A szibériai örökfagyból feltámadt fonálféreg 46 000 évig szunnyadt

Egy megkövesedett mókusüregben fedezték fel

Az ősi fonálféreg a késő pleisztocén óta szunnyadt egy megkövesedett mókusüregben, ami megmutatta, hogy ezek a férgek több tízezer évvel tovább is képesek életben maradni, mint gondolták – írja a Live Science.

A szibériai örökfagyból feltámadt fonálféreg 46 000 évig szunnyadt
Fotó: NorthFoto

Egy mikroszkopikus féreg rekordnak számító 46 ezer évig maradt életben a szibériai permafrosztban – fedezték fel tudósok – több tízezer évvel tovább, mint a korábban feltámadt férgek.

Az ősi kerekesféreg, vagy fonálféreg az újonnan leírt Panagrolaimus kolymaensis fajhoz tartozik. A kutatók egy megkövesedett mókusüregben fedezték fel, amelyet 2002-ben a permafrosztból emeltek ki a Kolyma folyó közelében, az északkeleti sarkvidéken. A tudósok 2018-ban újraélesztették a fagyott fonálférget, de kora és faja tisztázatlan maradt.

Most a PLOS Genetics című folyóiratban csütörtökön (július 27-én) közzétett tanulmány talán választ talált ezekre a kérdésekre. „A szélsőséges környezetben való tartós túlélés olyan kihívás, amelyre csak kevés organizmus képes” – írták a kutatók a tanulmányban. „Itt azt mutatjuk be, hogy egy talajféreg, a Panagrolaimus kolymaensis 46 000 évig függesztette fel az életet a szibériai permafrosztban.”

Az olyan szervezetek, mint a fonálférgek és a tardigrádok, a fagyás vagy a szélsőséges kiszáradás hatására nyugalmi állapotba kerülhetnek – ez a „kriobiózis” vagy anhidrobiózis néven ismert anyagcsere-folyamat. Mindkét esetben az élőlények oxigénfogyasztásukat és az anyagcsere-folyamatok által termelt hő mennyiségét kimutathatatlan szintre csökkentik.