Történelem

A Zambratija-csónakot az ókorban kézzel varrták

A búvárok szeretnék megtisztítani a 3000 éves hajóroncsot

A Zambratija-csónaknak nevezett hajó virágkorában 10 méter hosszú és 2,3 méter széles volt, mondta Giulia Boetto, a Francia Nemzeti Tudományos Kutatási Központ (CNRS) tengeri régésze az IFLScience-nek.

A Zambratija-csónakot az ókorban kézzel varrták
A különös csónak feltárását kiállításon mutatták be néhány éve
Fotó: Facebook/Arheološki muzej Istre (Isztiai Régészeti Múzeum)

Nevét a hajóroncs felfedezésének helyéről, az Isztria megyei Zambratija-öbölről kapta Horvátországban, az Adriai-tenger partja mentén. A hónap elején a Center Camille Jullian és az Isztriai Régészeti Múzeum búváraiból álló csapat megkezdte a hajó egyes részeinek eltávolítását a tengerfenékről.

A kutatóknak már van hozzávetőleges elképzelésük, hogy valahol az i. e. 12. és 10. század közé datálható a készítése, így a francia Nemzeti Tudományos Kutatási Központ ( CNRS ) szerint „a Földközi-tenger legrégebbi, teljesen kézzel varrott csónakja” .

„Architektúrájának és felépítésének, a csapok összeszerelési technikájának, valamint a hajótest vízszigetelő rendszerének nincs megfelelője a Földközi-tenger térségében" – mondta a Camille Jullian Center, a CNRS-hez kapcsolódó horvát kutatószervezet.

Bár állapota és kialakítása figyelemre méltó, a kutatók úgy vélik, hogy a roncs tipikus példája az ősi hajóépítési hagyományoknak, amelyek a Földközi-tenger ezen szegletében alakultak ki .

„Minden építészeti adottság, az alkalmazott összeállítás típusok és a keltezés miatt a Zambratija-csónak az Adrián azonosított, varrott hajóépítési hagyományok egyikének archetípusának tekinthető” – folytatja a közlemény.

A legújabb kezdeményezés célja, hogy eltávolítsák a tengerfenékről, és 3D-s rekonstrukciót készítsenek a hajó szerkezetéről. Azt is remélik, hogy részletes elemzést végeznek az anyagairól, hogy feltárják múltjának titkait.

Hosszabb távon a roncs kényes természete megköveteli, hogy Horvátországban „sótalanítsák”, majd a franciaországi Arc-Nucléart műhelybe kerül, amely kulturális műtárgyak helyreállítására szakosodott.

Kapcsolódó írásaink