Tudomány

Mi az implozió, és miben különbözik a dekompressziótól?

A Titan tragédiája rávilágít a nagy nyomású környezet veszélyeire

Az óceán felszíne alatti nagy mélységekben a felette lévő víz súlya nyomást gyakorol az alatta lévő dolgokra. Mindannyian naponta tapasztalunk nyomást – a Föld légköre olyan szokásos nyomást gyakorol testünkre, amelyhez hozzászoktunk. De menjünk mélyebbre az óceánba, és a nyomás egyre erősebb lesz, olyannyira, hogy testünk már nem bírja ezt a súlyt, és ezért merülőhajóra van szükségünk ilyen mélységben – írja az IFLScience.

Mi az implozió, és miben különbözik a dekompressziótól?
Fotó: NorthFoto

Ehhez a merülőhajó szerkezetének hihetetlenül erősnek kell lennie. A megerősített falaknak ellen kell állniuk annak a nyomásnak, amely minden oldalról megpróbálja összetörni, és minél mélyebbre megy, annál erősebbnek kell lenniük.

A Titan tengeralattjáró fedélzetén lévő legénység mind az öt tagjának elvesztéséről szóló tragikus bejelentést követően a tisztviselők kijelentették, hogy olyan törmeléket találtak, amely katasztrofális robbanásos eseményre utalt . A Titanicnál, ahová tartottak, a nyomás körülbelül 6000 psi (6000 font erő per négyzethüvelyk). Itt a legkisebb szerkezeti repedés is katasztrófához, implózióhoz – üreges test beomlása külső nyomás hatására – vezethet.

Robbanás következik be, amikor a szerkezet meghibásodik, és a merülőeszköz gyorsan összenyomódik. Ezek az események olyan gyorsan történnek, hogy a bent lévők észre sem veszik.

A dekompressziós eseményeknek hasonló okai vannak, de eltérő eredménnyel. A búvárhajó belsejét nagy nyomás alatt tartják, amely nyomáskülönbséget hoz létre a belső és a külső között. Mint ilyen, mindig zárva kell tartani a gyors nyomáscsökkenés elkerülése érdekében.

Gyors vagy spontán dekompresszió akkor következik be, amikor a szerkezet sérülése a merülőhajó belsejében szinte azonnali nyomáscsökkenést eredményez. Még egy kis lyuk is okozhatja, hogy a túlnyomásos levegő kifelé zúduljon, hogy kiegyenlítse a nyomáskülönbséget. Míg az implózió nyomásnövekedést eredményez, amelynek következtében a merülőhajó befelé zúzódik, addig a gyors dekompresszió a nyomáscsökkenés, amely a tartalmat kifelé kényszeríti.

A mélytengeri búvárkodás történetében is előfordultak erre példák, a legkatasztrofálisabb a Byford Dolphin búvárbaleset volt. Itt az elégtelen biztonsági felszerelés gyors nyomásesést okozott a rekeszben, amely három búvár vérének hirtelen felforrását eredményezte, és azonnal meghaltak.

Mind a Titan-, mind a Byford Dolphin-incidensek továbbra is tragikusak, és élesen emlékeztetnek a nagy nyomású környezet veszélyeire és a katasztrófát megakadályozó, vékony biztonsági vonalakra. Mindegyiktől csak annyit lehet remélni, hogy kellő biztonsági előírást lehet bevezetni, hogy a jövőben ne forduljanak elő hasonló események.

Kapcsolódó írásaink