Történelem

Százhuszonöt éve lett merénylet áldozata Sisi

Erzsébet királynét már életében is hatalmas kultusz övezte

Vasárnap lesz 125 éve, hogy az anarchista Luigi Lucheni halálra késelte Erzsébet osztrák császárnét és magyar királynét. Sisi kultuszának jelentős része lett – 1854-es házasságkötése és 1867-es koronázása mellett – az 1898-as merénylet. A királynéval szinte egyidősek a róla szóló mítoszok, amelyek a Habsburgok állami és politikai kommunikációjának is részei voltak – írja a magyarnemzet.hu.

Százhuszonöt éve lett merénylet áldozata Sisi
Luigi Lucheni letartóztatásakor
Fotó: Wikipédia

Erzsébet királyné népszerűsége és mítosza szinte vele egyidős, már az 1850-es években megjelent figurája a populáris kultúrában. Már Ferenc József osztrák császárral való 1854. áprilisi házasságkötése alkalmából a pár, illetve a fia­tal császárné képével ellátott bögrék, dísztálak és egyéb kisebb-nagyobb emléktárgyak kerültek forgalomba. Az ezt követő évtizedekben pedig komoly kultusza alakult ki, amelyet egyrészt a hivatalos állami és politikai kommunikáció táplált, másrészt Erzsébet „szerethető karaktere” alapozott meg.

A Sisi-kultusz mind a mai napig töretlen, nem koptatta el az elmúlt jó másfél évszázad, sőt hosszú ideig a katolikus egyház is támogatta emlékének őrzését.

A jótékonykodó, karitatív elkötelezettségű családanya példaképeként tekintett rá a katolicizmus, amely egyben párhuzamot is vont közte és a középkor egyik nagy európai szentje, a szegényeken, betegeken és elesetteken segítő, evangéliumi szeretetet gyakorló Árpád-házi Szent Erzsébet között.

Jó példa rá, hogy napjainkban is népszerű az Erzsébet-tematika, a néhány éve Pajer Róbert rendezésében, Kováts Adél, Timkó Eszter, Csőre Gábor és Cserna Antal főszereplésével készült A merénylet (2018) című magyar film. Vagy éppen az a tény, hogy a Szegedi Szabadtéri Játékok egyik kiemelt előadása volt idén is a Sylvester Lévay zenéjével és Michael Kunze szövegével (Müller Péter Sziámi magyar fordításában) készült Eli­sabeth című musical (1992), a kecskeméti Katona József Színház előadásában, Szente Vajk rendezésében. De említést érdemelhet még az egyik legnagyobb streamingszolgáltató tavalyi saját gyártású sorozata is, A császárné.

Ki volt valójában Sisi?

Erzsébet ausztriai császárné és magyar királyné 1837 szentestéjén született Münchenben a bajor Wittelsbach-ház egyik nem uralkodó, de hercegi címet viselő ágának leszármazottjaként. A főnemesi család egyébként már a középkor óta kötődik hazánkhoz, hiszen egyik tagja, III. Ottó alsó-bajországi herceg – „a második honalapító”, IV. Béla király unokája – 1305 és 1307 között Magyarország uralkodója volt.

Nem volt felkészülve a császárnéságra

Erzsébet jó nevelést kapott, de nem volt felkészülve arra a mind protokollárisan, mind politikailag, diplomáciailag összetett és kényes feladatkörre, amely a Ferenc Józseffel kötött szerelmi házasság után Ausztria császárnéjára várt.

Gyermekei közül az első, Zsófia kétévesen elhunyt. Erzsébet ennek a tragédiának a hatására mély depresszióba esett, Rudolf trónörökös és Gizella gyermekkori nevelésében nem is nagyon vállalt szerepet (ebben a jelenségben egyébként nagy szerepe volt anyósának, Zsófia főhercegnőnek is), csak legfiatalabb lánya, Mária Valéria nevelkedett jórészt mellette.

Élete utolsó évtizedében Erzsébet kizárólag fekete ruhában járt, ezzel is kifejezve az 1889-ben öngyilkosságot elkövetett egyetlen fia – és az Osztrák–Magyar Monarchia első trónörököse – elvesztése miatt érzett feldolgozhatatlan gyászát. Feketében volt akkor is, amikor Genfben 1898. szeptember 10-én egy megélezett reszelővel halálra késelte az olaszországi származású, de Svájcban élő munkás és anarchista aktivista, Luigi Lucheni (akit a merényletért életfogytiglani börtönre ítéltek, és aki aztán tizenkét évvel később a börtönben öngyilkos lett). Az Erzsébet halálát követő évtizedekben Magyarországon mintegy félszáz emlékművet avattak a tiszteletére, nagyjából száz ligetet és számos közterületet neveztek el róla.

A Sisi-kultusz egyik fontos tényezője, hogy az európai modernitásban az uralkodó és az uralkodócsalád hatalmi reprezentációjának új formái jelennek meg.

A középkortól az uralkodó alkalmasságának bizonyítéka hatalmának szakralitása és személyes rátermettsége, karizmája volt, amelyet isteni eredetűnek véltek. Ezek az alakzatok nyomokban a Ferenc József-i kor politikai kommunikációjában is megfigyelhetők, hiszen az uralkodó mint a szent ősök leszármazottja és hangsúlyozottan mint apostoli király regnált. A XIX. század második felétől azonban a jótékonyság és a szociális érzékenység reprezentálása is fontos elemévé vált a magyar királyi család kommunikációjának, és ennek megtestesítőjeként a királyné jelent meg a társadalmi nyilvánosság előtt.

A következő összetevő a hatalom női és az államiság feminin princípiumának megjelenítési igénye. Erzsébet királyné recepciójának jellegzetes eleme volt az elesettekről és a rászorulókról való gondoskodás erényének kiemelése éppúgy, mint az anyaság tényének és tartalmának hangsúlyozása. A gyermekeit gyöngéd szeretettel nevelő és a másokkal alázattal törődő királyné képe kapóra jött az 1850-es években nem túl népszerű Habsburg-család imázsának alakításában.

Sisi és a magyarok

Erzsébet királyné magyarországi kultuszának két főbb tartalmi eleme figyelhető meg: egyrészt „magyarbarátsága”, másrészt Ferenc József „átfordításának” emléke. Az előbbi abból fakadt, hogy – mint arról a korabeli sajtó is részletesen beszámolt – szívesen időzött hazánkban, főleg a gödöllői kastély volt kedves tartózkodási helye. A sorozott katonák és a fegyencek között pedig az terjedt el, hogy az uralkodó az ő hatására enyhített bizonyos büntetőszabályokon. Ennek alapja az volt, hogy 1854 áprilisában (házasságkötésekor) és 1858 augusztusában (Rudolf trónörökös születésekor) amnesztiát hirdettek, míg 1855-ben betiltották a botozást és a vesszőfutást mint büntető- és fegyelmezőmódszert. Kiskunhalason úgy tartották Erzsébetről, hogy a betyárvilág felszámolására rendelt Ráday Gedeon kormánybiztos kegyetlenségeinek megfékezője volt. Egy dévaványai adatközlő pedig azt jegyezte meg Ferenc Józsefről, hogy mikor megnősült, a felesége sok magyar embert mentett meg.

A Szeged melletti Tápé katolikus népi hagyományvilágának egyik különös alakja volt Tápai Pista – Miklós (Jakó) István – helyi „szentembör”, akit az ottaniak gunyorosan Fütyü Pistának neveztek, hiszen a ferences harmadrend tagjaként szerzetesi ruhában is járó férfi gyakran beszélt magában vagy – példaképéhez, Assisi Szent Ferenchez hasonlóan – az állatokhoz és növényekhez. (A fütyü szó „bolond”, „hülye” jelentéssel is bír a helyi tájnyelvben.) Bálint Sándor néprajzkutató örökítette meg Erzsébet királynéval kapcsolatos történetét:

Örzsébet királyné sorvadó beteg volt. Az udvari dámák rontották meg, akik a király után sóvárogtak. A legjelesebb orvosok sem tudtak rajta segíteni. Amikor Ferenc Jóska hírét hallotta a szentemberként tisztelt Tápai Pista tudományának, Örzsébettel együtt titokban, éjszakának évadján négy fekete lovas hintón fölkereste. Így szólt hozzá: Pista fiam, gyógyítsd mög a feleségömet! Mán csak benned van mindön bizodalmam. Pista bácsi meg is gyógyította. A király kérdezte, hogy mivel tartozik. Tápai Pista azt mondta, semmivel sem, de ha mégis valamit szán, adjon a temetői kápolna oltárára gyertyatartókat, mert azok ott még hiányoztak. A királyi ajándékozás – természetesen a monda szerint – meg is történt.

A Sisihez fűződő történetek, anekdoták és hagyományok jelentős része a városi írásbeliségből (például sajtóorgánumokon és a ponyvairodalom alkotásain keresztül) került a paraszti szóbeliségbe és a népi emlékezetbe. Ugyanakkor a királyné kultuszát a politikai és egyházi intézmények, illetve vezetőik terjesztették a szélesebb társadalmi nyilvánosságban.

Kapcsolódó írásaink