Száz éve halt meg a kémikus, aki feltalálta a termoszt

Az általa felfedezett anyagot Dewar-benzolként emlegetik

1923. március 27-én halt meg James Dewar skót kémikus, fizikus, a termosz elődjének a feltalálója, a cseppfolyós és a szilárd hidrogén előállítója.

Száz éve halt meg a kémikus, aki feltalálta a termoszt
Fotó: Science Photo Library via AFP/Caia Image/Tom Merton

James Dewar 1842. szeptember 20-án született a skóciai Forth folyó partján fekvő Kincardine kikötővárosban, egy borász hat fia közül a legfiatalabbként. Szülei 15 éves korában meghaltak. Tanulmányait a Kincardine Egyházközség iskolájában (Kincardine Parish School), majd az úgynevezett Dollár Tudományos Társaságnál (Dollar Academy) végezte – írta meg az Origo.

Azt írják, az Edinburgh-i Egyetemen végzett kémia szakon, de atom- és molekula-spektroszkópiát is tanult.

Ezt követően a skót fővárosban, majd a belgiumi Gentben dolgozott asszisztensként kora neves kémikusai mellett. Tanította többek között Lyon Playfair (később Baron Playfair) brit tudós, akinek később a személyi asszisztenseként dolgozott. Emellett August Kekulé tanítványaként is tanult Gentben (a német elméleti vegyész, egyetemi tanár, a szerves kémia történetének nagy alakja volt, a benzolgyűrű szerkezetének elméleti kidolgozója).

1875-ben a Cambridge-i Egyetem természeti kísérleti filozófia professzora lett a kísérleti természettudományok tanszékén, a neves Peterhouse College-ban is tanított, felvette tagjai közé a Brit Királyi Társaság és a Peterhouse tagja is lett. James Dewar 1867-ben leírta a benzol szerkezetét, de elméleti képletét tudományosan nem erősítették meg. Az általa felfedezett anyagot csak 1962-ben sikerült előállítani, ma Dewar-benzolként emlegetik.

James Dewar skót fizikus
Fotó: Wikimedia

Az Origo azt írja: az 1870-es évektől az alacsony hőmérsékletű fizikai változások keltették fel a figyelmét, számos dolgozatot írt a levegő cseppfolyósításáról. James Dewar 1874-ben kezdte el kikísérletezni a vákuumlombikot, más néven Dewar-lombikot. Különböző anyagokból olyan edény megalkotására törekedett, amely megtartja a bele kerülő anyag hőmérsékletét, ezért előbb rézből, majd üvegből duplafalú, zárható edényeket készített, amelyeknek a falai között légüres teret hozott létre.

James Dewar azonban nem kért szabadalmat az edényre, így a termoszt harminc évvel később a német Reinhold Burger jegyeztette be és dobta piacra. A skót tudós akkoriban hiába élt panasszal, ám a pert így is elvesztette.