Történelem
Bicikliből motorkerékpár, aztán autó
Gottlieb Daimler szabadalmaztatta a Wilhelm Maybachhal közösen tervezett és épített első, benzinmotorral felszerelt járművet

A feltalálók ebben a korban és későbbi pályafutásuk során is meghatározó, nagy alakjai voltak a járműiparnak. Daimler nevéhez fűződik az autógyártásban ma is vezető szerepet játszó Mercedes márka befuttatásának előkészítése, Maybach szintén világraszóló sikereket ért el az autóiparban, de nevét leginkább a későbbi, önálló cégében gyártott belső égésű motorok tették híressé – a Zeppelin léghajókat például az ő motorjaival szerelték fel.
Az első „lovaglókocsi” (Reitwagen) lényegében egy fa kerékpár motorral meghajtott változata. Ma már talán mosolygunk a teljesítményén: három kilométeres próbaútján az óránkénti nyolc kilométeres sebességet is sikerült vele elérni. A különös közlekedési eszköz a kezdeti időkben nem tudott népszerűvé válni. A motorkerékpár tömegtermelése csak a 19-20. század fordulóján kezdődhetett el, miután a Hildebrandt és Wolfmüller nevű müncheni gyár most már motorkerékpár néven szabadalmaztatta, és belekezdett sorozatgyártásába.
Az új és korszerű jármű gyártásába Anglia is beszállt, megszületett a Dougles és a Triumph márka, az Amerikai Egyesült Államokban pedig elkezdhette világhódító útját a Harley Davidson. Aztán már alig volt megállás, sorra jelentek meg az újabb és újabb motorkerékpárok, minden, az iparára valamit is adó ország kifejlesztette saját márkáit. Az utakon megjelentek az olasz Guzzik és Benellik, Ducattik, Vespák, a német DKW-k és BMW-k, majd a japán Suzukik, Kawasakik, Hondák, a francia Peugeot-k, az orosz IZS-ek, Dnyeprek, Uralok, a magyar Pannóniák, Csepelek, Danuviák, Mátrák, Bervák, Pannik, később a csehszlovák Jawák és a kelet-német MZ-k.
Mindezek a fejlődésük során egyre gyorsabb és biztonságosabb járművek nem jöhettek volna létre, ha Nikolaus August Otto német feltaláló, Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach munkatársa, nem fejleszti ki az első négyütemű belső égésű motort, amely azóta is az ő nevét viseli.
A jeles gépész autodidaktaként, viszonylag későn, harmincéves korában kezdett el a belső égésű, Lenoir-féle gázmotor továbbfejlesztésével foglalkozni. Lenoir 1860-ban készítette el kétütemű motorját, amely sűrítés nélkül, elektromos gyújtással égette el a világítógáz-levegő keveréket. A nagy és nehéz szerkezet annak ellenére, hogy rossz hatásfokú volt, több ezer példányban kelt el. Nikolaus Otto 1861-ben egy egészen új működési elvű, négyütemű motort tervezett, de első próbálkozása nem sikerült, szerkezete összetört. Kifejlesztett, majd szabadalmaztatott egy kétütemű gázmotort. Rövid ideig a saját műhelyében dolgozott, majd 1864-ben, egy nagyiparossal társulva, megalapította a világ első motorgyárát. Az 1867-es párizsi világkiállításon kétütemű motorja aranyérmet nyert, sikere a Köln melletti motorüzem nagymértékű fellendülését hozta magával. Hosszú kísérletezés után, 1876-ban végül összeállította első működőképes négyütemű motorját, ez nem gázzal, hanem benzinnel működött. A korban egyáltalán nem volt szokatlan, hogy lényegében ugyanazt a szerkezetet egymástól függetlenül más-más országok fiai is felfedezik. Így volt ez az Otto-motorral is, hiszen a négyütemű robbanómotort 1862-ben egy francia mérnök már szabadalmaztatta. Ez azonban nem akadályozta meg, hogy tovább gyártsák a megbízható és hatékony Otto-motorokat, tíz év alatt harmincezer darabot állítottak össze.
A szabadalmi viták is véget értek, és Nikolaus Ottót nevezték meg a négyütemű motor feltalálójaként, mivel az ezt vitatók közül csak ő tudta elkészíteni a működőképes motort, a többiek csupán vázlatokkal és tervrajzokkal tudtak előállni. Az Otto-féle elektromágneses gyújtású benzinmotort Gottlieb Daimler fejlesztette tovább, az ő könnyebb és nagyobb fordulatszámú motorja került a világ első motorkerékpárjába. Az Otto-motor hajtásához szükséges levegő-üzemanyag keverék előállítója, a porlasztó (karburátor) feltalálójaként a világ Wilhelm Maybachot ismeri el, annak ellenére, hogy a magyar Csonka János és Bánki Donát nála azt fél évvel korábban szabadalmaztatta. Rudolf Diesel találmánya, egy újfajta belső égésű motor 1897-ben jelent meg. A dízelmotor nem a robbanókeveréket, hanem csak a levegőt sűríti nagy nyomásra, így a bespriccelt olaj gyújtószerkezet nélkül berobban.
A Karl Benz által 1886-ban készített autó szintén Otto-motorral működött. A mannheimi Benz és Társa Rajnai Gázmotor Gyárból kikerült autó, a világ első autója egy teljesen új felépítésű, háromkerekű szerkezet volt. A másik első, az egy évvel korábban megszületett motorkerékpár feltalálója, Gottlieb Daimler 1882-ig Nikolas Otto gázmotorgyárában volt műszaki igazgató, de összekülönböztek, ezért önálló műhelyt nyitott.
A motorkerékpár és az autó feltalálója soha nem találkozott egymással. Az általuk megteremtett járműbirodalmak aztán évtizedekkel később, 1926-ban cégeik egyesítésével mégiscsak a helyükre kerültek, azaz a Daimler-Benz cégben egyesültek. A nagyvilág azonban, ha a híres autók márkáit kell felsorolni, mégsem ezt a két nevet veszi elő. Ma a nagy német feltalálók kapcsán mindenki azt mondja, igen, ők a Mercedes megalkotói, ugyanis ekkor született meg a Mercedes Benz márkanév is. Az üzem az Opel és az Auto-Union után gyorsan Németország harmadik legnagyobb autógyárává vált. A luxus- és sportautók mellett nagy sorozatban gyártottak a tömegek számára is elérhető minőségi és tartós járműveket. A cég nemcsak az autógyártásban volt aktív, hanem az ipar sok más területén is meghatározóvá vált. Terjeszkedése mértékét jellemzi, hogy az 1950-es évektől 22 komolyabb iparvállalatot vett meg, 1998-ban az amerikai autógyártó óriással, a Chryslerrel egyesült, s nevük Daimler-Chrysler AG lett. A Chryslert később, 2007-ben eladták, és a Fordtól visszavásárolt nevet használták újra: Daimler AG.
A 20. században a Mercedes Benz a világ egyik legnépszerűbb autómárkájává vált, a német autógyártás jelképéből története során csaknem húszmillió darabot készítettek el.
A németek gyakran hazaszeretetből vásárolták
A híres Zeppelint is Maybach-motor repítette
Sokan úgy tartják, hogy az első Daimler autók sikerében társánál sokkal nagyobb szerepe volt Wilhelm Maybachnak, hiszen az ő műszaki zsenialitása nélkül nem készülhettek volna el világsikerű járműveik.
Wilhelm Maybach és fia, Karl 1906-ban kiszakadt a Daimler-cégből. Ferdinand Adolf Heinrich August Graf von Zeppelin támogatásával a léghajóknak szerkesztettek meghajtóműveket. Az első világháborús vereség után Németország nem gyárthatott repülő szerkezeteket, ezért Maybach Motorenbau nevű cégük közúti járműveknek készített motorokat. Az első Maybach személyautót 1921-ben állították össze. A kétsebességes Maybach W2 végsebessége elérte a 130 km/órát. Sorban jöttek aztán az újabb és újabb luxusautók, amelyekre a szétvert német gazdaság rossz gazdasági viszonyai között is nagy volt a kereslet. Az 1920-as évek közepén újra gyárthatott repülőgépeket Németország, 1929-ben a földet körberepülő Zeppelin léghajót öt, egyenként 570 lóerős, 12 hengeres Maybach-motor hajtotta. Ekkor készült az első 12 hengeres Maybach autó is. Karl Maybach kifejlesztette a többsebességes váltót, a DS8 széria darabjaiban nyolc sebességfokozatot lehetett kapcsolni. A gazdasági világválságban a Maybach ugyan csődbe ment, de gyorsan sikerült a pénzügyi helyzetét rendezni, többek között azzal, hogy az autókon is feltűnt a Zeppelin márka jele. A német vásárlók, mármint a gazdagabbak, hazaszeretetből inkább a Maybachot választották, mint a Rolls-Royce-ot. A második világháború idején nem gyártottak autót, fennállása alatt mindössze 1800 személygépkocsit készítettek, ezek a mindenkori csúcstechnikát képviselték.
Ma 152 darab veterán Maybach van a világban. Az ezredfordulón újraindították a gyártását, de korábbi sikereiket nem tudták megismételni. Napjainkban azonban ismét keresetté vált a márka, igaz, új néven: Mercedes-Maybach. Az új luxusautókra Kínában óriási a kereslet.
Emil Jellinek mániákus névadó volt, második lánya, Maja is „márkanév” lett
Nem Benz, nem Daimler, de Mercedes
SCHMercedes Jellinek (Forrás: Wikipédia)
A köztudatban úgy él a Mercedes márkanév eredete, hogy Daimler úr vagy Benz úr annyira szerette Mercedes nevű leányát, hogy egyre sikeresebb autóik is ezt a nevet viselték. Mielőtt belebonyolódnánk abba, hogy végül is melyik feltaláló gyereke volt a névadó, gyorsan mondjuk ki: egyiké sem. A történetbe egy rendkívül kalandos életű milliárdos, bizonyos Emil Jellinek nevét kell belehúznunk, ugyanis az ő 1889-ben született leányát nevezték Mercedes Adrienne Manuela Romana Jellineknek. Jellinek úr egy lipcsei rabbi családjába született. Fiatalemberként Észak-Afrikában dolgozott, aztán Bécsben egy francia biztosítótársaságot vezetett. Nagy vagyonát dohánykereskedéssel szerezte. Úgy írják róla, hogy munkamániás volt, amit talán az is igazol, hogy Franciaország osztrák konzuli tisztét is ellátta. Telente Nizzában pihent, itt találkozott először az automobillal. Méghozzá egy Gottlieb Daimler autókészítő műhelyéből kikerült darabbal, amely 1889-ben a párizsi világkiállításon keltett nagy közfigyelmet.
Emil Jellinek 1893-ban látogatta meg Daimlerék cégét. Beleszeretett az autókba, minden évben rendelt magának egyet, 1898-ban pedig legújabb autójával, a négyhengeres Daimler Phoenix túrakocsival benevezett a Tour de Nice versenyre. Autója leánya, Mercedes nevén szerepelt a startlistán. Két évvel később a Daimler Phoenixet jelentősen továbbfejlesztették, Jellinek úr harminchat darabot rendelt belőle, több mint félmilliárd márka értékben. Két feltétele volt az üzlet megkötésénél: az egyik, hogy övé legyen a kizárólagos értékesítés joga Amerikában, az Osztrák–Magyar Monarchiában és Franciaországban. A másik feltétel, amelynek beteljesülését az előzőnél sokkal jobban ismeri a világ: az autók szeretett leánya, Mercedes (jelentése spanyolul kegyelem) nevét viseljék. A nagytételű vásárlás óriási reklámot csinált a Daimler cégnek. Két év múlva a híres milliárdos, Rockefeller is Mercedessel járt, akárcsak kor- és milliárdos társa, Vanderbilt úr.
Jellinek úr nemcsak munkamániás, hanem mániás névadó is volt. Első felesége halála után újra megnősült, második házasságában is született egy kedves lánya, Maja. Amikor Gottlieb Daimler fia, Paul Daimler Ausztriában megalapította helyi cégüket, egyik első típusukat Emil Jellinek kérésére Majának nevezték el.