Történelem
A magyarok mindig ki akartak törni
„Nincs pusztítóbb dolog egy nép számára annál, mint amikor az idegen erők folyamatosan igyekeznek bűntudatban tartani”
Szerencsés Károly: Idegennek tűnünk, pedig igyekszünk beilleszkedni (Fotó: Horváth Péter Gyula)
– Úgy tudni, sokat vívódtak a kötet címét illetően. Végül is az Egy nemzet kétségek között mellett tették le a voksot. Mit akartak ezzel üzenni?
– A kötet írásai a 20. század látszólag össze nem kapcsolódó eseményeiről szólnak. Mi azonban úgy véljük, hogy misztikus viszony van e történetek között, és ebben a kapcsolatban pont a kétség az egyik leginkább hangsúlyos elem. Azt vizsgáljuk, helyesen döntöttek-e elődeink, megpróbáltak-e minden lehetőséget kiaknázni, és ha külső erők súlyos döntéseket kényszerítettek rájuk, akkor azoknak milyen következményei lettek a nemzetre nézve? Itt elsősorban az ország megszállásaira gondolok, hozzátéve, hogy akkor is magyarul vezényeltek.
– A kötet azt sugallja, mintha nem vészeltük volna át a nehéz időket, és nemcsak súlyos anyagi, de lelki és morális veszteségeink is volnának…
– Voltak és vannak. Egy alapvető kétség: sikerülhet-e egyáltalán pótolni a trianoni diktátum és a párizsi béke okozta veszteségeket? Sikerül-e megszabadulni a nemzetiszocialista és kommunista diktatúrák morális következményeitől? Hiszen ma is vannak olyan erők, amelyek nem érdekeltek abban, hogy ez megtörténjen! Ellenkezőleg, ki akarják húzni a lábunk alól azt a fundamentumot, amit kizárólag a kultúránk, történelmünk, küldetésünk, önbecsülésünk tart fenn.
– Ez egy komor hangulatú kötet, jobbára negatív események krónikája. Ön is hisz a magyarok eredendő pesszimizmusában?
– Az eredendőben nem. De lehet ilyen hangulatot kelteni, még történészek is képesek erre. Sajnos egyre több a példa rá. Mi másként gondoljuk. Szerintünk ha megismerjük a dolgok igazi mozgatórugóit, már képesek leszünk feldolgozni a traumákat és kivédeni az újra és újra ismétlődő támadásokat. A 21. század egyik legkiábrándítóbb tanulsága, hogy a múlt politikai eszköztára itt kísért napjainkban is.
– Még az 1938-as, magyarországi eucharisztikus világkongresszusról készült írásuk is pesszimista. Miért? Hisz ez nagy sikere volt a nemzetnek.
– Nem, nem pesszimista, de a kétségek valóban ott bujkáltak abban az 1938-as esztendőben is. Ezt a kongresszust a menekülő, dacos hit manifesztációjának érzem. Menekülés a múltba, a küldetéstudatba és a hitbe, hogy lesz erőnk megfelelni a jövő kihívásainak. Vészjósló volt, hogy a Szovjetunióból és a Harmadik Birodalomból nem érkezhetett küldöttség a kongresszusra. És mi e két agresszív nagyhatalom közé voltunk beékelődve. Viszont a kongresszus a magyar történelem legnagyobb szabású nemzetközi rendezvénye lett, amivel sikerült megtörni azt az elszigeteltséget, amely jellemezte az ország helyzetét Trianon óta, s jellemzi majd még fél évszázadig. Ez alig elviselhető légszomjat eredményezett, a 20. század egyik legjellemzőbb, egész nemzetre ható érzését. Sajnos ez a helyzet és ez az érzés nem szűnt meg igazán máig sem. Idegennek tűnünk, pedig törekszünk beilleszkedni, de mindig csak egy részelemhez csapódunk, idomulunk. Gyakran vezetett és vezet ez önfeladáshoz, nemzeti, kulturális értelemben vett kapitulációhoz. Az eucharisztikus világkongresszus egy kitörési kísérlet volt a hit mentén, de megpróbáltunk kitörni az elszigeteltségből, az idegenségből a demokrácia jegyében is. Például 1945-ben, 1956-ban és 1989–90-ben is.
– Ön szerint volt erre esély ’45-ben, a szovjet szuronyok árnyékában!?
– Azt kell mondanom, volt. Ha mást mondanék, negligálnám azoknak az embereknek a küzdelmét és áldozatát, akik közül sokan a szabadságukat, az életüket adták ezért. Persze 1945-ben, majd 1956-ban sem sikerült a kitörés, de 1989–90-ben igen. Pedig a megszállók még itt voltak. De személy szerint úgy érzem, mintha ez a történelmi epizód inkább már a 21. század históriájához tartozna.
– Mikortól vált tragikus fordulatok sorozatává a magyar történelem?
– Ez Mohács környékén kezdődött, amikor az állam központi organizációja szintjén elvesztettük a hatékony cselekvőképességünket. Ettől fogva már csak elkeseredett, ugyanakkor hősies pillanatokra, fellángolásokra volt képes a nemzet. Én ide sorolom az 1945 és 1947 közötti időszakot is. Mi, a szerzők tagadjuk egyébként, hogy tragikumok sorozata a magyar történelem! Épp ellenkezőleg: létünk, s amit letettünk Európa és a világ asztalára, bizonyítja, hogy többféle síkon kell megítélni egy nemzet történelmét. A generációk folytonosságáról persze nem a hősök gondoskodnak, mégis szükség van rájuk, ők a fáklyavivők.
– A kötet a magyarság kirablásának három kiemelkedő 20. századi epizódjával is foglalkozik, azaz Trianonnal, az 1945-ös szovjet megszállással és az 1988-ban kezdődő előprivatizációval. No de mi védhet meg bennünket egy újabb kirablástól? Mert sokak szerint Brüsszelnek is csak a munkaerőnk, a piacunk meg a földjeink és az ivóvízkészleteink kellenek…
– Én a történelmi időkben kezdődő és máig húzódó kifosztásunk mögött valamiféle összehangoltságot látok. Közép-Európa „útban van”. Kelethez vagy Nyugathoz tartozik? Azaz a Kelet vagy a Nyugat gazdasági, katonai, politikai, sőt kulturális provinciája? Pedig nekünk magyaroknak, a lengyeleknek, a cseheknek stb. van saját gazdasági, kulturális, politikai érdekünk. Az megint csak egy 20. századi kiábrándító csökevény, ha mindezt felül akarná írni a katonai erő.
– Sok elemző úgy véli, az elmúlt huszonöt évben egy helyben topogott ez a nép. Mi lehet a baj, miért nem lépünk előbbre mi magyarok, ha másként nem, legalább lélekben?
– Sajnos 1990-ben és utána nem minden úgy alakult, ahogy arra számítottunk. A látszat és a látszat látszata is eljátszadozott velünk. Ezeket nemcsak leleplezte, de meg is erősítette az állampárt reinkarnációjának visszatérése a hatalomba, tudatosítva bennünk, hogy nincs vége a pártállami időknek. Pedig az 1990-es évet igazi eufória jellemezte, úgy éreztük, kimúlt a diktatúra, eljött a szabadság ideje. Igaz, gyengült ez az érzés, amint 1990 és ’94 között szembe kellett néznünk a realitásokkal.
– Erről szól a kötet legterjedelmesebb esszéje… Önök miben látják a Hornék és utódaik által gerjesztett Kádár-nosztalgia lényegét?
– Nagyon sok emberben szembe tudták fordítani a szabadság érzetét és a biztonságérzetet. A jelent és a múltat. Sőt a jövőt és a múltat. Vagy-vagy alapon. Ördögi dolog volt. A felelőtlenség nem elég erős szó erre.
– Ezért is írják önök, a szerzők, hogy a 2010-es és a 2014-es kétharmados szavazás egy-egy igazi forradalom volt?
– Hatásaiban, igen. De továbbra is érzékelni az ellenerők aktivitását, azokét, amelyek 1918–20-ban, majd 1945–47-ben is a színen voltak, és folyamatosan jelen vannak. Kimutatható folytonosság van a céljaikban és eszközeikben is. Kötetünkkel igyekszünk kísérletet tenni arra, hogy végre közelebb kerüljünk saját igazságainkhoz, s megszabaduljunk a mesterségesen, hazug módon ránk erőltetett bűntudattól, amelynél semmi sem lehet rombolóbb egy nemzet számára.