Új páncélos dinoszauruszra bukkantak a Wight-szigeten

Ez a sziget, bármilyen kicsi is, az ország egyik leggazdagabb kövületágyával rendelkezik

Új páncélos dinoszauruszt, egy ankiloszauruszfajt fedeztek fel Nagy-Britannia híres dinoszaurusz-szigetén, a Wight-szigeten. Ez az első páncélozott dinoszaurusz a szigetről, amelyet több mint 140 év után találtak – írja az IFLScience.

Új páncélos dinoszauruszra bukkantak a Wight-szigeten
Ankiloszauruszok (képünk illusztráció)
Fotó: MARK GARLICK / SCIENCE PHOTO LIBRA / MGA / Science Photo Library via AFP

Az új, tankszerű dinoszaurusz, a Vectipelta barretti, a Természettudományi Múzeum professzora, Paul Barrett tiszteletére kapta a nevét, és a Wessex-formációban fedezték fel az Anglia déli partjainál található Wight-szigeten.

Az új felfedezés rendkívül fontos az őslénykutatók számára – magyarázta Stuart Pond vezető szerző – „mivel rávilágít a Wessex-formációban és a kora kréta korszakban kialakult ankiloszauruszok sokféleségére”.

A megkövesedett maradványok eltéréseket mutatnak az állat nyaki és hátsó csigolyáiban, valamint eltérő medenceszerkezetet és pengeszerűbb tüskéket a páncélján. A filogenetikai elemzés segítségével – amely megmutatja, hogy a fajok hogyan fejlődnek a genetikai változásokon keresztül – a csapat megállapította, hogy ez az új dinó valójában egyáltalán nem kapcsolódik szorosan a Polacanthus foxiihoz.

Érdekes módon a kora kréta korból származó kövületek meglehetősen ritkák az egész világon, ami arra utalhat, hogy a jura időszak végén tömeges kihalás következett be. Ha ez igaz, akkor az új páncélos ankiloszaurusz még jelentősebb lelet, mivel rávilágít a dinoszauruszok akkori sokféleségére.

Barrett professzor beszélt arról is, hogy az új dinoszauruszt róla nevezték el: „Nagyon örülök, hogy így elismertek, nem utolsósorban azért, mert az első írásom egy páncélos dinoszauruszról szólt a Természettudományi Múzeum gyűjteményében. Biztos vagyok benne, hogy bármilyen fizikai hasonlóság pusztán véletlen.”

A csapat úgy érezte, hogy Barrett professzor megérdemelte az elismerést a területen végzett több évtizedes kiemelkedő munkájáért. „Engem és a tanulmány néhány más szerzőjét pályafutásunk nagy részében Paul mentorálta vagy felügyelte, és számunkra figyelemre méltó volt, hogy Paulról még nem volt elnevezve róla dinoszaurusz – mondta dr. Susannah Maidment vezető szerző. – A professzor nagy befolyást gyakorol a gerincesek paleontológiájára, és a dinoszauruszok világában vezető szaktekintély.”

A Vectipelta barretti ezen a nyáron lesz látható a Wight-szigeti Dinosaur Isle Múzeumban. Csontjait a múzeum munkatársai és önkéntesei tisztították meg a környező földtől, ami lehetővé tette a kutatást.