Történelem

Trón helyett az ágyból kormányzott XIV. Lajos

Évezredek alatt sem változott a bútordarab szerkezete és formája – Gyöngyház és elefántcsont, díszítésben a rómaiak az elsők

A szék mellett alighanem az ágy az ember legrégebb óta használt bútora. Senki nem vonhatja kétségbe, hogy már az ősember kialakított magának valamiféle biztonságos és kényelmes fekvőhelyet, ahol megpihenhetett. Ennek nyilván viszonylag egyenes felületűnek és nem túl keménynek kellett lennie. Falevelekből, állatbőrökből készülhetett az őskori ember fekhelye.

ágy 20161007
Az első fennmaradt ágy. I. Hotepheresz aludt rajta (Forrás: Museum of Fine Arst Boston)

A legrégebbi korokból származó régészeti leletek már bőven tartalmaznak adatokat arról, hogy miféle ágyakat használtak az emberek. A talajszintről előbb-utóbb, az ókor beköszöntére legalábbis, feljebb kellett emelni a nyugvóhelyek fekvőfelületét. A puszta földön ugyanis sok minden zavarhatta a pihenést. Bogarak, férgek, csúszómászók és egyéb kellemetlen lények.

Az ókor kezdete óta az ágy formája és szerkezete alig változott. Küllemében természetesen az idők haladtával sok-sok újdonság jelentkezett, ám a szerkezet, ha mondjuk, egy asszír és egy mai ágyat összehasonlítunk, ugyanaz. Van az állvány, a fekvőfelület és a fejtámla. Ebben minden korábbi és modern bútor megegyezik. A különbségek a világ népeinek életmód- és szűkebb környezetbéli eltéréseiből adódnak.

Az ókori Keleten az ágy nemcsak fekvő-, hanem ülőhely is volt. Nagyobb összejövetelekkor a vendégek az ágyakon kaptak kényelmes ülőhelyet. A görögök is átvették ezt a szokást, és ágyaikat – szófáikat – kanapéként használták. Már a görögök előadták a félig ülő helyzetű étkezési módszert, amelyet aztán a rómaiak teljesítettek ki. A rómaiak voltak egyébként azok, akik a legváltozatosabb módon használták az ágyakat. Erről a képi ábrázolásokon túl ágyneveik is bizonyítékul szolgálnak, külön neve volt a nyugágynak, a nászágynak, a háziasszony ülőhelyének vagy az asztal körüli fekvőhelyeknek. Az ágyak díszítésében korábban és később is alig volt időszak, ami a rómaiak pompáját lepipálta volna. A drága nemes fából vagy bronzból készült fekhelyeiket ezüst, elefántcsont, gyöngyház és teknőcpáncél berakásokkal díszítették, nehéz selyem vánkosokat raktak rájuk, és pompás függönyökkel választották el egymástól, adott esetben a külvilágtól.

Ha évszázadokat ugrunk az időben, és elérkezünk a keresztes hadjáratokig, felfedezhetjük, hogy a keleti pompát megtapasztalt keresztes vitézek nem haboztak a valódi keleti kényelmet jelentő fényűző fekhelyek első példányait hazahozni Európába. A szigorúbb román kori ágytípusok inkább egy vízszintes szekrényre hasonlítottak, a gótikus elemeket is hordozó fekhelyek egészen a 19. századig meghatározták a köznép ágyainak formáját. A középkori főúri kastélyok hálótermei viszonylag kicsik voltak, ám bennük az ágyak annál nagyobbak. Az ágyak a függönyeikkel együtt általában a szoba felét is betöltötték. Az ágy két oldalán szőnyeg volt, majd pad vagy padláda, amelyekbe a levetett ruhákat rakták, hiszen ekkor még nem találták fel a ruhásszekrényt. A korabeli ábrázolások igen sok párnát és takarót mutatnak, elterjedt volt a baldachin, így a képek arról is árulkodnak, hogy akkortájt az emberek meztelenül aludtak. Kevéssé ismert, hogy csupán a 18. századtól jött divatba az éjszakai ruházat, a hálóing és a pizsama.

A reneszánsz új lakáskultúrát hozott. A házak legfontosabb részévé vált a hálószoba. Úgy írják a hozzáértők, hogy a reneszánsz ember fedezte fel, hogy az emberi élet minden jelentősebb eseménye – születés, nász, halál – az ágyban történik, ezért ennek a bútordarabnak a ház és az ember életében igen fontos szerepe van. Ezzel természetesen bőven lehet vitatkozni, hiszen az emberiség már a reneszánsz kor előtt igen jelentősen szaporodott, született és múlt ki a világból, így tehát nekik is életük fontos kelléke volt az ágy. De ne vitatkozzunk, állapítsuk meg, hogy a reneszánszban az emberi fekhely díszággyá vált, a hálószoba meg szalonná. Az ágyközpontúság aztán, mondhatjuk, a barokk kor uralkodóházaiban tetőzött. Az udvari ceremóniák a baldachinnal és koronával díszített ágy körül zajlottak. Itt fogadta az uralkodó az alattvalóit, itt hallgatta meg a miniszterek jelentéseit, és itt ítélkezett. Ezt a műveletet a Napkirály, XIV. Lajos vezette be a francia udvarnál. Ez volt az úgynevezett lever, amit aztán minden európai előkelőség követett. A hálószobai nyüzsgésnek aztán a francia forradalom ugyan véget vetett, ám a forradalom vezérei az arisztokráciától elvett fényűző ágyakban aludtak. Ezt a furcsa ellentmondást aztán egy hálószobai ellenforradalom oldotta fel, a kor meghatározó gondolkodói, mondhatni, szellemi vezérei: Goethe, Schiller, Kant és Herder egyszerű, minden díszítéstől mentes, igaz, kényelmes ágyaikban pihentek.

A 19. század első felében a biedermeier kor polgársága szintén egyszerű ágyviszonyok között élt, de a század második felében az újgazdagok ismét létrehozták a régi korok pompáját másoló díszes otthonaikat, egyre csak szaporodtak náluk a neobarokk és neorokokó díszes fekhelyei. A 20. században aztán a hálószobák berendezését is az ekkorra befutott iparművészek határozzák meg. Előtte kis kitérőt jelentett a szecesszió néhány évtizede, ami gyönyörű ornamentikájú, hatalmas ágyakat hagyott az utókorra, ezek szépsége nem, ám kényelme alaposan megkérdőjelezhető. Aki nem hiszi, menjen el Párizsba a Musay de Orsay-ba és nézze meg azt a monumentális ágyat, amely a váróteremből szinte kilóg a peronra. Ne legyünk igazságtalanok a szándékaikban igen tisztességes, a természethez visszataláló szecesszió híveihez, gyönyörű és kényelmes, igaz a párizsinál jóval kisebb művészi fekhelyeik nálunk is megcsodálhatók Gödöllőn vagy az Iparművészeti Múzeumban.

Ha napjainkig végigfutunk gyorsan az ágytörténeten, felidézhetjük a Bauhaus csővázas reformágyait, vagy az ötvenes évek szocialista szellemben készült műanyag, faimitációval borított rekamiéit vagy panelkanapéit, máris elérkezünk napjainkhoz, amikor aztán csak kapkodjuk a fejünket, ha ágyat vásárolni támad kedvünk. Tudniillik annyiféle fekhely közül választhatunk, mint a történelemben eddig még soha, senki. A legkülönbözőbb formájú, stílusú, anyagú ágyak százai közül kell megtalálnunk az igazit.


A legújabb kor alapvető ágytípusai

Madame Recamier 20161007