Történelem

Rémálom a metróvonal építése Rómában

Rendkívüli helyszínnek számít sajátos geológiai adottságai és egyedülálló régészeti öröksége miatt

Rémálomról beszélt a Forum Romanum alatti fúrással kapcsolatban Andrea Sciotti mérnök, az olasz főváros ókori történelmi központjában zajló metróvonal-építés műszaki vezetője az MTI-nek, amikor a külföldi sajtónak bemutatta a legújabb állomásokat május 23-án – írja az Ng.24.hu.

Rémálom a metróvonal építése Rómában
Egy munkás áll a C metróvonal új állomásának építkezésén a Piazza Venezia téren, a II. Viktor Emánuel-emlékmű előtt Rómában 2024. május 23-án.
Fotó: ANDREAS SOLARO / AFP

Sciotti napokig nem aludt az idegességtől, amikor a fúrófejek a Colosseumtól indulva végighaladtak az úgynevezett császári fórumok mélyén, és a föld alatt utat vájtak a Traianus császár diadaloszlopa alatt - írja az ng.24.hu.

„Rómában metrót építeni rendkívüli mérnöki feladat. Nem túlzás azt állítani, hogy az egész világon itt a legnehezebb metrót fúrni” – mondta a szakember.

Róma rendkívüli helyszínnek számít sajátos geológiai adottságai és egyedülálló régészeti öröksége miatt. Sciotti szerint Londonban vagy New Yorkban teljesen más feltételek között dolgoztak, ezért már a 19. század végén metrót tudtak építeni. Fordulathoz a rendkívüli mérnöki technológiák alkalmazása vezetett, amelyeknek köszönhetően megkezdődött a C-metró útvonalának meghosszabbítása új állomások kiépítésével.

Bejelentette, hogy decemberben megnyitják a Colosseum alatti új metrócsomópontot, és 2032-re tervezik a Piazza Venezia, vagyis a Velence tér közepén épülő állomás avatását. A római önkormányzat tulajdonát képző metróépítési vállalat vezető mérnöke a külföldi tudósítókkal járta körbe az új megállók helyszíneit. Az MTI kérdésére elmondta, hogy az óriási fúrófejek, amelyek a Shira és Filippa névre hallgatnak, jelenleg Traianus császár diadaloszlopáig jutottak el.

Mint kiemelte, Rómában nem az alagútfúrás jelent nehézséget, mivel a szerelvények útja majdnem 80 méteres mélységben halad. A kihívást a megállók kiépítése jelenti.

„Akárhol fúrunk le, az első 15 méteren lépésről lépésre kell haladnunk a speciális régészeti és műemlékvédelmi hatóság szakértőinek felügyelete alatt, ez igényel nagyon sok időt” – nyilatkozta. Kifejtette, hogy a Colosseum és a Forum Romanum épületei csak a jéghegy csúcsai, Róma alatt láthatatlan régészeti örökség bújik meg.

A Velence tér alatt középkori falakat találtak, az ókori Via Flaminia út szakaszát, amelynek két oldalán épségben megmaradt római üzlethelységek sorakoznak, valamint Hadrianus császár úgynevezett auditóriumát, amely kora egyetemeként szolgált. Egy másik ponton egy teljes római villa és egy ókori kaszárnya került felszínre, melyeket a metróállomás kiépítése során eredeti helyükön hagytak.

„A Colosseum és a Velence tér metróállomása bizonyítja, mekkora tudással vagyunk képesek ötvözni a mérnöki technológiát a kulturális örökség védelmével. Ezek nem egyszerű állomások, hanem múzeumi pólusok lesznek, ahol a mozgólépcsők ókori emlékek között haladnak majd” – emelte ki.

A Velence téri metrómegálló több mint 600 millió eurós beruházást jelent. A következő lépés a Velence tértől az Angyalvárig haladó metróvonal kiépítése lesz, amelyre Róma főváros már kétmilliárd eurót különített el. A tervezett határidőt 2042-re tűzték ki, ez természetesen azt jelenti, hogy a metróépítés miatt a következő húsz évben Róma belvárosában még nagyobbak lesznek a közlekedési dugók.

Kapcsolódó írásaink