Tudomány

Dubajban 93 kilométeres, fedett, légkondicionált utat építenek gyalogosoknak és bicikliseknek

Az építmény egy légkondicionált, fedett közpark és egy 93 kilométer hosszú útvonal

A teljesen fedett, „Hurok” nevű létesítmény a kerékpárosok, futók, és sétálók mozgási energiáját hasznosítja majd újra, így teljes mértékben fenntartható és károsanyagkibocsátás-mentes lesz – írja a rakéta.hu.

Dubajban 93 kilométeres, fedett, légkondicionált utat építenek gyalogosoknak és bicikliseknek
A Hurokban a járda és a bicikliút mellett számos kisebb park, játszótér és pihenőhely is lesz
Fotó: URB

A dubaji URB vállalat építménye egy légkondicionált, fedett közpark és egy 93 kilométer hosszú útvonal is lesz egyben, ahol az emberek közlekedhetnek majd gyalog vagy kerékpárral is. A cég ügyvezetője, Baharash Bagherian azt mondta, Európában az emberek nagy része biciklivel, vagy gyalog jár munkába, és a céljuk, hogy a dubaji lakosok 80 százaléka is így tegyen, ezzel pedig a város a világ egyik legbiciklibarátabb és gyalogosan legjobban bejárható helye legyen.

Az Egyesült Arab Emirátusok 3,5 millió lakosságú városában az egy főre eső kocsik száma nagyobb, mint például New Yorkban vagy Londonban, ráadásul ez a szám csak növekszik, évente átlagosan tíz százalékkal. A Hurok ezen próbál majd enyhíteni, lehetőséget kínálva az embereknek arra, hogy autó nélkül, biztonságos, és kényelmes körülmények között tudjanak eljutni a város bármely részére, ezzel is csökkentve a város gépjárműközpontúságát. A fenntarthatóságot a kivitelezők kulcsfontosságúnak tartják, így a tervek szerint a hatalmas üvegház-szerű létesítmény teljes energiaigényét a benne keletkező kinetikus – azaz mozgási – energia felhasználásával fogja fedezni, amit a járdán és a kerékpársávon haladó emberek és biciklik mozgása generál majd.

A technológia elektromágneses indukciós generátorokkal működik, amelyek függőlegesen elmozdulnak a lépések súlyától. Ez az elmozduló mozgás hozza létre az energiát, amit aztán villamos áramként a generátorokhoz juttatnak.

Az energiagyűjtő padló újrahasznosított autógumiból készül majd, amely rálépéskor meghajlik, így mozgási energiát eredményez. A padlóburkolatban lévő érzékelők képesek lesznek mérni a lépések számát és a valós időben előállított energia mennyiségét is.

A fákkal, és zöld növényzettel bőségesen ellátott, hajlított üveggel borított Hurokban a számos kisebb park, játszótér, és pihenőhely mellett úgynevezett vertikális, függő veteményesek is lesznek, amelyek lehetővé teszik majd, hogy több, helyben termesztett zöldség és gyümölcs kerülhessen a boltok polcaira. A várost kígyószerűen átszelő Hurok mentén a tervek szerint lesznek majd fitneszközpontok, sportpályák, illetve luxus kategóriájú és gazdaságos szálláslehetőségek is a turisták számára.

A kivitelező URB szerint, amikor elkészül, a létesítmény a világon teljesen egyedülálló lesz, és ez az ötlet nemcsak Dubajban, de más helyeken is átformálja majd a városi közlekedést. A Hurok jól illeszkedik Dubaj hosszú távú terveibe, amely szerint 2040-re „20 perces várossá” válna. Ez azt jelenti, hogy a lakosság 80 százaléka minden napi teendőjét – ide értve a munkát, bevásárlást, kikapcsolódást – el tudja végezni úgy, hogy ehhez a lakóhelyétől mindössze 20 perces sétára vagy kerékpározásra legyen szükség. A 20 perces távolság ötlete egy kutatáson alapszik, mely szerint az emberek átlagosan 20 percet hajlandók gyalogolni naponta: 10 perc alatt átlagosan 800 métert tesznek meg a célig, újabb 10 perc alatt pedig hazaérnek. Dubajon kívül máshol is törekednek arra, hogy autó nélkül is gyorsan és jól átjárható legyen a város a lakosság számára, Párizs például nemrégiben bejelentette, hogy 15 perces várossá válik annak érdekében, hogy csökkentse az autóforgalmat, ezzel pedig a károsanyag-kibocsátást. Dubajhoz hasonlóan a francia főváros is nagy hangsúlyt szeretne fektetni a városon belüli mini farmok létrehozására, hogy növeljék a helyben termelt élelmiszerek mennyiségét, ezzel pedig minél kevesebb szállítmányozásra legyen szükség.

A Hurok látványterve, és az építkezéshez szükséges technológia már rendelkezésre áll, azonban hogy mikorra készül el a teljes létesítmény, az egyelőre nem derült ki. A kivitelező szerint 2023 végére elkészülhet a projekt első fázisa, jelenleg azonban még az útvonal véglegesítése zajlik. Ezután jöhet majd a projekt ütemezése, és valószínűleg ekkor tudhatjuk majd meg a befejezés várható időpontját is.

Kapcsolódó írásaink