Történelem
A mai migránsáradat történelmi előképe a török terjeszkedés
Az iszlám hódítás 1683-ban megtorpant Bécs alatt, mivel Közép-Európa hatalmai összefogtak a keresztény Európa védelmében

Ez érthető, hiszen sokan vagyunk, akiknek nem közömbös, hogyan alakul a keresztény gyökerű Európa társadalmi, kulturális, világnézeti jövője. Akadnak, akik a magyar történelemből vett példákkal érvelnek amellett, hogy az iszlám terjedésétől való félelem alaptalan, hiszen alávetettségünk százötven éve alatt „sem lettünk törökké”.
Az Oszmán Birodalommal folytatott küzdelmeinknek, a törökökkel való kényszerű együttélésnek is köszönhetően bőséges történelmi tapasztalatokkal rendelkezünk mi, magyarok, a nyugat-európai országokhoz, népekhez viszonyítva pedig különösen. Való igaz, hogy a török hódítás okozta másfél évszázados pusztulás és szenvedés ellenére sem lettünk törökké, de nem szabad elfeledni, hogy miközben hazánk egy része 1526 (majd 1541) után áldozatául esett a török hódításnak, a hódoltságban élők kapcsolatban maradhattak a Magyar Királyság megmaradt részével és az Erdélyi Fejedelemséggel. Ez a kapcsolat meg-megújuló reményt adott a hazaszerető, honvédő harcokra mindig készen álló magyaroknak. Az már a sors iróniája, hogy később, I. (Habsburg) Lipót német-római császár és magyar király protestánsüldöző, magyarellenes politikája sokakat állított a törökök oldalára.
Az iszlám vallási és politikai természetét ismertető tanulmányok közül mostanában nagy publicitást kapott Bill Warner, a Politikai Iszlám Kutatóközpont (Center for the Study of Political Islam – CSPI) igazgatójának Tizenhárom előadás a politikai iszlámról című munkája. Az amerikai kutató fizikust, volt egyetemi tanárt és üzletembert nemrég behívták az M1 stúdiójába, ahol az iszlámmal kapcsolatos kutatásairól kérdezték.
„Az iszlám soha nem felejt”
Warner elmondta, hogy évtizedek óta foglalkozik az iszlámmal, de 2001. szeptember 11., a World Trade Center ikertornyai elleni terrortámadás után fokozódott a téma iránti érdeklődése. Dolgozata leegyszerűsített útmutatást kíván nyújtani azoknak, akik keveset tudnak e világvallás alapvető vonásairól.
A tizenhárom előadást a szerző önképző iszlám-tanfolyamnak nevezi, amely kitér Mohamed életére és tanításaira, a Korán keletkezésére és felépítésére (mekkai és medinai Korán), a dzsihád (küzdelem), a saría (iszlám törvénykezés), valamint a kafir (nem muszlim) és a dimmi (iszlám országban élő kafir) fogalmának, szerepének ismertetésére is. Nagy hangsúlyt helyez az iszlám vallási és politikai kettősségéből fakadó sajátosságaira, mert ezekben látja a békés és a harcias iszlám kapcsolatrendszerének magyarázatát.
Bill Warner a tanulmányában érdekes összefüggésre hívja fel a figyelmet. Ezt írja:
„Az iszlám a földkerekség legsikeresebb politikai rendszere. Az iszlám 1400 éven át lassan terjeszkedett. Egész történelme során csak kétszer verték vissza az iszlámot. Mindkétszer Európában. Az egyik Spanyolországban történt, a másik Kelet-Európában. (…) Az első szeptember 11-e 1683-ban volt, amikor az európaiak elűzték a muszlimokat Bécs kapui alól. Néhány évszázaddal később volt egy újabb szeptember 11-e. Ez megmutat egy fontos dolgot. Az iszlám soha nem felejti el, hogy szeptember 11-én visszafordították Bécs kapui alól, és a büszke török hadsereg legyőzetett. Soha nem felejtik el. Ez a következő miatt fontos. Szeptember 11-én Amerikában nem is sejtettük, miért pont ezen a napon volt a támadás. Fogalmunk sem volt róla, és ebben megmutatkozik az iszlám és a kafir természete. A kafir soha nem emlékszik, mivel járt az iszlám terjedése. De az iszlám soha nem felejt.”
A sorsdöntő csata
A tetszetős elmélet akár igaz is lehetne, de van egy kis szépséghibája. Nevezetesen az, hogy a Bécs melletti, Kahlenbergnél kivívott hatalmas keresztény győzelem egy nappal később, szeptember 12-én történt. Ettől függetlenül érdemes egy pillantást vetni a Magyar Királyságot is közelről érintő, sorsdöntő történelmi eseményre.
Az 1683. szeptember 12-re virradó éjszakán egyes becslések szerint hozzávetőleg hatvanezer birodalmi és lengyel katona, velük szemben pedig ennél is nagyobb, körülbelül száz-száznegyvenezres török sereg állt hadrendben (a seregek reguláris magja ennél kisebb volt). A Bécs felmentésére érkező lengyel–osztrák–német hadakat III. (Sobieski) János lengyel király és Lotaringiai Károly herceg vezette, míg a tatárokkal kiegészített török sereg élén Kara Musztafa nagyvezír állt. A lengyel király reggel hat óra előtt öt ágyúlövéssel jelt adott a csata megkezdésére, és délután háromkor a török sereg már fejvesztve menekült Döbling felé.
A fényes kahlenbergi győzelem főként Sobieski kiváló hadvezetésének köszönhetően született, de közrejátszott ebben az öntelt és tehetségtelen nagyvezír súlyos hibája is. Kara Musztafa annyira bízott seregének túlerejében, hogy janicsárjaival még a csata napján is folytatta Bécs ostromát. Ezt csak akkor hagyta abba, amikor hírül hozták neki, hogy a csatában rosszul áll csapatainak szénája. Ekkor kibontotta a próféta szent zászlaját, és a csatatérre sietett. Odaérkezésekor seregének jobbszárnya annyira felbomlott, hogy a rendet már nem tudta helyreállítani. Végül ő is a menekülést választotta.
Bánlaky (Breit) József hadtörténész erről így írt A magyar nemzet hadtörténelme című alapművében: „Kara Musztafa nagyvezír a nagynehezen megmentett szent zászlóval és roppant serege romjaival bekötött szemmel, alárendeltjei által gyűlölve és megvetve, egyfolytában Győrig futott vissza s itt a szultánhoz írt jelentésében a csatavesztés okát Thökölyre és Ibrahim budai pasára hárítván, utóbbit több más magasabb és alsóbb rangú tiszttel együtt azonnal meg is ölette s helyette Kara Mohammed diarbekiri pasát nevezte ki budai helytartóvá.”
A törökök a csatában tíz-tizenötezer, a szövetségesek körülbelül négy és fél ezer halottat veszítettek. Nemsokára Kara Musztafa sorsa is beteljesedett, amikor a szultántól megkapta a selyemzsinórt. Az 1683-as győzelem volt a kezdete a török végső kiűzéséhez vezető folyamatnak, s valóban emlékezetes dátum a győztesek és a vesztesek számára egyaránt. Izgalmas kérdés, hogy a csata dátumának van-e köze az ikertornyok pusztulásának dátumához? A választ nehezíti az egynapos eltérés, valamint az a körülmény, hogy a támadás értelmi szerzőivel kapcsolatban is számos, egymásnak ellentmondó elképzelés kering az éterben. Ami bizonyos: a történelem gyakran ismétli önmagát.
A kahlenbergi csatát megelőzően a bécsi udvarnak az a nagyszerű gondolata támadt, hogy a török veszély elhárítására hatszáz kilométer hosszú védelmi vonalat épít ki a Mura–Rába–Vág vonalán. Ebből is látható, hogy Európa történelmében az ilyen természetű védekezés nem ismeretlen. A mai osztrák kormányellenes tiltakozások juthatnak eszünkbe arról a bécsi forrongásról is, amely ugyancsak a török ostrom előtt történt: 1683. július 7-én a törökökkel szövetséges tatárok Petronellnél utolérték és szétverték a visszavonuló Lotaringiai Károly utóhadát, emiatt Bécsben hatalmas rémület támadt. Lipót császár még aznap este Linzbe, majd Passauba menekült, s ugyanezt tette a bécsiek jelentős része.
Menekültek vagy új hódítók?
Acsády Ignác írta a Szilágyi Sándor által szerkesztett A magyar nemzet története című nagyszabású munkájában: „Akik helyben maradtak, azokat is izgatott, forradalmi hangulat fogta el, mely főleg a jezsuiták ellen irányult. A nép azt vetette szemükre, hogy az ő vakbuzgalmuk hajtotta a magyarokat a fölkelésbe (Thököly-féle szabadságharc – B. A.) s így a jezsuiták okai a török háborúnak. Sinelli bécsi püspöknek, az akkori főminiszternek ablakait beverték. Sőt a tömeg egyenesen a császár ellen fordult… Katonaságnak kellett a tömeget szétűzni és az udvart elszállító fogatok számára utat törni.”
A keresztény hadak 1683 őszén végül is legyőzték az oszmánokat, akik persze nem titkolták sem a kilétüket, sem a szándékaikat. Fegyveresen, hadseregekbe rendeződve érkeztek, egyértelműen a hódítás, a zsákmányszerzés, a pusztítás szándékával. Annak idején tudni lehetett, ki az ellenség, de még így is csak a véletlen szerencsén, no meg XI. Ince pápa anyagi támogatásán múlt, hogy az oszmán seregek nem hódították meg Bécset, és nem zsugorították még kisebbre a kereszténység életterét. Ma csupán reménykedni lehet, hogy az illegális migránsok között elenyésző számban vannak a rossz szándékúak.
Korunk Európájában nem ildomos firtatni bárki vallási, etnikai hovatartozását, különösen nem, ha ez valamiféle megbélyegzéssel párosul. Ennek így is kell maradnia. A migránsok tömeges megjelenése, a határátlépésre vonatkozó elemi szabályok gyakori semmibevétele, az „erőből” való benyomulás módszere azonban egyre nagyobb aggodalmat vált ki térségünkben. Nyilvánvaló, hogy a migránsok beözönlése kapcsán nem elhanyagolható az iszlám radikalizmus térhódításának megakadályozása, ám ezt a szempontot gyakran szőnyeg alá söprik azok, akik kizárólag humanitárius ügyként tekintenek a folyamatra. Az emberség, a menekültek iránti szolidaritás megőrzése fontos, de ezzel egyidejűleg távol kell tartanunk azt az iszlám radikalizmust, amely nem csak firtatja mások vallási és etnikai hovatartozását, hanem „rossz” válaszok esetén a tömeggyilkosságtól sem riad vissza.
Európában ma nem csörögnek a fegyverek és a szemünk láttára, viszonylag békésen zajlik egy, ki tudja, milyen méreteket öltő népvándorlás, amely józan előrelátás szerint újabb pozíciókat teremt az iszlámnak. A helyzet hatékony kezelésének legnagyobb akadálya az, hogy Európának – miként régen – sajnos ma sincs egységes, összeurópai érdekeket képviselő és védelmező vezetése. Vajon meddig?
A mai migránsáradat történelmi előképe a török terjeszkedésAz iszlám hódítás 1683-ban megtorpant Bécs alatt, mivel Köz...
Szerző: Magyar Hírlap, 2015. december 7.