Rejtélyes sötét foltot találtak a Neptunuszon

A technológia fejlődésének köszönhetően a kutatók közelebb kerülhettek a kék óriás titkainak megfejtéséhez

A tudósok először észlelték a Földről a rejtélyes sötét foltot a Neptunuszon – írja a promotions.hu, hozzátéve: a titokzatos jelenséget eddig egyszer látták a Voyager–2 űrszonda felvételein.

Rejtélyes sötét foltot találtak a Neptunuszon
A Neptunusz sötét foltja a Voyager–2 felvételén
Fotó: STF / AFP

A Neptunusz az egyik legkevésbé kutatott bolygó, eddig csak a Voyager–2 kereste fel, és egyetlen űreszköz sem keringett még körülötte hosszan, hogy közelről tanulmányozhassa – derül ki a cikkből, amely megemlíti, hogy a NASA űrszondája 1989-ben észlelt először sötét foltot a planétán, de a jelenség hamarosan eltűnt.

Patrick Irwin, az angliai Oxfordi Egyetem professzora és csapata a közelmúltban az Európai Déli Obszervatórium „Nagyon Nagy Teleszkópjának” adatait használva jutott közelebb a titok megfejtéséhez. A kutatóknak most először sikerült a Földről megfigyelniük a foltot, és arra jutottak, hogy az „a légkör felszínén lévő fényes ködfátyol alatti rétegben lévő sötétedő légrészecskék eredménye”.

A távcsöves technológia fejlődésének köszönhetően a kutatók végre közelebb kerülhettek a Neptunusz légköri rejtélyeinek megfejtéséhez. A felfedezés napokkal azután történt, hogy amerikai kutatók összefüggést találtak a Neptunusz ingadozó felhőtakarója és napciklusa között.