13 (8 proton és 5 elektron) 3 héliummaggá (egy atom elektronok nélkül), egy protonná, és egy pozitronná (az elektron antianyag változata) bomlik – publikálja az Amerikai Egyesült Államok Energiaügyi Minsztériuma a Phys.org-on, amelyet az Origo szemlézett.

Tudósok egy új típusú radioaktív bomlást figyeltek meg
Fotó: MH-archív/Hegedüs Róbert

A tudósok úgy figyelték meg ezt a bomlást, hogy figyelték egy mag szétesését, és megmérték a bomlástermékeket. A tanulmányt a Physical Review Letters magazinban publikálták – írták.

Korábban a tudósok megfigyeltek, a pozitív béta-bomlást követő, érdekes radioaktív bomlási módokat. Ilyenkor a proton neutronná alakul, és egy pozitron és egy antineutrinó formájában kibocsátja a létrejött energia egy részét – számolt be a lap.

Ezután a kezdeti béta-bomlás után, a létrejött magnak van elég energiája, hogy lefőzzön extra részecskéket, és stabilabbá tegye magát. Első ízben figyelték meg ezt az új bomlási módot: béta-bomlást követően 3 héliummag (alfa részecskék) és egy proton kibocsátása. A felfedezés informálja a tudósokat a bomlási folyamatokról és a mag tulajdonságairól a bomlás előtt. Ebben a kísérletben a kutatók egy részecskegyorsítót használtak, a ciklotront, a texasi A&M Egyetem ciklotronintézetében, hogy nagy energiájú (megközelítőleg a fénysebesség 10százaléka) radioaktív magsugarat hozzanak létre – írták.