Történelem

Készül a drónhasználat szabályozása

Többezres nagyságrendben vannak már pilóta nélküli repülőeszközök a cégek és az állampolgárok birtokában Magyarországon

Nem betarthatatlan, hanem emberbarát jogszabályt szeretnénk alkotni, de a biztonsági előírásokat sem hagyhatjuk figyelmen kívül – mondta lapunknak Farkas András, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalának légügyi elnökhelyettese. Kiemelte, a szakmai egyeztetések során korábban akadtak olyan hangok, hogy az állampolgárok „drónozását” kategorikusan be kellene tiltani, ám az ilyen felvetéseknek nincs helyük.

Kétségtelenül hosszúra nyúlik az előkészítése, ám nincs elfelejtve a pilóta nélküli repülőeszközökre vonatkozó szabályozás – mondta lapunknak Farkas András, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Légügyi Hivatalának (LH) légügyi elnökhelyettese. Kifejtette, várhatóan a nyár végére vagy az őszre készül el az az anyag, amely a „drónkérdésben” érintett minisztériumok és hatóságok véleményét fogja egybe, s a jövő év elejére-közepére születhet meg a jogszabály. A szakember utalt rá, hogy a szintetizáló munka roppant nehéz. Oka mindennek a műszaki fejlődés, amely e területen rendkívül gyors, így egy tartós, évtizedekre szóló és mindenkinek tetsző szabályozást összehozni szinte lehetetlen.

Az elnökhelyettes elárulta, korábban akadtak olyan hangok, hogy idehaza az állampolgárok „drónozgatását” kategorikusan be kellene tiltani – ám ő ezt semmiképpen nem látja járható útnak. Egy európai uniós felmérés alapján tudható, hogy az iparágban több tízezer fős potenciális munkahely-lehetőség és komoly, sok milliárd dolláros haszon rejtőzik, ettől megfosztani a piacot botorság lenne.

Ozoli Zoltán mérnök alezredes, az NKH LH Állami Légügyi Főosztályának vezető mérnöke kérdésünkre elmondta, hazánkban is számos vállalkozás foglalkozik UAV-k tervezésével és építésével, s akad köztük olyan, amely kimondottan a honvédség vagy más rendvédelmi szerv beszállítója. Nemcsak olyan apró, tenyérnyi méretű drónok léteznek, amilyeneket az átlagvásárló a bevásárlóközpontokban láthat sőt vehet, hanem annál nagyságrendekkel komolyabb kivitelű, több kilogrammos példányokat is könnyedén be lehet szerezni az internetről vagy külföldön utazva – húzta alá Ozoli Zoltán.

A szakember kifejtette, az utóbbi, „fajsúlyosabb” kategóriába eső berendezések akár három–öt kilométer magasra is felrepülhetnek, ahol már komoly veszélyt jelentenek a polgári légi forgalomra. Az alezredes hangsúlyozta, korántsem mindegy, a drónok irányítása milyen frekvenciákon történik. Egyrészt gondolni kell arra, hogy a gép által használt hullámsávot esetleg eleve más szolgálat veszi igénybe, másrészt az is könnyen bajt okozhat, ha egy adott távolságon belül egy időben többen akarnak ugyanazon a hullámhosszon üzemelő pilóta nélküli eszközöket irányítani. A tarka és gyakorta hajmeresztő frekvenciakavalkád egyébként leginkább a távol-keleti termékekre jellemző. Az LH komoly egyeztetéseket folytatott e témakörben a frekvenciafelosztásért felelős Nemzeti Média és Hírközlési Hatósággal, s most úgy tűnik, sikerült olyan sávot lelni, amelyet minden érintett elfogad.

A békés és eseménymentes szárnyalás fontos része az irányító protokoll és annak rendszere – ez ügyben is tárgyalások folynak. Nem betarthatatlan, hanem emberbarát szabályozást szeretnénk alkotni, ugyanakkor a biztonsági előírásokat sem hagyhatjuk figyelmen kívül – hangoztatta Farkas András. A szakemberek szerint várhatóan négy-öt kategória lesz, de a privát és a kereskedelmi célú repülést mindenképpen szétválasztják. Kiderült, nincs elfeledve a „drónreptetésre” kijelölt légikikötők ötlete sem. Arra a felvetésre, hogy az ugyanabban a légtérben történő hobbizásra egy idő után a felhasználók ráunnak, Farkas András azt mondta, az a cél, hogy az alapokat lehetőleg mindenki ellenőrzött körülmények között sajátítsa el, s erre tökéletesen alkalmasak a fixen kijelölt pontok. Mindezen túl gondolni kell arra is, hogy a vállalkozásoknak legyen hol tesztelniük a saját gyártmányaikat. Ne ringassa magát senki illúziókba, nem kell több kilogrammos drónokat „elhagynunk” a levegőben ahhoz, hogy másnak súlyos, maradandó sérüléseket okozzunk – figyelmeztetett Ozoli Zoltán.

Egy kategória fölött ezért alapkövetelmény lesz az autonóm hazatérés – erre akkor van szükség, ha a kezelő elveszti a szerkezet fölötti uralmát. Farkas András ezzel kapcsolatban aláhúzta, nem az a cél, hogy kizárólag pilótavizsgával rendelkező emberek használhassanak drónokat, de szintről szintre lépve egyre magasabbra kell tenni a lécet, hiszen minél nagyobb egy gép, annál több kárt lehet vele okozni. Tervezik, hogy akkreditált civil egyesületeket bíznak meg az alapképzéssel és a vizsgáztatással, olyanformán, hogy a tananyagot az LH szakemberei átnézik, ha kell kijavítják, és végül jóváhagyják. Azt szeretnék, ha a polgárok egy-egy helyen jutnának hozzá a szükséges ismeretekhez, s ne klubtól-klubig vándorolva kelljen azt összemazsolázniuk.

Képtelenség minden, a lokátorok képernyőjén feltűnő drónra készültségi Gripent indítani, márpedig ma már bőven beszerezhetők olyan eszközök, amelyek értékelhető radarvisszhangot képesek produkálni – mondta Ozoli Zoltán. Éppen ezért egy kategória felett elengedhetetlen a repülések időben történt bejelentése, hosszú távon pedig az az Európai Unió célja, hogy az összes, a légi közlekedésben részt vevő pilóta nélküli repülő rendelkezzen olyan rádióval, amely a legfontosabb azonosító adatokat

rögvest és automatikusan közli a kérdezővel. Nincs konkrét adatsorunk, hogy mennyi drón lehet ma Magyarországon, de az biztos, hogy többezres mennyiség van a polgárok és a cégek birtokában – mondta Farkas András. E tétel döntő része jó eséllyel a „hobbikategóriába” esik, ám egyre gyarapodik a komolyabb kivitelű, több kilogrammos példányok száma is. Az elnökhelyettes emlékeztetett, nem győzik eleget hangsúlyozni és propagálni, hogy az engedély nélküli repülés egyrészt szabálytalan, másrészt súlyos kockázatokat rejt.

Különösen igaz ez a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér légterére (az ún. CTR), ahol a le- és felszálló gépek zavarása különösen veszélyes, így minden fórumon kérjük ennek a légtérnek az elkerülését és a társhatóságokkal közösen ellenőrzési tervet is felállítottunk arra az esetre, ha itt is megjelenne a drónozás – hívta fel a figyelmet Farkas András. Talán az intenzív kommunikációnak köszönhető, azonban a hivatal statisztikája azt jelzi, hogy egyre több a szabálykövető ember és vállalkozás. Ugyanis míg korábban hetente két-három, ma már naponta több megkeresést

is kap a Vecsés határában található LH. Ozoli Zoltán megjegyezte, igyekeznek megkönnyíteni az összes, hozzájuk forduló ügyfél dolgát, nem kekeckednek, s amiben lehet, segítenek, viszont „a repülés szabályait vérrel írták”, azokat senki nem lépheti át büntetlenül.