Történelem
Aki a becsületet mutatta meg
A múltból jelen, a jelenből jövő – Széljegyzetek a magyar nemzeti demokrata ellenzék lengyel kapcsolataihoz a 20. század utolsó harmadában 3.

A közép-európai történelemmel és benne a magyarral foglalkozó lengyel egyetemi tanárról tudni kell, hogy konspirációs tevékenységért a kommunista hatalom 1948-ban letartóztatta, s két évvel később életfogytiglani börtönbüntetésre ítélte. Nyolc év után, 1956. október 30-án, egészségi állapotára való tekintettel, ideiglenesen szabadlábra helyezték. (Elvileg egy év múlva vissza kellett volna mennie a börtönbe.) A Poznań melletti Wronki fegyházából szülőfaluja, Golbice felé tartva a poznańi pályaudvaron át kellett szállnia. A csatlakozásra várva kisétált a városba, ahol épp a magyar forradalmat éltető, piros-fehér-zöld zászlókat lobogtató tüntetőkbe ütközött. A börtönbeli elszigeteltség évei alatt nem jutott hozzá se sajtóhoz, se könyvekhez, hiszen jószerint még a levelezéstől és a látogatóktól is el volt tiltva, fogalma sem volt, mi történik odakint. Az eseményt a személye elleni ávós provokációnak tartotta, amelynek célja, hogy visszakerüljön a rácsok mögé, ezért azonnal elfutott az esemény közeléből. A háborús futárútjai, az emigráns lengyel kormány szolgálatában végzett bizalmas tevékenysége során soha nem rettent meg, ezúttal azonban, mint később bevallotta, életében először fogta el a félelem.
A Legfelsőbb Katonai Bíróság 1957 decemberében Felczakot tizenegy évi börtönre ítélte, elejtve a kémkedés vádját. Felczak elutasította, hogy rehabilitálják, mondván, hogy tényleg harcolt a kommunista rendszer ellen. Ezért pont annyi időre ítélték, amennyit már leült. A ha- talom által megtűrt, nagy tekintélyű Henryk Wereszycki professzor hívta meg őt 1958 januárjában a Jagelló Egyetem Történeti Intézetébe tanársegédnek. Ha ő nincs, nem valószínű, hogy lehetősége lett volna újra nekivágni a történészpályának, s hogy harmadszor is nekifogjon doktorátusa megírásának. Az ekkor 42 éves – ebben a korban is még mindig csak egyszerű diplomával rendelkező történész – megjelenését a tudós társaságban sokan furcsállották, és a tény, hogy a második világháborús lengyel emigráns kormány egykori emisszáriusáról (teljhatalmú titkos megbízottjáról), katonai futáráról van szó, egy politikai fogolyról, aki szinte egyenesen a börtönből érkezett, nem mindennapi szenzációt váltott ki az egyetemi körökben. Mentorát, Wereszycki professzort a belügyi szervek folyamatosan nyomás alatt tartották, hogy szabaduljon meg tőle, de ő kitartott oltalmazottja mellett.
Felczak visszatért a magyar tematikához, és noha nem kapott útlevelet, hogy magyarországi archívumokban kutathasson, 1962-ben mégis sikerült megírnia az 1848 előtti magyar nemzetiségi politikáról készített doktori disszertációját, amelyhez a szükséges anyagokat mikrofilmekre másolva csempészték ki hozzá régi ismerősei. (A mű 1964-ben jelent meg, Wrocławban.) Egykori cellatársa, egy időközben rehabilitált magas rangú katonatiszt közbenjárására 1965-ben végre kiengedték Magyarországra, hogy anyagot gyűjthessen a magyar történelmet feldolgozó habilitációs munkájához. A gyűjtőút szakmai szempontból sikerrel járt, ám a döbbenet, ami az akkori Magyarországon érte, szinte kiütéssel ért fel. „Utamon ért néhány megindító pillanat. Úgy véltem, valamiképp így reagál az ember, aki egy időre elveszítette a szeme világát, majd egyszer csak visszanyerte azt. Annak emléke, amit sok évvel korábban látott, összevetve azzal, ami közben megváltozott, mélyen felkavaró volt” – írta egy akkori levelében. Az ő emlékezetében ugyanis egy másik Magyarország élt, nem az, amellyel találkozott. A hatvanas évek kezdetétől meginduló kádári „konszolidáció” azt eredményezte, hogy gyakorlatilag nem létezett az ellenállás semmiféle nyilvános formája, s mint tudjuk, a hatalommal szemben kritikus álláspontot elfoglaló értelmiségi csoportok majd csak az 1970-es évek derekától jelennek meg, de azok is szerény létszámúak és elszigeteltek. Felczak régi barátai, ismerősei bezárkóztak magánéletükbe, s különböző mértékű megalkuvásokkal igyekeztek karriert csinálni. Szívélyesen fogadták ugyan, segítettek is neki, de ha szóba került a közelmúlt, 1956 eseményei, akkor a hallgatás falába ütközött. Kovács István a következő szavakkal írja le ezt:

„Féltek büszkén mesélni róla, megvetéssel pedig nem volt bátorságuk. Átsiklottak fölötte, frázisokkal jöttek elő, mellébeszéltek. (…) A jellemtelen embereket Felczak ki nem állhatta. A romantikus lengyel hagyományokon nevelkedve, s azokhoz mindhalálig híven, a tudományos munkájához harmadízben hozzáfogó tudós, a negyven-valahány éves doktor, majd az ötven-egynéhány éves docens szemében a becsület volt a legnagyobb emberi érték. Véleménye szerint ez az egyik legnagyobb nemzeti kincs, amelyet őrizni kell. A hatvanas években Magyarországra tett utazása idején mellbe vágták azok a változások, amelyeket régebbi és újabb ismerősein látott: vagy elveszítették a sajátlelkűségüket, vagy az szörnyen deformálódott. Felczak ezek alapján alkotott képet az egész magyar társadalomról.”
Felczak ekkor elkeseredetten kijelentette: többé nem látogat Magyarországra, de ezt végül – mindannyiunk szerencséjére – nem tartotta be.
(…)
Felczak a kommunizmust teljesen elfogadhatatlannak tartotta, mivel úgy vélte, elpusztítja az embert. „Olyan feltételeket kell teremteni, hogy megőrizhessük a gerincünket, a jellemünket, a sajátlelkűségünket, a becsületünket. Ne higgye el senki, hogy azzal, ha belép a pártba, majd alkalma nyílik belülről megváltoztatni. Ez önámítás, féltevezető gondolkodás. Szeminaristáinak azt mondta: ha valamelyiktek belép a pártba, szóljatok, hogy soha többé ne tartsak vele kapcsolatot.”
Barátai a Duna mentén nagy elismeréssel fogadták Magyarország története című kötetét, amely 1966-ban jelent meg Wrocławban. Kovács Endre professzor, hazai recenzense Felczak monográfiáját a külföldi szerzők által Magyarország történelméről írt dolgozatok addigi legjobbjának ítélte, kiemelve objektivizmusát, mások pedig azt, hogy „magyar szívvel, lengyel lélekkel” közelíti meg témáját. Az a munkája, amelynek alapján 1969-ben sikeresen habilitált, az 1868-as horvát–magyar kiegyezésről szólt, és egy évvel később ugyancsak Wrocławban jelent meg.
Felczakot pártatlan hozzáállásáért sokan becsülték. Objektivitásának lényege az volt, hogy kezdettől fogva szerette ugyan Magyarországot és a magyarokat, mindazonáltal kritikus is tudott lenni velük szemben, és képes volt a velük egy államban élő nemzeti kisebbségek vagy nemzeti közösségek prizmáján át is szemlélni a történelmüket. Közép-Európa nemzeteivel foglalkozva nemegyszer hangot adott véleményének, amikor történetírásuk tanulmányozása során nacionalista felhangokkal találkozott.
(…)
1974-ben aztán – többek között Petneki Áron biztatására – mégiscsak elszánta magát egy újabb magyarországi látogatásra. Fél évet töltött hazánkban, ösztöndíjasként, új tudományos munkájára készülve, amely Jugoszlávia történelmével foglalkozott. Ekkoriban ismerkedett meg Petneki nemzedéktársaival, nálánál egy egész nemzedékkel fiatalabb emberekkel, köztük a kultúrtörténész Kiss Gy. Csabával, valamint idősebb mentoraikkal, példaképeikkel. A polonista-történész Kovács Istvánt már 1972 óta ismerte. Egyre több időt töltött velük, s 1976-tól szinte minden nyáron és karácsonykor Budapestre látogatott, 1979-től pedig a Kovács család körében vendégeskedett. A kommunizmussal szemben kritikus álláspontot elfoglaló magyar értelmiségiekkel mind gyakrabban találkozott, ismeretségi köre bővült. S az az ember, aki a hatvanas évek derekán szinte összeomlott a magyarok lelkületének állapota miatt, elkezdte győzködni a magyar értelmiségieket, hogy nincs reménytelen helyzet, a magyar nemzet lelke él, és újjá fog születni. A „gulyáskommunizmus” éveiben sokan ugyanis úgy vélték, az ország lakosait többé nem lehet nemzetnek nevezni.(…)
Felczak ugyanez év decemberében, ismét Kovács István családjánál vendégeskedve, tíz-egynéhány magyar értelmiséginek tartott „szemináriumot”, amelynek keretében magyar barátainak felvázolta saját vízióját a történelemről, összefüggéseiről, igyekezvén rávezetni őket, hogy a história tanulságaira igenis lehet jövőt építeni, s nem csak Magyarország és Lengyelország vonatkozásában, hanem egész Közép-Európára érvényesen.
Tehetetlenséggel és pesszimizmussal átitatott, szomorú tekintetű beszélgetőtársait indulattal s egyben szeretettel „magyar Hamleteknek” nevezte, mivel óvakodtak a bátrabb politikai tevékenységtől. Ő azonban épp erre biztatta őket. Ekkoriban kötött ismeretséget olyan tudósokkal, mint Szegedy-Maszák Mihály, Jeszenszky Géza, Kósa László, és később komoly politikai szerepet vállaló emberekkel, mint például Für Lajos, Vásárhelyi Miklós, Csoóri Sándor, Szabad György vagy Göncz Árpád.
S a találkozások folytatódtak: Felczak rendszeresen járt Magyarországra, az Eötvös Kollégiumban szemináriumot tartott, itteni barátai, új ismerősei pedig gyakran látogatták meg őt Krakkóban. A lengyel „Osztályfőnök Úr” vagy „Atyai Történelemtanárunk”, ahogyan maguk közt nevezték, mindinkább hatott gondolkodásukra, viselkedésükre. Olyannyira, hogy talán nem túlzás, ha azt állítjuk, hogy a magyar nemzeti demokrata ellenzék formálásában Wacław Felczak szuggesztív személyiségének igen jelentős, valóban meghatározó szerepe volt.
Részlet a szerzőnek a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archí- vum kiadásában megjelenés előtt álló tanulmánykötetéből