Történelem

Hatszáz év után különös fekete pacák kezdtek feltűnni egy Leonardo-kódexen

A kódexet a 16. század végén gyűjtötte egybe Pompeo Leoni szobrász

A Codex Atlanticus tartalmazza Leonardo da Vinci legismertebb feljegyzéseit és rajzait – ezért is volt aggasztó, hogy a kódex 210 oldalán elkezdtek fekete foltszerűségek megjelenni, és senki sem tudta sokáig, hogy miért – írta a Rakéta.hu.

Hatszáz év után különös fekete pacák kezdtek feltűnni egy Leonardo-kódexen
Megrémültek a kutatók, amikor 2006-ban fekete foltok tűntek fel hirtelen a kódex lapjain
Fotó: AFP/Marco Bertorello

Leonardo da Vinci Codex Atlanticusa (Atlanti Kódex) az olasz polihisztor munkáinak terjedelmes, 12 kötetes gyűjteménye, a számszeríjakkal, ejtőernyőkkel, vízi kerekekkel, folklórral és mindenféle egyéb témával foglalkozó részekkel. A kódexet a 16. század végén gyűjtötte egybe Pompeo Leoni szobrász, aki a készítés során feldarabolta Leonardo jegyzetfüzeteit, és ezeket fűzte egybe.

Talán nem szükséges magyarázni, hogy mennyire értékes, történelmi műtárgyról van szó – épp ezért rémültek meg a kutatók, amikor 2006-ban fekete foltok tűntek fel hirtelen a kódex lapjain, és senki sem tudta, hogy miért. Mindez ráadásul úgy történt, hogy a kódexet természetesen szigorúan ellenőrzött és biztonságos mikroklimatikus környezetben tárolják a milánói Biblioteca Ambrosianában.

Szerencsére ezeket a sötét foltokat csak a 20. századi helyreállítási munkálatok során a kódexhez csatolt „passepartout” papíron figyelték meg – az eredeti lapok, amelyekre da Vinci írt, nem foltosak. A felfedezést követően egyébként a kódexet nem fűzték ismét össze, hanem a fóliókat külön-külön kezdték tárolni. Ettől független a furcsa pacák eredete több mint egy évtizeden át rejtély maradt, egészen mostanáig.

Korábbi vizsgálatok kizárták, hogy a foltok mikrobiológiai állapotromlásból származnának. Most azonban a Milánói Műszaki Egyetem (POLIMI) tudósai úgy gondolják, hogy végre megfejtették a különös esetet, miután kifinomult és nem invazív technikákkal elemezték a Folio 843 néven ismert lapot.

A szóban forgó technikák a hiperspektrális fotolumineszcens képalkotás és UV-fluoreszcens képalkotás, és ezekkel keményítőt és vinilragasztót találtak. A csapat higanyból és kénből álló, szervetlen nanorészecskéket is azonosított a kódex lapjait egymástól elválasztó, fentebb említett passepartout papíron, amelyeket „metacinnabar”-ként azonosítottak. Ez utóbbi a higany-szulfid egy szokatlan fekete kristályos fázisú állapota, amely tehát ezekért a foltokért felelős lehet.

A kutatóknak arra is akad feltevésük, hogy miért jelent meg ez az anyag: szerintük ezek a a lerakódások a grottaferratai apátságban 1962 és 1972 között történt restaurálás eredményeként keletkeztek – ekkor választották el egymástól a kódex és a passepartout lapokat. Mint a kutatók írják:

„A higany jelenléte összefügghet egy antivegetatív só hozzáadásával a ragasztókeverékbe, amelyet a Grottaferrata restaurálási technikáinál használnak. Ezt csak a passepartout papír bizonyos területein alkalmazhatták, pontosan ott, ahol Leonardo foliója helyezkedik el, hogy biztosítsák a tapadást, és megakadályozzák a mikrobiológiai fertőzéseket a Codexen. A kén jelenlétének az oka viszont a légszennyezés lehet (Milánóban az 1970-es években a kén-dioxid SO₂ szintje nagyon magas volt) vagy a ragasztókhoz használt adalékanyagok, amelyek idővel reakcióba léptek a higanysókkal, és metacinnabar részecskék képződéséhez vezettek, amelyek felelősek a fekete foltokért.”

Kapcsolódó írásaink