Tudomány
Megfejtették az ókori egyiptomi művészet néhány titkát
Hibákra és későbbi javításokra utaló bizonyítékokat tártak fel

Az ókori egyiptomi festmények tanulmányozása egyidős magával az egyiptológiával. A 19. század óta tudósok generációi vizsgálták, hogy a művészek milyen technikákat, pigmenteket és anyagokat használtak munkájuk során. E kutatások nagy részét azonban múzeumokban végezték, és így nem vették észre ilyen részletességgel.
Ugyanígy a régészek is rekonstruálták az ókori egyiptomi művészeti folyamatokat a befejezetlen műemlékek vizsgálatával, amelyek az építés és a bemutatás különböző szakaszait mutatják. Ezek a tanulmányok azonban az értelmezés és a találgatás hagyományos régészeti technikáira támaszkodtak, hogy kitöltsék azokat a réseket, ahol szilárd bizonyítékok hiányoznak.
Most egy nemzetközi és multidiszciplináris kutatócsoport egy lépéssel tovább ment, és hordozható szkennerek segítségével helyszíni kísérleteket végzett, hogy betekintést nyerjen olyan művészeti módszerekbe, amelyek egyébként szabad szemmel nem láthatók.
Két, körülbelül 3000 évvel ezelőtt készült festményen használtak röntgenfluoreszcens képalkotást (XRF), amely röntgensugarak segítségével, fizikai minták nélkül értékeli egy tárgy kémiai összetételét. Az egyik festmény II. Ramszesz fáraót ábrázolja (aki i. e. kb. 1279 és i. e. 1213 között uralkodott), és Nakhtamon sírjában található, egy olyan hivatalnokéban, akit Théba közelében temettek el, ahol a mai Luxor található. A másik festmény Menna, egy másik egyiptomi hivatalnok sírjában található, amely Mennát és feleségét ábrázolja, amint Ozirisz istent imádják.
Mindkét helyszínt kiváló konzerváltságuk és megközelíthetőségük miatt választották.
A csapat szerint ezeken a festményeken olyan, a készítésük során végzett javítások nyomai láthatók, amelyeket korábban figyelmen kívül hagytak. Például a II. Ramszesz képén látható fejdíszt, nyakláncot és jogart jelentősen átdolgozták. A Menna imádatát ábrázoló festményen az egyik kar helyzetét és színét megváltoztatták – a bőrszínhez használt pigmentek eltérnek az eredetileg használtaktól, ami finom módosításokról árulkodik.
A bizonyítékok arra utalnak, hogy vagy az egyes művészek tudtak olyan változtatásokat eszközölni, amelyeket szükségesnek tartottak a művön, vagy a megrendelők kérték a változtatásokat.
Ez a kutatás azt mutatja, hogy az egyiptomi művészet és az előállításához használt módszerek lényegesen összetettebbek voltak, mint azt korábban feltételezték. A tudósok azt tervezik, hogy a környező nekropoliszban található más festményeket is elemezni fogják, hogy újabb kézműves jeleket találjanak, és esetleg kiderítsék az egyes művészek kilétét.