Történelem
Miért volt élet-halál kérdése a római légió sas jelvénye?
Hogyan lett az aquila a légiók hordozható temploma és Róma lelkének szimbóluma?

Ha egy római légió egy csatában felvonult, nem a díszes sisakok csillogása vagy a pajzsok ritmusa volt a legfontosabb látvány, hanem egyetlen tárgy, az aranysas, az aquila. Minden légiónak csak egy ilyen sas jutott, és a külön erre kijelölt katona, az aquilifer vitte a csatasor előtt, mintha a hadsereg szíve lóbálódzott volna egy rúd tetején. A sas Jupitert, az istenek királyát és a római állam védőjét jelképezte, ezért elvesztése nem puszta taktikai vereség volt, hanem egyben vallási és politikai katasztrófa is.
A sas különlegessége nem egy veleszületett hagyománya volt a római hadtörténetnek, ez a szimbólum egy reform eredményeként jött létre. A köztársaság vége felé Gaius Marius tette az aquilát a légiók egyetlen, kiemelt jelvényévé. Korábban farkas, bika, ló és vadkan is szerepelt a zászlókon, ő azonban mindet félretolta, hogy egyetlen jelkép köré szervezze a katonai identitást.
Ettől kezdve a katona nem egy tarka menazséria része volt, hanem a „saját sasához” tartozott, ami erősítette a csapatszellemet és a lojalitást. A sas elvesztése ezért lett „a legrosszabb bűn”, ami egy légióval történhetett. Teutoburg vagy Carrhae-i csaták után nemcsak bosszúhadjáratok indultak, hanem évtizedes erőfeszítések a zsákmányolt sasok visszaszerzésére, mert nélkülük a légiók gyakorlatilag megszűntek létezni.
A ritkábban emlegetett, de talán legérdekesebb szempont az, hogy a sas nemcsak zászló, hanem egyfajta hordozható templom is volt. A tábor közepén, a főépületben külön szentély – az aedes signorum – őrizte a jelvényeket. Régészeti ásatásokból tudjuk, hogy ez volt a helyőrség spirituális középpontja, gyakran közvetlenül a kincstár és az adminisztrációs központ mellett.
A katonák esküjüket nem elvont „hazára”, hanem a jelvény mögötti eszményre tették le, vagyis a sas jogilag és vallásilag is kiemelt státuszú, félig isteni tárgyként működött.
Minden tavasszal külön ünnep, a rosaliae signorum keretében virágfüzérekkel díszítették fel a jelvényeket, mintha istenképeket koszorúznának meg. Ez a rítus arról árulkodik, hogy a légiók számára a sas nem katonai logó, hanem közösségi kultusz tárgya volt.
Amikor egy légió elveszítette a sasát, az nem „csak” egy zászló, egy jelvény elvesztése volt, hanem tulajdonképpen a háromszoros halállal volt egyenlő. Meghalt a légió katonai tekintélye, politikai becsülete és vallási identitása is. A kortársak szemében ez majdnem olyan volt, mintha maga Jupiter fordult volna el tőlük.
Hogy mit jelentett ez a gyakorlatban, jól mutatja egy kevéssé ismert, de nagyon filmszerű jelenete Caesar Gallia elleni háborújából. Az egyik csatában az aquilifer, Lucius Petrosidius olyan helyzetbe kerül, hogy körbezárták az ellenség harcosai. Nem menekült el, hanem az aranysast inkább átdobta a tábort védő sáncon belülre, hogy a jelvény ne kerülhessen az ellenség kezébe, ő maga pedig a sáncon kívül csapdába esett és halálra sebezték. A krónika szövege kifejezetten azt emeli ki, hogy inkább meghalt, csak a sas ne vesszen oda.
A dráma egy nagyobb hadjáratban, a Kr. e. 53-ban Carrhae-nél Crassus vezetésével lejátszódott csatában, amely katasztrófába torkollott, is megmutatkozott. A parthus lovasíjászok szétverték a római sereget, és több légió sasát is zsákmányul ejtették. A vereség önmagában is megalázó volt, de amit igazán nem tudott lenyelni Róma, az a sasok elvesztése. Évtizedeken át élő sebet okozott a rómaiak körében, a parthus udvar trófeaként mutogatta a jelvényeket, a római közvélemény pedig a birodalom tekintélyének megcsúfolását látta bennük.
Amikor Augustus Kr. e. 20-ban végül tárgyalásokkal, nem háborúval visszaszerezte ezeket a sasokat, úgy ünnepelték, mintha egy győztes világháborúból tért volna haza. Külön diadalívet emeltek, pénzérméken ábrázolták a parthus követet, amint visszaadja a jelvényeket, amelyen szimbolikusan „visszaadja Róma becsületét”. Az irodalomban is úgy jelent meg, nemcsak a sasok tértek vissza, hanem a római istenek és az ősök becsülete is.
Így érthető, hogy az aquila miért volt „túl fontos” ahhoz, hogy egyszerű zászlóként fogadjuk el. Egyetlen tárgyban sűrűsödött Jupiter jóindulata, a császár hatalma, a légió hírneve, a katonák zsoldja és esküje, vagyis maga a római rend. Ha ez a sas elesett, nemcsak egy csata ment rosszul, a katonák úgy érezték, a világuk rendült meg. És ezért voltak készek inkább meghalni alatta, mint élni nélküle.
