Történelem

A dalai láma derűje sokakat segített a lelki felszabadulásban

A világvallás, ami az ember saját felelősségére épül

A magyarországi egyházak – így a buddhista – életében is hatalmas változásokat hozott a rendszerváltozás. Az egyházak hosszú, bonyolult és nem ritkán nagy harcok árán tudták visszaszerezni a kommunizmus évtizedei alatt tőlük elrabolt javaikat.

Nehéz idők. Hiába van Magyarország Európa közepén, hiába él ezer év óta keresztény nemzetként, Európa erre az időre már egyre erőteljesebben igyekezett szakítani keresztény gyökereivel. A nagynak mondott francia forradalom, a felvilágosodás egyik súlyos következménye volt a kíméletlen materializmus, a szellemi közösség vállalása a kegyetlen szovjet diktatúrával. Ez a fejlettnek mondott Nyugat-Európában is kitermelte az 1968-ban újra forradalmat kirobbantó szélsőségesen liberális eszmerendszert és magatartásformákat – hajlott korú képviselőik ma Brüsszelben, Európa hatalmi csúcsain handabandáznak –, másrészt a hitevesztett nyugat-európai fogyasztói társadalmakba a multikultúra jegyében akadálytalanul bejuthattak az európai civilizációtól idegen vallási tanítások is. A hippimozgalomban igen népszerű volt a hinduizmus és a buddhizmus. Külsőségeiben. A buddhizmust azonban, többek között azért, mert a kereszténységhez hasonlóan nagy önfegyelmet és sok esetben lemondást követelt híveitől, komolyan nemigen fogadták be. Inkább visszatértek szélsőbaloldal iránti vonzalmaikhoz. Ebből aztán villámgyorsan kialakultak a pusztítást szolgáló terrorosztagaik, amelyek gyilkosságokkal igyekeztek igazolni a kapitalizmus kegyetlenségét. A terroristák legismertebb csoportja a német RAF (Vörös Hadsereg Frakció) volt.

Magyarországra is eljutottak akár a nyugati, akár a keleti eszmeáramlatok, igaz, csak rendkívül szűk csoportokat érinthettek. A hatóságok szigorúan ellenőriztek minden ezekkel kapcsolatos kiadványt, a nem szocialista indíttatású összejövetelek tiltottak voltak. Akár a szélső liberális újbalos, maoista forrásokhoz, akár a kereszténységgel sok szempontból rokon világvallás, a buddhizmus alapismereteihez leginkább a fővárosi, úgynevezett alternatív ellenzéki körök tagjai juthattak hozzá. A buddhizmus  az 1970-es, 80-as években már szinte direkt módon is elérhetett azonban az értelmiségi nagyközönséghez, sorra jelentek meg azok a szépirodalmi alkotások, amelyekben tanai meghatározó szerepet kaptak. Már 1968-ban a könyvesboltokba kerülhetett – az Európa Kiadó jóvoltából – az Üvöltés című, az amerikai beatirodalom darabjaiból összeállított antológia, amelynek fő eszmei vezérfonala éppen a buddhizmus volt. Különös véletlen, hogy az 1980-as évek egyik legnagyobb hatású alternatív rockzenekara, amelyik sokat tett a szocialista rendszer ostobaságainak megmutatásáért, az Európa Kiadó nevet viselte.

A rendszerváltozás megtörténte után, 1990. április 27-én két magyarországi buddhista egyház meghívására Budapestre érkezett a dalai láma. A világszerte óriási tekintélynek örvendő, nagy tudású és szeretettel övezett vallási vezető Magyarországra jötte nagy jelentőségű esemény volt. Először is, hiába volt már nyolc évvel korábban itt – Rómába menet, II. János Pál pápához igyekezvén –, akkor még a magyarországi buddhisták szinte „félillegalitásban” fogadhatták. Ez azonban nem jelentette azt, hogy az egy éjszakát nálunk töltő dalai lámával ne találkozott volna a magyar kormány képviseletében Marjai József miniszterelnök-helyettes. Az első hivatalos látogatásakor, 1990-ben azonban már Hetényi Ernő, a Magyarországi Buddhista Misszió alapítója várta a repülőtéren. A magyar katolikus egyház vezetője, Paskai László bíboros kitüntetett figyelmességgel bánt a dalai lámával, a két magas rangú egyházi vezető a budapesti Szent István-bazilikában közös szertartáson vett részt a magyar történelmi egyházak képviselőivel együtt. Különös eseménye volt a láma látogatásának, hogy az akkor még Marx Károly nevét viselő közgazdaság-tudományi egyetemen a dalai láma buddhista beavatási szertartást tarthatott. Tendzin Gyaco eddig hét alkalommal járt Magyarországon. Első két útját már említettük, ezeket 1992-ben, 1993-ban, 1996-ban, 2000-ben és 2010-ben követték újabb látogatásai.


Tendzin Gyaco
A tibeti buddhizmus legmagasabb rangú tanítója. Neve azt jelenti: a bölcsesség óceánja. Történelmük a 14. századtól 1959-ig töretlenül ismerte el Tibet uralkodójaként és államfőjeként. Amikor Kína lerohanta és bekebelezte a himalájai országot, a dalai láma Indiába menekült, azóta is ott él, Dar es-Salaamban. Tendzin Gyaco a XIV. dalai láma, aki hitük szerint elődei reinkarnációja, 1935-ben született, egy Takcer nevű kis faluban. Kétéves korában találták meg a hagyományok szerinti kiválasztással, 1950-ben lépett trónra dalai lámaként.


A buddhizmus
A Buddhista Misszió így ír vallásukról: Buddha két és fél ezer éve meghirdetett tanítása lényegében minden kereső emberhez szól, nemtől, nemzetiségtől és származástól függetlenül. Nem hitelveket propagál, hanem azt az utat igyekszik megérteni és megvalósítani, amely a szenvedésből és tökéletlenségből a boldogsághoz és harmóniához vezet. E szellemi út lényegi összetevői az etikus viselkedés, a meditációs gyakorlatok és a mély belátás. Ezek mindegyike, mint ahogy a buddhista út egésze is, az ember saját felelősségére épül.